برنامه‌های پیشگیری و درمان شپش سر در مدارس اردبیل اجرا می‌شود

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: برنامه‌های پیشگیری و درمان شپش سر ویژه دانش‌آموزان در مدارس اردبیل اجرا می‌شود.

برنامه‌های پیشگیری و درمان شپش سر در مدارس اردبیل اجرا می‌شود

منصور صاحب بعد از ظهر امروز در جلسه بررسی وضعیت شپش سر دانش‌آموزان در اردبیل اظهار داشت: آگاهی از روشهای پیشگیری از شپش، موثرترین راه کنترل این عارضه است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت:آموزش و پرورش بر اساس شرح وظایف محوله و توان و ظرفیت خویش به منظور کنترل و پیشگیری این عارضه، صرفاً برنامه آگاه سازی دانش آموزان، معلمان و والدین را بر اساس دستورالعمل در دستور کار خویش قرار داده است.

صاحب با بیان اینکه درمان دانش آموزان مبتلا جزو وظایف آموزش و پرورش نیست اظهار کرد: دستورالعمل پیشگیری از شپش سر به نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان‌ ابلاغ شده است و بر همین اساس آموزش والدین و معاینه دانش‌آموزان در برنامه آموزش و پرورش و علوم پزشکی قرار دارد و این اقدام به طور پیوسته انجام می‌شود؛ در روستاها نیز خانه‌های بهداشت این وظیفه را به عهده دارند.

صاحب گفت: شپش سر شایع‌ترین آلودگی انگلی در سراسر دنیاست که افراد را در هر سن و جنسی می تواند مبتلا کند و منحصر به طبقه خاصی نیست و آلودگی به این انگل در فصل پاییز و زمستان شایع است.

وی افزود: آلودگی به شپش به دنبال تماس‌های نزدیک بین فردی و کنترل نشده و یا هنگامی که افراد خانواده در فصول سرد برای تامین گرما، لباس های بیشتری می‌پوشند و به صورت دسته جمعی زندگی می کنند براحتی از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌یابد و در مراکزی مانند مدرسه بخصوص مدارس ابتدایی و خوابگاه به علت تجمع زیاد، آلودگی به شپش سر شایع تر می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با تاکید بر این که شپش می تواند از طریق شانه، کش مو، روسری، رو بالشتی و سایر وسایل شخصی فرد به دیگران منتقل شود، رعایت بهداشت فردی را مهم دانست.

صاحب در رابطه با اقدامات انجام شده برای پیشگیری از این بیماری در سطح مدارس استان اردبیل بیان کرد: آموزش و پرورش بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده با دانشگاه علوم پزشکی استان و در راستای ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان، اولیا و فرهنگیان شاغل اقدامات را انجام داده است.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در کنترل و پیشگیری از این بیماری و آموزش دانش آموزان و والدین، ارسال دستورالعمل جامع و کامل به کلیه ی نواحی و مناطق و مدارس استان و ملزم کردن مدیران واحدهای آموزشی به رعایت مفاد دستورالعمل و همکاری و هماهنگی با مراکز بهداشتی جهت استفاده از ظرفیت این مراکز، برگزاری جلسات و کارگاه‌های مختلف در نواحی و مناطق و مدارس استان با همکاری مراکز بهداشتی برای مدیران، مراقبین سلامت و رابطین بهداشتی مدارس و نیز جلسات آموزشی برای دانش آموزان و والدین است.

صاحب بیان کرد: توزیع بیش از دو هزار جلد کتابچه پیشگیری از شپش در مدارس استان توسط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، توزیع بیش از سه هزار و 200 جلد کتابچه پیشگیری و درمان شپش سر در دانش آموزان توسط معاونت تربیت بدنی و سلامت استان اردبیل است.

وی با بیان این که ما با کمبود نیرو مواجه هستیم، افزود: تعداد مراقبین تخصصی ما در مدارس استان 83 نفر هستند و کل دانش آموزان استان 240 هزار نفر است که طبق محاسبات و براساس نرم استاندارهای مراقبت سلامت که وظیفه هر مراقب سلامت معاینه 750 دانش آموز است.

صاحب تصریح کرد: 62 هزار 250 نفر از دانش‌آموزان استان تحت پوشش نرم استاندارد قرار می‌گیرند این در حالی است که ما سعی کرده‌ایم از توان حداکثری خود برای تحت پوشش قرار دادن کل جامعه دانش‌آموزی استان به طرق مختلف استفاده کنیم.

وی افزود: بعد از شناسایی دانش آموز مبتلا، علاوه بر وی، خانواده او نیز باید تحت معاینه قرار گیرد و در صورت آلودگی مراحل درمان را به صورت کامل طی کنند، که البته تجربه نشان داده است همه خانواده ها این آگاهی و امکانات را ندارند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها