نکاتی درباره ماه گرفتگی جهانی پنجم‌مرداد

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن را از دست ندهید/ امشب ماه سرخ رنگ می شود

امشب طولانی ترین ماه گرفتگی قرن رخ می دهد. در این پدیده، ماه به رنگ سرخ در می آید.

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن را از دست ندهید/ امشب ماه سرخ رنگ می شود


در شامگاه جمعه پنجم مرداد تا سحرگاه شنبه ششم مرداد، زمین با قرار گرفتن بین خورشید و ماه، سایه خود را بر ماه خواهد انداخت تا طولانی ترین خسوف قرن بیست و یکم را رقم بزند. بسیاری این پدیده را یکی از نادرترین و جالب ترین پدیده های طبیعی قرن می دانند که شایدفرصت رویت آن مجددا به دست نیاید.

طولانی ترین خسوف قرن
جمعه پنجم مرداد دنیا شاهد طولانی ترین خسوف ( ماه گرفتگی) قرن بیست و یکم خواهند بود.
پیش بینی شده است که این ماه گرفتگی شش ساعت و سیزده دقیقه و چهل و هشت ثانیه به طول انجامد، البته برخی هم مدت این ماه گرفتگی را حدود چهار ساعت دانسته اند.
در این رویداد، ماه به مدت یک ساعت و چهل و دو دقیقه و پنجاه و هفت ثانیه در سایه کامل قرار خواهد گرفت (یعنی ماه‌گرفتگی کامل رخ خواهد داد) و حدودا به مدت سه ساعت و پنجاه و چهار دقیقه و سی و دو ثانیه نیز در نیم‌سایه (یعنی ماه‌گرفتگی جزئی را شاهد خواهیم بود).
قبل از خسوف امشب، طولانی ترین خسوف در تاریخ 26 تیر سال 1379 به مدت یک ساعت و چهل و شش دقیقه رخ داده بود.

این پدیده نجومی در کدام مناطق قابل رویت است؟
این رویداد نجومی مهم و زیبا در بخش‌های بزرگی از آسیا از جمله کشورمان ایران و همچنین در قاره های استرالیا، آفریقا، اروپا و آمریکای جنوبی قابل رویت است.
این پدیده از همه نقاط کشورمان ایران، قابل رصد است. البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که شهرهای شرق و جنوب شرقی ایران بهترین مناطق برای رصد طولانی‌ترین خسوف قرن است.

ماه سرخ
بسیاری معتقدند که ماه گرفتگی امشب، علاوه بر طولانی ترین ماه گرفتگی قرن، زیباترین خسوف قرن هم است.
این رویداد طبیعی به خاطر رنگ‌های گوناگون و متغیری که ماه در لحظه گرفتگی کامل در سطح خود دارد، بسیار برجسته و مورد توجه است. در زمان گرفت، ماه به رنگ قرمز مایل به نارنجی است و سپس به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای تبدیل می‌شود. به همین دلیل هم است که نام این ماه گرفتگی را "ماه سرخ" (blood moon) می نامند.
اما علت سرخی ماه چیست؟ همانطور که احتمالا می دانید ماه گرفتگی(خسوف) پدیده ای طبیعی است که از قرار گرفتن ماه در سایه زمین ایجاد می‌شود. به دلیل جوی که به دور زمین وجود دارد، ماه در این پدیده، قرمز رنگ دیده می‌شود. در واقع امواج بلند طیف خورشید که به رنگ قرمز هستند از جو زمین عبور می‌کنند و موجب دیده شدن ماه در ماه گرفتگی به رنگ قرمز می‌شوند.

پخش زنده این پدیده جذاب
طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن بیست‌ و یکم در شامگاه پنجم مرداد به طور زنده از بسیاری از شبکه های تلویزیونی جهان و رسانه های اینترنتی پخش می شود.
در ایران، این پدیده طبیعی در ویژه برنامه «چرخ» از شبکه چهار سیما به طور کامل تحت پوشش قرار گرفته و به صورت زنده پخش خواهد شد.



"ماه سرخ" بساط شایعات را هم داغ کرده است
پدیده جذاب، عجیب و نادر طولانی ترین ماه گرفتگی قرن باعث شده است که بسیاری از افراد غیر کارشناس عقایدی خرافی درباره آن پیدا کنند.
برخی معتقدان به تئوری توطئه باور دارند که رنگ قرمز ماه نشانه این است که دنیا به پایان خود می‌رسد.
جان هگی و مارک بلیتز، دو کشیش مسیحی، این نظریه را مطرح کردند که بر اساس کتاب مقدس، اگر چهار ماه گرفتگی در طول تعطیلات مقدس یهودیان در یک سال و به صورت پیاپی رخ دهد و شش ماه کامل هم بین آنها باشد، جهان به پایان خود خواهد رسید. این دو کشیش معتقدند که این پیش بینی ها عینا در کتاب مقدس آمده است.
با تمام این اوصاف، بسیاری از کارشناسان این سخنها را غیرکارشناسی و نادرست می دانند و پیشنهاد دارند که بدون ترس از مرگ و پایان جهان، فرصت استثنایی امشب را از دست نداده و به دور از دغدغه های روزمره، چند ساعتی خیره به آسمان و این پدیده استثنایی و نادر شویم.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • محمد روحانی
    0

    سلام،میشه با چشم غیر مسلح بهش نگاه کرد

  • حمید مطیع
    0

    سلام این همه نوشتید، آخرش نگفتید از ساعت چند شروع می‌شه، ساعت چند تموم می‌شه؟! :-/

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها