غفلت طبیعت‌ گردها جنگل‌ های اردبیل را تهدید می‌کند

قدمت جنگل‌ های استان اردبیل بسیار بالاست اما به خاطر دست درازی برخی طبیعت‌ گردنماها و سوداگران طبیعت همه ساله مورد تخریب قرار می‌گیرد.

غفلت طبیعت‌ گردها جنگل‌ های اردبیل را تهدید می‌کند

استان اردبیل با دارا بودن آب و هوای جغرافیای مساعد جنگل‌هایی را در دل خود جا کرده و بی‌شک اهمیت این جنگل‌ها در تکمیل چرخه‌های زیستی، جلوگیری از فرسایش خاک و تنفس مساعد طبیعت بر هیچ کس پوشیده نیست.

قدمت جنگل‌های استان اردبیل بسیار بالاست اما به خاطر دست درازی برخی طبیعت‌گردنماها و سوداگران طبیعت همه ساله مورد تخریب قرار می‌گیرد، به طوری که بخشی از آن نیز قابل جبران نبوده و نیازمند برخورد جدی با متخلفان و فرهنگ‌سازی توسط مسئولان و رسانه‌ها است.

در این میان آتش‌سوزی اخیر در جنگل فندقلوی نمین نیز نتیجه همین غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها بود که با تهیه اسباب تهدید طبیعت جنگل‌ها را به دهان آتش سپرده و نابودی منابع طبیعی را رقم می‌زنند.

طبق بررسی‌های میدانی ردپای آتش‌سوزی‌ها از سوداگران طبیعت را به دنبال دارد که با روشن کردن آتش و سهل‌انگاری در خاموشی آن هنگام ترک جنگل این موهبت الهی را طعمه حریق کرده و بزرگترین تهدید عمومی را شکل دادند.

در این باره محمود قلی‌زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگاران در اردبیل اظهار داشت: برخورد جدی و قانونی با سوداگران طبیعت اولویت اساسی و ضروری است که در این زمینه متأسفانه عده‌ای با قطع درختان زمینه تولید زغال را فراهم کردند.

وی بیان کرد: مراقبت بیشتری از طبیعت به ویژه جنگل‌ها و مراتع اولویت اساسی است که به همین منظور احترام به طبیعت لازمه پیشرفت جوامع در مسیر توسعه پایدار را فراهم کرده و به همین منظور نباید به طبیعت‌گردان اجازه بدهند تا زمینه آتش‌سوزی در منطقه رقم بخورد.

مدیرکل منابع طبیعی استان اردبیل بیان کرد: در سه ماهه نخست امسال پنج مورد آتش‌سوزی با تلاش عوامل محلی و تیم‌های آتش‌نشانی کنترل شده که این مسئله سهل‌انگاری مسافران در این زمینه دلیل اصلی این اتفاقات است.

قلی‌زاده اظهار کرد: احیا، توسعه و عملیات مراقبتی بیش از 400 هکتار از جنگل‌های این استان محقق شده و به همین منظور نهادینه‌سازی صیانت از منابع طبیعی استان برای مردم بسیار مهم و سازنده است.

وی بیان کرد: رویکرد مدیریت منابع طبیعی استان با اجرای توسعه طرح‌های مرتع‌داری با استفاده از ظرفیت‌های مراتع اساسی است که از جمله این فعالیت‌ها توجه به کشت گیاهان دارویی در قالب طرح‌های جدید به موازات دامداری است.

قلی‌زاده تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای صیانت از منابع طبیعی و اراضی ملی در دستور کار قرار گرفته و به همین منظور هیچ اغماض و چشم‌پوشی نخواهد بود.

امید می‌رود مسئولان و دستگاه‌های مربوطه در این زمینه همکاری‌های لازم را مبنای کار قرار داده و تلاش‌های لازم در راستای تحقق اهداف مورد نظر با جدیت ادامه دهند تا برخورد با سوداگران طبیعت بدون هیچ اغماضی ادامه یابد.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها