هاست لینوکس یا ویندوز، کدام یک برای سایت وردپرسی بهتر است؟

سوال هاست لینوکس یا ویندوز هر روزه در بستر اینترنت، بارها و بارها پرسیده می‌شود. این دو هاست، دوتا از معروف‌ترین هاست‌ها هستند که در پلتفرم‌های مختلف استفاده می‌شوند. یکی از سیستم‌های تقریبا نوپای دنیای طراحی سایت، وردپرس است.

هاست لینوکس یا ویندوز، کدام یک برای سایت وردپرسی بهتر است؟

این سیستم محبوب که خیلی زود به یک غول تبدیل شده است، خیلی زود همه چیز را مال خودش می‌کند. در حال حاضر هم این غول بزرگ تلاش می‌کند که از هاست‌های مختلف استفاده کند!

دوتا از این هاست‌ها، هاست لینوکس و ویندوز هستند. در ابتدا شاید نصب وردپرس بر آن‌ها دیوانگی به نظر بیاید اما امروزه این امکان برای صاحبان وب سایت‌های وردپرسی فراهم شده است. در مطلب امروز قرار است که با هم بررسی کنیم که کدام یک از این دو هاست برای وردپرس مناسب‌اند، هاست لینوکس یا ویندوز؟

هاست چیست؟

یکی از مهم‌ترین بحث‌های حوزه‌ی طراحی سایت این است که هاست چیست. هاست یا هاستینگ در زبان فارسی به معنای میزبانی وب است. در واقع هاست بخشی از سرور است که وظیفه‌اش نمایش دادن اطلاعات شما در حوزه‌ی اینترنت و شبکه‌های مجازی است.

تا زمانی که شما یک اشتراک هاست نداشته باشید، سایت شما در مرورگرها و موتورهای جست و جو سرچ نخواهد شد و طبعا چیزی برای عرضه هم وجود ندارد. هاست‌ها انواع مختلفی دارند و پرکاربردترین آن‌ها هاست اشتراکی است. هاست‌های اشتراکی، هاست‌هایی هستند که به صورت مشترک توسط چندین هزار وب سایت اسنفاده می‌شوند.

این هاست‌ها با این‌که پرکاربرد هستند، اما ترافیک و حجم بالایی ندارند و معمولا امنیت آن‌ها به دلیل مشترک بودن، پایین است. یکی دیگر از هاست‌های پرکاربرد برای وب‌ سایت‌ها هاست‌ لینوکس است. همان طور که می‌دانید لینوکس یک سیستم عامل است، درست مانند ویندوز. اما ما معمولا این سیستم عامل‌ها را در کامپیوترهای شخصی خود دیده‌ایم. این در حالی است که هاست‌ها هم می‌توانند سیستم عامل داشته باشند.

هاست لینوکس چیست؟

11

هاست لینوکس linux hosting، در واقع هاستی است که از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کند. یعنی سیستم عامل سرور این هاست لینوکس است و سرور آن طبق پروتکل‌های لینوکس عمل می‌کند‌. وقتی از یک هاست لینوکس برای وب سایت خود استفاده می کنید، در واقع وب سایت خود را روی یک سیستم عامل لینوکس نصب کرده‌اید. این هاست با توجه به دیتاسنتر خود در شرکت‌های هاستینگ دسته بندی می‌شود و دارای انواع مختلفی مثل هاست لینوکس ایران و… است.

این هاست معمولا برای وب سایت‌هایی استفاده می‌شود که کدنویسی شده باشند. یعنی با زبان‌هایی مثل JavaScript، PHP و… به وجود آمده باشند. اما گاها از این هاست برای وردپرس هم استفاده می‌شود.

هاست ویندوز چیست؟

هاست ویندوز یک نوع دیگر از انواع هاست است که سیستم عامل سرور آن ویندوز است. این هاست یکی از پرکاربردترین هاست‌های موجود است که بیشتر به این دلیل استفاده می‌شود که ابزار مورد استفاده‌ی کاربران ویندوز است و این‌گونه تطابق بیشتری ایجاد خواهد شد.

هاست ویندوز معمولا برای وب سایت‌هایی استفاده می‌شود که زبان برنامه نویسی آن‌ها ASP و net Core. است. این هاست رابط کاربری‌ای ساده دارد، امنیت بسیار بالایی دارد و از هاست‌های اشتراکی گران‌تر است.

همچنین کنترل پنل این هاست به دلیل آسان بودن و داشتن طراحی‌های ساده و خلاقانه بسیار پرطرفدار است و این چیزی است که هر طراح سایت آرزوی داشتن‌اش را دارد. پلاگین‌هایی که معمولا می‌توانید روی وب سایت خود نصب کنید، با این هاست محدود نخواهد شد، بلکه امکانات شما افزایش خواهد یافت.

هاست لینوکس یا ویندوز؟

22

اگر صاحب یک وب سایت وردپرسی هستید، احتمالا با خود فکر می‌کنید که این دو هاست در همان نگاه اول، از شما رویگردان خواهند شد و به وب سایت شما سرویس نخواهند داد! شاید هم همچنان از خود می‌پرسید که من اینجا میان این‌ همه وب سایت برنامه نویسی شده، چه می‌کنم؟! حق با شماست!‌ زیرا تخصص اصلی این دو هاست وب سایت‌های برنامه نویسی شده است، اما این هاست‌ها گاها برای سایت‌های وردپرسی هم استفاده می‌شوند و این همان نکته‌ای است که باید به آن توجه کنید.

درست است که هر دوی این هاست‌ها برای وب سایت‌های برنامه نویسی شده، طراحی شده‌اند، اما این موضوع را در نظر بگیرید که پلتفرم وردپرس هم به هر حال با یک زبان برنامه‌ نویسی طراحی شده است! در واقع زبان برنامه نویسی وردپرس PHP است.

بنابراین امکان نصب هاست لینوکس بر این مبنا وجود دارد. شما می‌توانید وردپرس را روی هاست لینوکس خود نصب کنید. هاست لینوکس معمولا امنیت بیشتری دارد، عملکرد آن بهتر است و از MySQL پشتیبانی می‌کند. همچنین شما می‌توانید چندین وب سایت مختلف را بر روی یک هاست لینوکس نصب کنید. این هاست امکانات فوق‌العاده‌ای را در نصب و ایجاد تنظیمات جدید به شما عرضه می‌کند.

داستان ما از آن‌جایی عجیب می‌شود که بخواهیم وردپرس را روی یک هاست ویندوز نصب کنیم. شاید این موضوع برای شما نشدنی به نظر بیاید، اما شدنی است. از این سوال که اصلا چرا کسی باید بخواهد وردپرس را روی یک هاست ویندوز نصب کند، که بگذریم، می‌رسیم به راه نصب وردپرس روی هاست ویندوز، این هاست پربازدید دنیای طراحی سایت.

برای نصب وردپرس روی ویندوز شما نیاز دارید از یک کنترل پنل خاص برای مدیریت هاست خود استفاده کنید. یکی از بهترین کنترل پنل‌ها برای مدیریت هاست ویندوز، کنترل پنل Plesk است. این کنترل پنل برای لینوکس هم کاربرد دارد و بسیار پرطرفدار است. فقط کافی است که پلسک را روی سیستم خود نصب کرده و آن را اجرا کنید.

سپس دامنه‌‌ای که می‌خواهید وردپرس را بر روی آن نصب کنید، انتخاب کنید. توجه کنید که سیستم عامل ویندوز معمولا از فناوری ASP پشتیبانی می‌کند و استفاده از هاست ویندوز برای سایت‌های وردپرسی، چندان کاری جالب به نظر نمی‌آید. پس بهتر است که در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید و از هاست‌های سازگار با وردپرس مثل لینوکس یا وردپرس استفاده کنید.

نتیجه گیری

در مطلب امروز سعی کردیم به صورت خلاصه هاست ویندوز و لینوکس را برای وردپرس، با هم مقایسه کنیم و ببینیم مه کدام یک از این هاست‌ها برای وردپرس مناسب‌ترند. با این که تصمیم گیری درباره‌ی این موضوع به عهده‌ی شماست، اما ما پیشنهاد می‌کنیم که از هاست ایران لینوکس یا هاست وردپرس برای وردپرس استفاده کنید، زیرا سیستم اصلی وردپرس با هاست ویندوز سازگاری ندارد.

در سال‌های اخیر استفاده از هاست و دامنه افزایش یافته و بازار خرید و فروش این محصولات داغ‌تر شده است. یکی از مهم‌ترین موضوعات در خرید این محصولات، شرکت هاستینگ شما است‌. شرکت هاستینگ آنقدر اهمیت دارد که می‌تواند بر سرعت سایت شما هم تاثیر بگذارد!

وب رمز یک شرکت هاستینگ ایرانی است که بیست سال سابقه‌ی کار در این حوزه را دارد. شما می‌توانید جهت آشنایی با وب رمز و دریافت خدمات، به وب سایت این شرکت مراجعه کنید. آیا تا حالا وردپرس را بر روی یک هاست ویندوز نصب کرده‌اید؟ چه مشکلاتی برای سایت شما پیش می‌آمد؟

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها