آخرین وضعیت کرونا در کردستان

ادامه افزایش روزانه مبتلایان به کرونا در استان کردستان به‌ویژه شهر سنندج در حالی ادامه داشته که قرار است در روزهای آینده درباره قرنطینه کردن این شهر تصمیم‌گیری شود.

آخرین وضعیت کرونا در کردستان

اواخر روزهای پایانی بهمن و اوایل اسفندماه سال گذشته زنگ خطر شیوع کرونا در کشور و به تبع آن در استان کردستان به صدا درآمد، رفته رفته این بیماری در روزهای نخست نوروز شدت بیشتری به خود گرفت، آمارها بالا رفت و محدودیت‌های کرونایی اعمال اما پس از گذشت مدتی در کنار خستگی مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصمیمات تغییر و محدودیت‌ها برداشته شد.

رفع محدودیت‌های اعمال شده و بی‌توجهی مسئولان از یک طرف و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی دیگر سبب شد که آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا از ازدیبهشت‌ماه سال‌جاری تاکنون روز به روز در سایه غفلت مسئولان در استان افزایش یابد.

افزایش روزانه مبتلایان به کرونا در استان کردستان در حالی رو به افزایش بوده که مسئولان همواره مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در خانه ماندن و پرهیز از حضور در تجمعات و خیابان‌ها گوشزد کرده اما غافل از اینکه خودشان جز سخنان شعاری و کلیشه‌ای، در عمل کاری برای مهار کرونا و اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در استان کرده باشند.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در استان کردستان به‌ویژه شهر سنندج در حالی به اوج خود رسیده که همچنان بخش زیادی از اقشار مختلف مردم کرونا و هشدارها را جدی نگرفته و سهل‌انگاری آنان و خواب غفلت مسئولان امر سبب شده تا مهار کرونا با اما و اگرهای بسیاری روبه‌رو شود و آمار شیوع این میهمان ناخوانده روز به روز افزایش یابد به‌ طوری‌که در طول 24 ساعت گذشته 332 نفر دیگر به آمار کلی این ویروس اضافه و 7 نفر از هم‌استانی‌ها در اثر ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست دادند.

فرزین رضاعی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان در این‌باره با بیان اینکه وضعیت شهرهای سنندج و قروه همچنان قرمز است، از بی‌توجهی مردم به هشدارها و دستورالعمل‌های بهداشتی انتقاد کرد و گفت: ظرفیت پذیرش بیمار در روزهای گذشته در بیمارستان توحید سنندج کاملاً پرشده و بخش‌هایی از بیمارستان بعثت سنندج به گونه‌ای که به سایر بخش‌ها سرایت‌پذیری نداشته باشد، به بستری بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده که این ظرفیت نیز تکمیل و امکان پذیرش بیمار جدید وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اکنون بیماران کرونایی در بیمارستان کوثر بستری می‌شوند، افزود: به‌دلیل تداوم بی‌توجهی‌های مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تداوم افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا، کادر درمان نفسشان بند آمده، خواهش می‌کنیم مردم به‌خاطر حفظ جان خودشان رعایت کنند.

رضاعی اظهار کرد: این روزها حتی رئیس و معاون بیمارستان‌ها نیز همپای پزشکان بیماران را در سنندج ویزیت کرده، پرستاران و کادر درمانی هفته‌هاست اعضای خانواده خود را ندیده واقعاً از شهروندان انتظار داشته برای یک‌بار هم که شده ما را درک کرده و به همکارانمان رحم کنند.

وی به مردم هشدار داد اگر در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا کادر درمان را همکاری نکرده و همچنان نسبت به پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجهه و در مراسمات عروسی و تجمعات حضور پیدا کنند، تیرماه؛ به ماه عزاداری مردم تبدیل خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان درباره قرنطینه‌ و محدود کردن شهر سنندج توضیح داد که در حال حاضر این تصمیم در اختیارات مسئولان استانی نیست و قرار است در چند روز آینده این اختیار به استان‌های با وضعیت قرمز داده شود.

رضاعی بار دیگر خطاب به هم‌استانی‌ها تاکید کرد: در این روزهای کرونایی از حضور در تجمعات، مراسمات عروسی، ختم، دورهمی‌ها و اماکن پرتردد و خیابان‌ها خودداری کرده و حتماً از «ماسک» استفاده کنند.

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان نیز امشب در جلسه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا که در سالن جلسات شهدای گمنام استانداری برگزار شد، با تاکید بر اینکه باید متولیان دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه‌های اجرایی با اطلاع‌رسانی مستمر، مردم را به رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی ترغیب کنند؛ اظهار داشت: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی در سطح شهر سنندج از طریق خودرو صوتی پیام‌ها و توصیه‌های بهداشتی را به مردم اطلاع‌رسانی کرده تا مردم از تجمع در اماکن عمومی و پرتردد خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی برای حفظ سلامت کارکنان و ارباب رجوع، ملزم به رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی هستند؛ افزود: مدیران ادارات در صورت مشاهده احتمالی علائم بیماری در پرسنل، به‌منظور جلوگیری از ابتلای سایر کارکنان، حتماً فرد مبتلا را جهت ادامه درمان و تحت نظر بودن پزشکی، به مرخصی بفرستند.

استاندار کردستان تصریح کرد: مراکز درمانی و پیشگیری سطح استان باید با ارتقاء سطح ارائه خدمات و افزایش تیم‌های سیار تشخیصی بهداشتی، تلاش خود را برای کاهش میزان مبتلایان مضاعف کرده و مردم نیز برای حفظ سلامت خود و خانواده‌هایشان از تجمع در اماکن عمومی و پرجمعیت جداً خودداری کنند.

وی با تاکید بر لزوم افزایش عملیات ضدعفونی معابر و مراکز پر تردد سطح شهر از بانک‌ها و دیگر مراکز ارائه خدمات عمومی در شهر سنندج خواست که با رعایت موازین و پروتکل‌های بهداشتی و درمانی، از تجمع بیش از حد ارباب رجوع در این اماکن ممانعت به‌عمل آورند.

مرادنیا با بیان اینکه مسافران و گردشگران در این روزهای کرونایی به‌دلیل وضعیت قرمز و افزایش میزان مبتلایان، از سفر به استان خودداری کنند، اظهار کرد: تعطیلات آخر این هفته تمام پاساژها، مراکز خرید و فروشگاه‌ها در شهرستان‌های مرزی بانه و مریوان و شهر اورامان تعطیل شده و مسافر پذیرش نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته این تعطیلی‌ها شامل پایانه‌های مرزی استان نشده و در این مبادی همچنان تردد کالا و مبادلات تجاری با کشور عراق انجام می‌شود.

استاندار کردستان از اصناف و بازاریان سنندج و برخی دیگر از شهرهای استان خواست که با هدف کاهش تجمعات مردمی، نسبت به محدودکردن فعالیت‌های خود اقدام کرده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع از افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری شوند.

مرادنیا به مدیران ادارات و دستگاه‌های اجرایی استانی نیز هشدار داد که در این ایام کرونایی از پذیرش مهمان و مسافرین دیگر استان‌ها در مهمانسراهای خود خودداری کنند.

براساس گزارشات میدانی و مشاهدات عینی از بیمارستان‌های سطح شهر و گفت‌وگو با کادر درمان، در حال حاضر تخت‌های بیمارستانی بیمارستان‌های توحید و بعثت سنندج پُر شده و هم‌اکنون بیماران کرونایی در بیمارستان کوثر این شهر پذیرش می‌شوند، حال خطاب به شهروندانی که همچنان اعتقادی به ویروس کرونا نداشته و با جولان در خیابان‌ها سلامت خود و دیگر هم‌استانی‌ها را تهدید و به‌خطر انداخته، سؤال این است اگر این روند کنونی ادامه، موارد مبتلا به کرونا همچنان افزایش و ظرفیت‌ این تخت‌های تنها بیمارستان مانده نیز پُر و کادر درمان از پا بیفتند، آیا آنوقت پاسخ‌گوی جان دیگر بیمارانی که در معرض خطر و مرگ و میر قرار می‌گیرند، هستند؟

پس تا دیر نشده از خواب غفلت بیدار شده و برای حفظ جانمان «در خانه بمانیم، در خانه بمانیم...»

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها