کاهش 30 درصدی ورودی زندان‌های اردبیل در سال جاری

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اردبیل از کاهش 30 درصدی ورودی زندان‌های استان در مقایسه سال گذشته خبرداد.

کاهش 30 درصدی ورودی زندان‌های اردبیل در سال جاری

سید مجتبی حسینی 16 آذر در نشست خبر خود با خبرنگاران اظهار کرد: از آغاز شیوع بیماری کرونا در کشور، مورد مشکوک یا ابتلا به این بیماری در بین در زندانی‌های اردبیل گزارش نشده است به طوری که در این خصوص اقدامات لازم و تجهیزات مورد نیاز فراهم شده است و روزانه بطور مرتب غربالگری مددجویان، سربازان و کارکنان انجام می شود.

وی ادامه داد: در کنار تجهیزات و اقدامات صورت گرفته، ۲ سالن قرنطینه و یک نقاهت گاه با ظرفیت ۲۵ نفر و ۳ سوئیت ایزوله نیز پیش بینی و تجهیز شده‌اند تا درصورت مشاهده موارد مشکوک مددجویان به آنجا منقل شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان اردبیل اضافه کرد: برای کنترل بار ترافیکی بندهای زندان‌ها، ازآغاز شیوع ویروس کرونا، ۷۴ درصد زندانیان واجد شرایط به مرخصی فرستاده شده‌اند به طوری که ۱۲ درصد از این مرخصی‌ها، منجر به آزادی و این روند نیز همچنان استمرار دارد و نزدیک ۴۰۰۰ نفر تا به امروز در این راستا به مرخصی رفته‌اند.

مدیرکل زندان‌های استان اردبیل با اشاره به نقش خیرین در آزادی زندانیان نیز گفت: در سال جاری به دلیل شرایط حساس کرونایی جشن گلریزان بصورت مجازی برگزار و از قبل کمک های مردمی در ماه های محرم و صفر در مساجد نیز حدود ۳ میلیارد تومان جمع آوری شده بودکه زمینه آزادی ۱۲۱ نفر را فراهم آورد.

حسینی خاطرنشان کرد: همچنین در سال جاری ۷۴ نفر بطور مستقیم توسط خود خیرین، ۱۹ نفر توسط سازمان اوقاف، ۲۴ نفر توسط بنیاد مستضعفان و ۱۸ نفر نیز توسط بسیج آزاد شده است.

به گفته وی همچنین با کمک شوراهای حل اختلاف در سطح زندان‌های استان ۱۴ نفر از محکومین به قصاص آزاد شده‌ است.

حسینی در ادامه با اشاره به بحث اشتغال زندانیان ادامه داد: امسال با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و کمک کارفرمایان بخش خصوصی برای کمک به اقتصاد خانواده‌های زندانیان، برای ۸۲۱ نفر از زندانیان اشتغال مولد ایجاد شده است که از این تعداد ۲۸۸ نفر در خارج از زندان و در کارگاه‌های تولیدی و صنعتی بخش خصوصی و مابقی در داخل زندان‌های استان مشغول به کار شده‌اند واز بابت آن حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند و از این لحاظ در رتبه دوم کشوری قرار داریم .

وی گفت: تلاش داریم با برگزاری کلاس‌های آموزش فنی و حرفه ای و... مددجویان را صاحب مهارت فنی در زمینه کسب و کار کنیم که بعد از آزادی در تامین معاش خود دچار مشکل نشوند .

مدیرکل زندان های استان از شروع دادرسی‌های الکترونیکی در زندان‌های استان خبرداد و افزود: دادرسی مددجویان بدون اعزام به مراکز صرفا بصورت الکترونیکی انجام می پذیرد که باعث کاهش تردد مددجویان و صرفه جویی اقتصادی و زمانی شده است .

حسینی با اشاره به دستور رییس محترم قوه قضاییه مبنی برتعیین تکلیف زندانیان بلاتکلیف تصریح کرد: در راستای اجرای پایش و غربالگری زندانیان با هدف اینکه زندانیان بلاتکلیف در زندان باقی نمانند ۱۴۶۷ کاربرگ تکمیل شده است که تا امروز منتج به آزادی ۱۰۳ نفر زندانی بلا تکلیف شده است.

وی با اعلام اینکه امسال ورودی زندان‌های استان ها 7.29 درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش را نشان می دهد، افزود: عمده زندانیان استان را محکومان مواد مخدر با ۳۴ درصد، سرقت ۲۷ درصد و جرایم علیه اشخاص با ۱۱ درصد تشکیل می دهند به طوری که نیاز است با اقدامات فرهنگی لازم در خانواده‌ها و سطح جامعه شاهد کاهش هرچه بیشتر ورودی زندان‌ها باشیم.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها