ثبت نام اهدای خون در همدان اینترنتی شد

مدیرکل سازمان انتقال خون استان همدان گفت: برای جلوگیری از ازدیام جمعیت اهداکنندگان خون در ایام محرم، ثبت نام اهداکنندگان به صورت اینترنتی انجام می‌شود.

ثبت نام اهدای خون در همدان اینترنتی شد

دکتر افشین محمدی اظهار داشت: همه ساله معمولا درصد بالایی از اهداکنندگان خون در روزهای عاشورا و تاسوعا برای اهدای خون مراجعه می‌کنند اما امسال با توجه به شیوع کرونا از آن‌ها می‌خواهیم فریضه اهدای خون را به روزهایی خاص موکول نکنند.

وی افزود: اهداکنندگان باید به سایت سازمان انتقال خون مراجعه کرده وثبت نام خود را انجام دهند. این عمل از تجمع جمعیت جلوگیری می‌کند و از طرفی هم اهدای خون فقط درمناسبت‌های مذهبی خاص انجام نمی‌شود.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان همدان از اجرای نذر خون در ایام محرم خبر داد و گفت: اهداکنندگان می‌توانند از نخستین روز محرم تا روز اربعین نسبت به ادای نذر خود اقدام کنند.

محمدی با بیان اینکه میزان اهدای خون در روزهایی مانند عاشورا و تاسوعا سه برابر روز های عادی سال است، تصریح کرد: وقتی در یک روز تعداد خون های اهدایی افزایش چندین برابری پیدا میکند قابلیت نگهداری طولانی مدت در برخی فراورده‌های خون مانند پلاکت وجود ندارد و بدون شک بخش زیادی از خون‌های اهدایی از بین می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه کمبود پلاکت جزء دغدغه‌های همیشگی ما است، اظهار داشت: قابلیت نگهداری و ذخیره سازی پلاکت حداکثر پنج روز است.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان همدان با اشاره به اینکه تمام پروتکل‌های بهداشتی در این سازمان انجام می‌شود، گفت:همه مراجعه کنندگان ملزم به استفاده از ماسک هستند و اهداکنندگان هم از نظر ابتلا به کرونا مورد غربالگری قرار می‌گیرند.

محمدی از اجرای روش آفرزیس در استان خبر داد و افزود: در این روش نیازی نیست که یک واحد کامل خون از اهداکننده گرفته بلکه اجزای مورد نیاز خون را جداسازی کرده و مابقی به بدن بیمار بازمی‌گردد. مثلا در روش پلاکت فریزس، تنها پلاکت را از خون اهداکننده جدا می‌کنیم و به کمک این روش اهداکننده می‌تواند در سال 24 بار پلاکت خونش را اهدا کند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها