دلار؛ بازهم گران تر...؟

کارشناس مسائل پولی و بانکی گفت: همچنان بسترهای لازم برای افزایش قیمت دلار در اقتصاد کشور وجود دارد.

دلار؛ بازهم گران تر...؟

برنامه «بدون خط خوردگی» در خصوص افزایش قیمت ارز در بازارهای داخلی با دکتر عبدالخالق سجادی کارشناس مسائل پولی و بانکی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

عبدالخالق سجادی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار به دلیل عدم تعادل اقتصادی در کشور است، گفت: البته عوامل دیگری غیر از عوامل ذاتی وجود دارد که قیمت ارز را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث شدت رشد نرخ دلار و یا گاهاً کاهش آن می شود که عموماً به وسیله دخالت های بانک مرکزی است.

وی به عوامل افزایش قیمت دلار اشاره و اظهار کرد: منابع ارزی در چند ماه گذشته کاهش شدید داشته که ناشی از کمبود صادرات نفت و یا کالاهای جانشین نفت است. در کنار این موضوع، تقاضا برای ارز نیز جهت تأمین نیازهای ضروری کشور مانند دارو افزایش پیدا کرده است.

*با کمبود ارز در کشور روبرو هستیم

این کارشناس مسائل پولی و بانکی با بیان اینکه موازنه عرضه و تقاضا در حوزه ارز نشان می دهد با کمبود ارز در کشور روبرو هستیم، عنوان کرد: بسیاری از تقاضاهای کشور نهفته است و هنوز بروز پیدا نکرده یعنی تقاضاها خیلی سطحی، صوری و برای نیازهای اولیه است و تقاضاهای سرمایه گذاری وارد صحنه نشده‌اند.

وی با اشاره به اینکه قیمت دلار ذاتا رشد کرده، بیان کرد: متوسط قیمت ها در طول چهل سال چهار هزار و ۵۰۰ برابر شده اما دلار در همین مدت دو هزار و ۵۰۰ افزایش پیدا کرده. این مسئله حاکی از آن است که همچنان بسترهای لازم برای افزایش دلار وجود دارد اما دولت به دلایل مختلف دخالت می کند تا قیمت دلار بیش از این افزایش پیدا نکند.

سجادی با تصریح بر اینکه عدم تعادل اقتصادی و عدم توازن بین قیمت دلار و تورم باعث ضرر به اقتصاد در درازمدت شده است، گفت: این وضعیت سبب شده رشد اقتصادی صورت نگیرد و بسترهای لازم سرمایه گذاری هم ایجاد نشود.

این کارشناس مسائل پولی و بانکی درباره آینده بازار ارز اظهار کرد: با توجه به وضعیت عرضه و تقاضا، پیش‌بینی این است افزایش دلار تا حد حداقل ۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کند.

وی در خصوص راهکارهای بانک مرکزی بیان کرد: به نظر می رسد بانک مرکزی در دوره محدودی که وارد صحنه شده، در حد توان اقدامات مثبتی انجام داده اما بیش از این اقدامات، در توان بانک مرکزی نیست و سایر سازمان ها باید وارد عمل شوند تا مشکلات ساختاری اقتصاد برطرف گردد.

منبع: رادیو گفت و گو

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • الله
    0

    معلوم نیست گارگر از سر کدوم چهاراه اوردن تا حرفهای خودتون بگن وگرنه ادم بی عقل میفهم دلار ۳هزار شده ۷برابرشده کشورها اطراف نگاه کن ۴۰میگذره ارزش پولشون تغییر نمیکنه بخدا خجالت بکش احضار نظر ندی سنگین تری تو خارج با۱۰هزار دلار بهترین ماشین سوار میشی با دلار ۲۰هزار ۲۰۰میلیون میشه خجالت بکشین یک بازاری کارشناس بشه وضع بهتره از این هست

  • کاربر ناشناس
    0

    خیرنبینید گاوهایشیرده

  • کاربر ناشناس
    0

    میازاریدچومورانی که دا نکش است که جان دارد جان شیرین تراست چوخوشگفتفردوسیپاکزادکه رحمتبرانتربتپاکباد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها