۱۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در اصفهان مسدود شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از شناسایی و مسدود کردن ۱۰۰ حلقه چاه غیرمجاز از ابتدای سال تاکنون در این استان خبر داد.

۱۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در اصفهان مسدود شد

منصور شیشه‌فروش روز سه شنبه افزود: در این مدت همچنین ۵۰ دستگاه انواع تجهیزات و ادوات مربوط به حفر چاه غیرمجاز در استان توقیف شده است.

وی با بیان اینکه اکنون ۶۲ گروه ۲ نفره شامل کارشناس و کمک کارشناس در راستای نظارت و توقف تخلفات مرتبط با حوزه آب از جمله حفاری غیرقانونی برای برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی فعالیت می‌کنند، اظهارداشت: این اقدامات در راستای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی با هدف جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی و توقف گسترش فرونشست زمین انجام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه فرونشست زمین در حقیقت زلزله خاموش است، تصریح کرد: این پدیده بیشتر دشت‌های استان را در برگرفته و بی تفاوتی به آن آثار زیانباری را به دنبال خواهد داشت.

شیشه‌فروش به تشکیل قرارگاه عملیاتی فرونشست زمین در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: دبیرخانه این قرارگاه در شرکت آب منطقه‌ای اصفهان است و نهادهای مرتبط با این پدیده مانند جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها وظایف متعددی را دنبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: این قرارگاه پیگیر محاسبات و گزارش‌های مرتبط با نرخ فرونشست در پهنه‌های مختلف استان اصفهان است تا اقدامات پیشگیرانه در این خصوص اتخاذ و عملیاتی شود.

به گزارش ایرنا، استان اصفهان از سال‌های گذشته با پدیده کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی و فرونشست زمین مواجه شده و میزان فرونشست زمین در این منطقه در هر سال ۱۳ سانتیمتر اعلام شده و بر همین اساس توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی در ۲۷ دشت آن ممنوع است.

در استان اصفهان ۴۰ هزار و ۵۶۶ حلقه چاه مجاز و ۲۱ هزار و ۲۹۷ حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که بین ۱۰ تا ۱۱ هزار حلقه آنها فعال است.

سالانه سه میلیارد و ۶۷۰ میلیون متر مکعب از آب‌های زیر زمینی و چاه‌های این استان بصورت مجاز و غیرمجاز استخراج و کم می‌شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها