مدیرکل بهزیستی استان اردبیل:

راه‌ اندازی خانه کودک ناشنوا برای ناشنوایان/ هر سال یک‌ هزار نفر به سالمندان اردبیل اضافه می شود

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: با راه‌اندازی خانه کودک ناشنوا تلاش بر این است تا کودکان کم شنوا و ناشنوا مراحل زبان‌آموزی را به راحتی طی کنند.

راه‌ اندازی خانه کودک ناشنوا برای ناشنوایان/ هر سال یک‌ هزار نفر به سالمندان اردبیل اضافه می شود

بهزاد ستاری در مراسم گرامی داشت روز ناشنوایان و سالمندان در اردبیل اظهار کرد: در استان اردبیل تعداد افراد ناشنوا و کم شنوا نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است به طوری که به ازای یک‌هزار نفر، دو تا سه نفر در استان اردبیل ناشنوا و یا کم شنوا هستند.

وی با بیان اینکه در مجموع پنج هزار نفر ناشنوا و کم شنوا در استان اردبیل زندگی می‌کنند، تصریح کرد: سه هزار نفر از این تعداد تحت پوشش بهزیستی بوده و از خدمات توانبخشی استفاده می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل رویکرد اصلی بهزیستی را پیشگیری از معلولیت‌ها به ویژه ناشنوایی و کم شنوایی اعلام کرد و گفت: در این زمینه در کنار اجرای طرح غربالگری شنوایی سعی بر این است تا آزمایش‌های ژنتیکی قبل از ازدواج به ویژه در بین زوجین با نسبت فامیلی مورد توجه قرار گرفته تا از تولد فرزندان ناشنوا و کم شنوا جلوگیری شود.

ستاری افزود: همه کودکان در هنگام تولد تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار می‌گیرند و در صورت بروز مشکل سعی بر این است تا در دوران طلایی که زیر چهار و شش سال است، درمان این کودکان انجام شده و حتی کاشت حلزون با قیمت پایین برای اقشار مختلف و رایگان برای مددجویان و معلولان بهزیستی به انجام برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: آزمایش ژنتیک در حال حاضر برای زوجین اجباری است و قطعا مددجویان تحت پوشش بهزیستی به صورت رایگان از این خدمات استفاده می‌کنند تا در انجام مراحل غربالگری ژنتیکی با مشکلی روبه‌رو نشوند.

ستاری بهترین دوران درمان ناشنوایی و کم شنوایی را تا سه سالگی نوزادان اعلام کرد و ادامه داد: با راه‌اندازی مراکز توانبخشی روزانه و خانه کودک ناشنوا سعی و تلاشمان بر این است تا خدمات مختلف به ویژه زبان‌آموزی، ارائه سمعک و کاشت حلزون در اولویت قرار گرفته و در اکثر شهرهای استان طرح‌های پیشگیرانه نیز مورد توجه باشد.

وی اضافه کرد:‌ بیش از 300 دانش‌آموز ناشنوا و کم شنوا با استفاده از این آموزش‌ها در مدارس عادی تحصیل می‌کنند و تنها تعداد محدودی در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل به پوشش بیمه‌ای افراد شاغل در کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: قبل از سال 1400 بهزیستی تنها پرداخت پنج سال حق بیمه را برای کارفرمایان متقبل می‌شد اما از سال 1400 بهزیستی پرداخت 30 سال حق بیمه کارفرمایان را از بابت اشتغال مددجویان بهزیستی به ویژه معلولان هدف‌گذاری کرده تا مشکلی از بابت پشتیبانی و حمایت از مددجویان و معلولان وجود نداشته باشد.

ستاری با گرامیداشت روز جهانی سالمند نیز اظهار کرد: در بحث ساماندهی سالمندان شورایی در استان شکل گرفته که تلاش می‌کنیم با توجه به جمعیت سالمندی که روز به افزایش است، خدمات ارائه شده نیز متناسب با شرایط موجود باشد.

وی با بیان اینکه هر سال یک‌هزار نفر در استان به جمعیت سالمندان افزوده می‌شود، تصریح کرد: پیش‌بینی شده تا 30 سال آینده جمعیت هشت میلیونی سالمندان به بیش از 25 میلیون نفر در کشور برسد و در استان نیز همین روند را شاهد هستیم.

ستاری فعالیت سرای سالمندان در ارائه خدمات روزانه بهداشتی،‌ درمانی، فیزیوتراپی و سلامت‌محور را یادآور شد و افزود: به محض بهبود شرایط کرونایی از طریق این مراکز خدمات ورزشی، فرهنگی، هنری و اردویی نیز ارائه خواهد شد تا با همکاری خود خانواده‌ها و سالمندان برنامه‌هایی برای اوقات فراغت این قشر ارزشمند اجرایی و عملیاتی شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • سامان بیگ
    0

    معلولان دفتر ثبت اعمال ما نزد خداوند سمیع هستند.بهوش باشیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها