چاه‌های عمیق زمینه ساز بحران نشست زمین در استان اردبیل شده است

رئیس شورای اسلامی استان اردبیل، گفت: پیوست زیست محیطی در مطالعه و اجرای پروژه‌های عمرانی انتقال آب و احداث سدها مورد توجه قرار گیرد.

چاه‌های عمیق زمینه ساز بحران نشست زمین در استان اردبیل شده است

یعقوب هاشمی، در جلسه شورای اسلامی استان اردبیل که با حضور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و معاونین شرکت در فرمانداری اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: ضرورت پیوست مطالعاتی زیست محیطی برای پروژه‌های عمرانی انتقال آب وسدها مثل انتقال آب خداآفرین به دشت مغان و سد عمارت و رعایت دقیق ضوابط و مقررات آن مشهود است.

وی، به ضرورت رعایت کلیه حرایم محوطه باستانی و تاریخی و طبیعی میراث فرهنگی در پروژه عمرانی اشاره و خاطرنشان کرد: مطالعه دقیق در خصوص مسیرو مکان‌یابی انتقال و مخازن و سدها نسبت به حریم‌شهرها و روستا که در توسعه کالبدی این سکونتگاه نقش اساسی ایفاد می‌کند.

رئیس شورای اسلامی استان اردبیل، با اشاره به طرح مطالعاتی راهبردی جامع آب استان و ضرورت تکمیل و همزمانی پروژه‌های سدسازی با پایاب‌های آن به ویژه در سدخدافرین، سد گیوی و سد احمدبیگلو، گفت: مدیریت بهینه چشمه‌های‌ آبگرم به خصوص در داخل شهرها که نیازمند داشتن ضوابط و مقررات در نحوه احداثی‌ها در اطراف آن دارد، ضروری است.

هاشمی، با تاکید بر تهیه طرح جامع در ارتباط با جلوگیری از فرسایش مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها که در شرایط بحرانی طغیان آب مشکلات متعددی ایجاد می‌کند، افزود: توجه ویژه به حفاظت و صیانت از رودخانه‌های مهم استان از لحاظ فنی و حقوقی به ویژه در رودخانه ارس، قزل اوزن، بالهارود و بالیقلو ضروری به نظر می‌رسد.

وی، به تهیه ضوابط و مقررات دقیق نحوه برداشت مصالح رودخانه به خصوص در نزدیکی شهرها و روستا که مشکلات بصری متعددی موجب می‌شود، اشاره کرد و گفت: چاه‌های عمیق برداشت آب که بحران نشست زمین را زمینه‌ساز شده است باید با همکاری شرکت آب منطقه‌ای مورد نظارت قرار گرفته و در صورت خطرناک بودن جلوی فعالیت آنها گرفته شود.

رئیس شورای اسلامی استان اردبیل، تلاش جدی و عملیاتی بر جلوگیری از قطعی آب‌های شرب شهری و روستایی را مهم ارزیابی و اظهار کرد: در این راستا نیازمند همکاری و هماهنگی بیشتر شرکت و سازمان‌های وابسته به وزارت نیرو از جمله آب و فاضلاب، آب منطقه‌ای و برق هستیم.

هاشمی، با تاکید بر ارتقای هرچه بیشتر کیفیت آب شرب استان با استفاده از متدهای روز خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی هر چه بیشتر نحوه مصرف آب و استفاده از ظرفیت نهاد مردمی شوراهای شهر و روستا و مشارکت مردمی مدنظر است.

وی، افزود: در این جلسه مسایل و مشکلات خاص هر شهرستان از جنبه‌های مختلف مرتبط با بخش مهم آب مطرح و نمایندگان 11 شهرستان در شورای استان در این زمینه با مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بحث و تبادل نظر کردند.

ساماندهی رودخانه بالیقلو شرایط مساعدی ندارد

رئیس شورای اسلامی استان اردبیل، گفت: ساماندهی رودخانه بالقیلوچایی که در وسط شهر اردبیل قرار گرفته وضعیت مساعدی ندارد و باید با همکاری آب منطقه‌ای این امر سامان یابد.

هاشمی، خاطرنشان کرد: اعضای شورای استان اردبیل با دعوت از مدیران استانی سعی دارند تا در کنار آشنا شدن با مسئولیت‌ها و ماموریت‌های آنها خواسته‌ها و مطالبات منطقه‌ای را نیز مطرح کرده و بیان کنند.

وی، خاطرنشان کرد: در مطالعات و اجرای طرح‌های آب منطقه‌ای ضرورت دارد الزامات زیست محیطی و همچنین بناهای تاریخی مورد توجه قرار گرفته تا فضای تخریب و تهدید سرمایه‌های انسانی و تاریخی برای نسل‌های آینده شکل نگیرد.

رئیس شورای اسلامی استان اردبیل بیان کرد: به نظر می‌رسد برخی از مناطق روستایی در تنگنای توسعه‌ای با مشکلات و آسیب‌هایی روبرو هستند که با مطالعات جامع در این زمینه می‌توان در کنار رفع این آسیب‌ها به تقویت نظام توسعه‌ای و عمران و آبادانی آنها کمک کرد.

هاشمی، با اشاره به انجام مطالعات جامع و راهبردی آب در استان در سال گذشته تصریح کرد: تدوین این برنامه نشان می‌دهد که ما در افق 25 سال آینده با چه شیوه‌ها و راهکارهایی درصدد جبران کسری آب و تامین منابع در این حوزه هستیم.

وی، به وضعیت نگران کننده منابع آب در کشور و استان اردبیل اشاره کرد و گفت: باید با روش‌های مدرن در تجدید منابع آب تلاش کنیم تا نسل‌های آینده به دلیل کمبود منابع آب دغدغه و نگرانی در این حوزه نداشته باشند.

رئیس شورای اسلامی استان اردبیل، ضرورت اجرای همزمان طرح‌های پایاب و سدسازی را برای جلب رضایت کشاورزان و زارعین یادآور شد و بیان کرد: عملیات احداث پایاب سد گیوی با همکاری بانک عامل شروع شده و امیدواریم با بهره‌برداری از آن کشاورزان منطقه به کشت انواع محصولات آبی بپردازند.

هاشمی، با اشاره به وضعیت بالیقلوچایی و گذر این رودخانه از وسط شهر گفت: با وجود اینکه در سال‌های گذشته لایروبی و ساماندهی رودخانه انجام شده اما به دلیل ضعفی که در نگهداری آن به ویژه در مسیر زرناس مشاهده می‌شود چشم‌انداز خوبی برای گذر این رودخانه از شهر اردبیل وجود ندارد و قابل تصور نیست که بهتر است آب منطقه‌ای با همکاری شهرداری در زیباسازی این مسیر و بهسازی حریم رودخانه اقدام کنند.

وی، موضوع فرهنگسازی در مصرف درست و بهینه منابع آب را نیز یادآور شد و بیان کرد: ما آمادگی داریم تا با راهکارهای مختلف به ویژه تعامل و ارتباطی که با مردم داریم ضرورت مصرف درست آب و استفاده صحیح از این منبع خدادادی را گوشزد کرده و در این زمینه پیام‌رسان شرکت آب منطقه‌ای باشیم.

رئیس شورای اسلامی استان اردبیل، ادامه داد: امیدواریم با راهکارهای درست و اقدامات موثری که شرکت آب منطقه‌ای در ماه‌های گذشته انجام داده شاهد کاهش تنش‌های آبی در سطح شهرها و روستاهای استان باشیم و به معنای واقعی از حقابه استان در ارس و قزل اوزن دفاع کرده و آن را مورد صیانت قرار دهیم.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها