خراسان شمالی رتبه پنجم در تعداد مبتلایان دیابت کشور را دارد

دیابت یکی از شایع ترین بیماری های خراسان شمالی است که رتبه پنجم کشور در تعداد مبتلایان به این بیماری را دارد.

خراسان شمالی رتبه پنجم در تعداد مبتلایان دیابت کشور را دارد

ابتلا به دیابت با بیشترین اختلال متابولیسم بدن و افزایش قند خون همراه است که احتمال دارد براثر کاهش ترشح انسولین از غده لوزالمعده و یا کاهش فعالیت بیولوژیکی آن و یا هر دو ایجاد شود.

دیابت به دودسته تیپ یک یا نوع وابسته به انسولین و دیابت تیپ دو یا دیابت غیر وابسته به انسولین تقسیم می‌شود که دیابت تیپ یک غالباً در جوانان و گاهی در افراد مسن غیر چاق بروز می‌کند و سلول‌های مترشحه انسولین در این گروه از دیابتی‌ها به هیچ محرکی پاسخ نمی‌دهند و الزاماً برای کاهش قند خون به انسولین خارجی نیاز است.

انسولین در مبتلایان به دیابت تیپ دو تا حدودی نه به میزان کافی در خون وجود دارد و این دیابت در افراد چاق و غیر چاق به اشکال مختلف تظاهر می‌کند و اغلب به داروهای ضد قند خوراکی پاسخ می‌دهد و در مواردی هم به تزریق انسولین نیاز دارد.

این‌ها مختصری بود از شرح بیماری دیابت که متأسفانه شیوع آن در خراسان شمالی زنگ خطری را به صدا درآورده که نیازمند اقدام مسئولان و توجه مردم جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری دارد.

۹۰ هزار دیابتی در خراسان شمالی

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره وضعیت دیابت استان می‌گوید: خراسان شمالی با ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارای ۹۰ هزار زن و مرد مبتلابه این بیماری است.

بهرام آرش اظهار می‌کند: البته این آمار ۹۰ هزارنفری چندین سال قبل توسط وزارت بهداشت منتشرشده اما در حقیقت طی سال‌های اخیر افزایش‌یافته و اکنون بیش از ۱۴ درصد مردم استان به دیابت مبتلا هستند.

وی تصریح می‌کند: خراسان شمالی پس از استان‌های یزد، کرمان، رشت و شیراز رتبه پنجم کشور را در تعداد مبتلایان به دیابت به نسبت جمعیت را دارد که نشان از وخامت اوضاع در استان است.

رتبه نخست در بروز عوارض دیابت

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی خراسان شمالی با اعلام اینکه استان در بروز عوارض دیابت نظیر زخم‌های دیابتی، عوارض چشمی و عوارض کلیوی رتبه نخست کشور را دارد می‌افزاید: تمامی این عوامل نشان‌دهنده ضرورت بیش‌ازپیش توجه به این بیماران است اما متأسفانه همچنان در این بخش وضعیت مناسبی نداریم.

بیماران دیابتی با عوارض چشمی (رتینوپاتی) برای درمان به دستگاه لیزر نیاز دارند اما خراسان شمالی فاقد چنین دستگاهی است.

آرش تأکید می‌کند: به‌عنوان‌مثال بیماران دیابتی با عوارض چشمی (رتینوپاتی) برای درمان به دستگاه لیزر نیاز دارند اما خراسان شمالی فاقد چنین دستگاهی است و بیماران دیابتی مبتلابه عوارض چشمی باید برای درمان به مشهد و یا گرگان مراجعه کنند.

وی تصریح می‌کند: عدم وجود دستگاه لیزر نه‌تنها وقت مردم را به خاطر اجبار به خروج از استان می‌گیرد بلکه هزینه‌های اضافی نیز بر دوش بیماران تحمیل می‌کند و بیمارانی هم وجود دارند که به همین دلیل از خیر سفر به استان دیگر می‌گذرند و چاره‌ای جز ساختن با دردشان نمی‌ماند، به‌ویژه بیمارانی که در روستاهای استان ساکن هستند.

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی خراسان شمالی از وعده علی قربانی نماینده مردم پنج شهرستان استان در مجلس شورای اسلامی جهت تهیه این دستگاه سخن گفته و می‌افزاید: در صحبت و درخواستی که در این مورد داشتم، این نماینده مجلس قول همکاری جهت رایزنی و اختصاص اعتبار خرید دستگاه لیزر برای استان را داد که امیدواریم هرچه زودتر بتوانند این موضوع را محقق کنند.

دلایل ابتلا به دیابت و یک تست ساده

آرش، تست قند خون را ساده‌ترین روش جهت اطلاع از داشتن چنین بیماری در افراد دانسته و تأکید می‌کند: تغذیه نامناسب، زندگی ماشینی و اعتیاد سبب شده بیماری دیابت در رأس تمام بیماری‌ها در استان قرارگرفته و ازنظر شیوع نیز سرعت بسیاری پیدا کند.

وی تصریح می‌کند: دیابت در خراسان شمالی شایع‌ترین بیماری ازنظر سرعت ابتلای مردم است که متأسفانه به آن ساده نگاه می‌شود اما در حقیقت یکی از پرهزینه‌ترین بیماری‌ها است.

وی تأکید می‌کند: ازآنجایی‌که پس از پنج سال از تجویز دارو، به علت عادت کردن بدن به داروهای مصرفی، عوارض شدیدتر این بیماری بروز می‌کند، لذا این بیماران نباید صرفاً به دارو اکتفا کنند.

دیابت در خراسان شمالی شایع‌ترین بیماری ازنظر سرعت ابتلای مردم است که متأسفانه به آن ساده نگاه می‌شود اما در حقیقت یکی از پرهزینه‌ترین بیماری‌ها است. وی درباره علائم بروز این بیماری نیز می‌گوید: پرنوشی، تکرر ادرار، گزگز دست‌وپا، تار شدن چشم و بهبودی دیرهنگام زخم‌ها از شایع‌ترین علائم ابتلا به این بیماری است که فرد در صورت داشتن یکی از این علائم باید به پزشک مراجعه کند.

آرش تصریح می‌کند: تغذیه مناسب ورزش بهترین راه‌های درمان این بیماری است که باید در کنار مصرف دارو ادامه داشته باشد تا نتیجه مطلوب حاصل شود چراکه دارو به‌تنهایی نمی‌تواند منجر به درمان بیماری شود.

عدم همکاری دانشگاه علوم پزشکی

رئیس انجمن حمایت از بیماران دیابتی استان همچنین از عدم همکاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گلایه کرده و می‌گوید: جهت تسهیل درروند درمان بیماران دیابتی با یکی از بیمارستان‌های مرکز استان تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردیم تا ویزیت این بیماران به‌رایگان انجام‌شده و در انجام آزمایش‌ها نیز به آن‌ها تخفیف داده شود اما جلوی این کار گرفته شد.

وی در بخش دیگری درباره اقدامات این انجمن نیز می‌گوید: در این انجمن اقدام به اهدای رایگان ۶۰۰ دستگاه تست قند خون به بیماران کرده‌ایم که ۲۴ میلیون تومان هزینه در برداشته است و برنامه‌های آموزشی نیز برای آگاه‌سازی بیماران انجام می‌شود.

آرش بابیان اینکه ویزیت رایگان بیماران نیز انجام می‌شود می‌افزاید: طی دو سال گذشته هفت هزار ویزیت رایگان انجام‌شده که سبب شده ۱۴۰ میلیون تومان پول مردم در جیب خودشان باقی بماند.

خیران به کمک دیابتی‌ها بیایند

آرش به هزینه‌های این انجمن نیز اشاره‌کرده و می‌گوید: درآمد این انجمن طی سال گذشته از محل کمک خیران ۱۴ میلیون تومان بوده اما هزینه ما طی سال گذشته ۱۱۵ میلیون تومان بوده که کاملاً از جیب شخصی پرداخت‌شده است.

وی تأکید می‌کند: این بیماری بسیار هزینه‌بر است و افراد کم‌بضاعت و بی‌بضاعت بسیاری در استان از این بیماری رنج می‌برند، بنابراین از خیران درخواست می‌شود به کمک این بیماران آمده و باری را از دوش این افراد بردارند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها