رصد اینستاگرام؛ چرا و چگونه؟

«۱۳% افراد جهان در اینستاگرام حضور دارند و %۸۰ آن‌ها برندها را دنبال می‌کنند.»

رصد اینستاگرام؛ چرا و چگونه؟

آمار گفته شده نشان از این دارد که اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌ های اجتماعی بوده و با توجه به حضور این تعداد مخاطب گسترده، نیاز است که دیجیتال مارکترها و کارشناسان شبکه های اجتماعی همواره دانش خود را در این زمینه به‌روز نگه داشته تا بتوانند بهینه‌ترین محتوا را با بالاترین نرخ مشارکت تولید کرده و کاربران را به دنبال‌کنندگان وفادار برند تبدیل کنند.

روال معمول این است که در تمام دپارتمان‌های دیجیتال مارکتینگ کسب و کارها، استراتژی لازم برای مدیریت و تولید محتوا در اینستاگرام نوشته می‌شود و مطابق آن نیز KPI تعریف شده و احتمالا در موعد مقرر، همه آن‌ها تحقق پیدا می‌کنند؛ اما آیا در این میان، به این نکته توجه کرده‌اید که درصد زیادی از تمرکزتان را به تولید محتوا در صفحه خودتان اختصاص داده‌اید و از رصد رقبا غافل مانده‌اید؟ برای مثال دیده‌اید که آخرین کمپین رقیب‌تان، کنشگری به یک «مسئولیت اجتماعی» بوده و توانسته توجه زیادی از مخاطبش را بگیرد و رقیب دیگر با چند میکرواینفلوئنسر، همکاری خود را آغاز کرده و حجم صدای برند (SOV) بیشتری نسبت به شما را اشغال کرده است؟

 می‌دانیم که تولید محتوا در اینستاگرام و به‌طور کلی شبکه‌های اجتماعی، به قدر کافی انرژی و زمان زیادی از تیم می‌گیرد؛ اما اجرای استراتژی‌های مارکتینگ بدون رصد اینستاگرام رقبا امکان‌پذیر نیست و باید برنامه جداگانه‌ای برای آن در نظر بگیرید.

رصد رقبا در اینستاگرام

حال که از اهمیت این مساله باخبر شدیم، باید بدانیم که چگونه می‌توانیم رقبا را در اینستاگرام رصد کنیم.

در مرحله اول می‌توانیم لیستی از رقبا در اینستاگرام را استخراج کرده و در یک فایل اکسل وارد کنیم و تمام اطلاعات هر صفحه شامل دنبال‌کننده، تعداد پست‌ها، لایک‌ها، کامنت‌ها و سایر موارد را وارد کرده و طبق فرمول‌ محاسبه ER، نرخ مشارکت کلی اکانت، نرخ مشارکت هر پست، میزان موفقیت پست‌هایی که جزیی از یک کمپین بوده‌اند و… را محاسبه کرده و مرتب فایل را به‌روزرسانی کنیم. این را هم در نظر بگیریم که برخی اکانت‌ها، تعداد لایک‌ها را پنهان می‌کنند و همچنین به ایمپرشن هر پست، رویکرد و احساسات کامنت‌ها همان‌طور که دسترسی ندارید.

شاید این فرآیند، برای کسب و کارهایی که رقبای کمی داشته و یا خیلی بزرگ نیستند، جوابگو باشد اما در سازمان‌های بزرگ و با رقبای زیاد، این فرآیند از لحاظ زمانی و منابع انسانی، هزینه زیادی دارد و باید از ابزارها و نرم‌افزارهای کمکی در مدیریت رسانه دیجیتال مانند پلتفرم تحلیل و رصد شبکه های اجتماعی زلکا کمک گرفت.

resaneh-negar-figures-2

با نرم افزار رصد اینستاگرام زلکا، می‌توانید آدرس صفحه اینستاگرام خود و رقبا را به ابزار رسانه‌نگر آن اضافه کرده و تمام پست‌های اینستاگرام خود و رقبا را به‌صورت یکجا و با جزییات ایمپرشن، لایک، کامنت و… ببینید؛ همچنین وضعیت نرخ مشارکت، میزان رشد فالوور، تعداد پست‌ها، زمان انتشار، نوع محتوا، تعداد کلی لایک‌ها و کامنت‌ها و غیره را در بازه‌های زمانی مشخص رصد کرده و به‌راحتی حساب‌های کاربری خود و رقبا را مقایسه کنید.

همچنین در زلکا، علاوه بر رصد اینستاگرام خود، می‌توانید هشتگ‌های کمپین‌های رقیب یا رقبا را نیز در سیستم تنظیم و وضعیت انتشار کمپین‌ آن‌ها را نیز مانیتور کرده و با شناسایی نقاط ضعف و قوت‌، استراتژی کمپین‌های بعدی خود را بهبود دهید. 

برای مثال یکی از اهداف کمپین‌ها، افزایش سهم صدای برند (SOV) است که با استفاده از جداول آماری و ابزارهای تحلیلی که در زلکا وجود دارد، می‌توانید این شاخص را برای رقیب اندازه‌گیری کرده و کمپین بعدی خود را آگاهانه‌تر طراحی کنید تا احتمال پیشی گرفتن در این رقابت را برای خود بالا ببرید. 

تحلیل کامنت‌های اینستاگرام 

برای مدیریت رسانه‌ای برند و بهبود تصویر آن، به اندازه‌گیری احساسات و رویکرد کاربران نسبت به برند، نیاز دارید. یکی از این اندازه‌گیری‌ها را می‌توانید در کامنت‌های اینستاگرام خود و رقبا داشته باشید. در زلکا با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، به تحلیل کامنت‌های هر پست به‌صورت جداگانه دسترسی دارید؛ در این تحلیل، 

  • رویکرد مثبت، منفی و خنثی و همچنین احساسات کاربران را به‌صورت اعداد آماری، 
  • ابر کلمات و موضوعات صحبت شده در کامنت‌ها،
  • جنسیت کامنت‌گذاران،
  • بیشترین ایموجی‌های استفاده شده

را در اختیار دارید و می‌توانید از آن‌ها در گزارش‌های دوره‌ای خود به مدیران ارشد استفاده کرده و از این داده‌ها در جهت بهبود تصویر برند خود و مقایسه آن با رقبا استفاده کنید.

statistical-report-figures-3

انتخاب بهترین شکل محتوا در اینستاگرام

ابزار رصد اینستاگرام زلکا، با نمودارهای تحلیلی و جداول آماری این امکان را به شما می‌دهد که کدام شکل محتوایی (تصویر یا ویدیو) و با چه اندازه کپشنی، در صفحه اینستاگرام خودتان و رقبا جذاب‌تر بوده و نرخ مشارکت را به شکل محسوسی بالاتر برده است؛ به این ترتیب، می‌توانید روند تولید محتوا را با ذائقهٔ مخاطب هم‌راستا کنید.

همان‌طور که در ابتدا نیز گفتیم، سرعت تغییرات در دنیای تکنولوژی بسیار بالاست و در صورتی‌که بخواهیم همانند گذشته، به‌صورت دستی تحلیل‌های خود را انجام دهیم و از «صفت» به جای «عدد» در گزارش‌هایمان استفاده کنیم، به‌زودی از چرخه رقابت حذف خواهیم شد و بهتر است هر چه سریع‌تر، استفاده از ابزارهای متنوع دیجیتال‌ مارکتینگ، روابط عمومی و پلتفرم‌های هوش مصنوعی را جایگزین روش‌های سنتی کرده و تمام تصمیم‌ها و استراتژی‌های خود را با داده‌های مستند و حقیقی، پیش ببریم. 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها