مدیر عامل افرانت

در آینده ای نزدیک، دیتاسنتر مجازی راه اندازی خواهیم کرد

مدیر عامل افرانت از راه اندازی دیتاسنتر مجازی به عنوان یکی از برنامه‌های آینده نزدیک این شرکت خبر داد و اظهار کرد: تا چهار سال دیگر، رشد ۱۱۵ درصدی برای فروش خدمات ابری و رشد ۴۹ درصدی در سرورهای اختصاصی افرانت را متصور هستیم و تا یک سال آینده نیز ظرفیت خدمات ابری را به ۵۰ هزار سرور ابری افزایش خواهیم داد.

 در آینده ای نزدیک، دیتاسنتر مجازی راه اندازی خواهیم کرد

به گزارش خبرفوری، فریبرز باذرجانی در نشست خبری که به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد تأسیس شرکت افرانت برگزار شد، گفت: ما در حوزه مراکز ابری و دیتاسنتر، انتقال پهنای باند و زیرساخت توزیع محتوا فعالیت گسترده ای دارد به نحوی که با افتتاح فاز سوم شبکه ملی اطلاعات، در سال ۹۸ موفق به راه اندازی دیتاسنتر «شاهین» شدیم و هم اکنون نیز پروژه ساخت دیتاسنتر «سبلان» را با ظرفیت ۲۵۰ رک آغاز کرده ایم.

وی با اشاره به مطالعات جهانی انجام شده در حوزه خدمات ابری، دیتاسنتر و افزایش پتانسیل این بازار در دنیا در پی شیوع کووید ۱۹ گفت: مطالعات نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۲ حجم بازار خدمات دیتاسنتر و ابری در دنیا به ۳۶۵ میلیارد دلار می‌رسد. با توجه به جمعیت ۸ میلیاردی دنیا و ۸۰ میلیونی ایران، یک درصد این بازار می‌تواند در اختیار ایران باشد و بر این اساس ما برنامه توسعه خود را تا سال ۱۴۰۴ بر پایه این خدمات برنامه ریزی کرده ایم.

مدیرعامل افرانت با اشاره به اینکه راه اندازی و توسعه زیرساخت مراکز CDN برای توزیع محتوای ترافیک با ظرفیت ۱۶ گیگابیت برثانیه در ۴ شهر تهران، مشهد، شیراز و تبریز انجام شده ، گفت: ۷۰ درصد ترافیک کل IXP کشور در شیراز و تبریز توسط افرانت تبادل می‌شود.

وی  در پاسخ به این سوال که موضع افرانت در برابر طرح صیانت چه خواهد بود گفت:  این طرح را نباید زود قضاوت کرد، زمانی می‌توان دیتا را در کشور داشته باشیم و سرویس‌ها را در داخل هاستینگ کنیم، واقعا چرا دیتاها را به خارج کشور ببریم و ترافیک بین‌الملل ایجاد کنیم؟ ما این امکانات را داریم و آن را انجام نمی‌دهیم و کاری می‌کنیم که هزینه‌های ارزی برای ورود و خروج دیتا بسیار زیاد شود، در صورتی که می‌توان بسترسازی کرد و از این دیتا نهایت استفاده را برد.

وی با بیان اینکه در آینده، هر کشوری که دیتا را داشته باشد و بتواند آن را آنالیز کند برنده خواهد بود اظهار کرد:در مسائل مختلفی نظیر اینترنت اشیا و... که آینده فناوری هستند، «دیتا» مهمترین فاکتور است و من در دیدگاه صیانت مساله قطع اینترنت را نمی‌بینم و باور دارم اگر زیرساخت توسعه پیدا کند می‌توان خدمات بهتری ارائه کرد.

باذرجانی تاکید کرد : رویکردی که از مسئولان مرتبط با طرح صیانت دیده می شود این است که این طرح تا جای ممکن به دنبال حمایت از تولیدات داخل و محصولات داخل و رویکردهایی از این جنس است.

مدیرعامل افرانت با بیان اینکه اگر نهادی مانند رگولاتوری از دیتای کاربران صیانت کند و قوانین و مقرراتی برای دیتا وضع شود، اقدام قابل دفاعی است، اظهار داشت: در زمینه شبکه ملی اطلاعات نیز با توجه به حساسیت و تاکید وزیر ارتباطات بر توسعه و تکمیل زیرساخت‌های این شبکه، قطعاً در یک زمان کم و معقول به صورت فاز به فاز توسعه این شبکه را شاهد خواهیم بود و خدمات مطلوبی را به مردم ارائه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه دیتا می‌تواند در کشور باشد و مورد استفاده دولت، سازمان‌ها و دستگاه‌ها قرار گیرد، اظهار کرد: طرح صیانت به معنای قطع اینترنت نیست و تاکنون بحثی درباره قطع یا محدودکردن فضای اینترنت مطرح نشده است. برای شبکه ملی اطلاعات زحمات زیادی انجام شده که باید مورد حمایت قرار گیرد.

باذرجانی با بیان اینکه صیانت از کاربران هدف طرح صیانت خواهد بود، خاطرنشان کرد: طرح صیانت از کاربران صیانت خواهد کرد و ارگانی به عنوان رگولاتوری از کاربران صیانت کرده و قوانین حمایتی را در این زمینه پیاده‌سازی خواهد کرد

وی در بخشی از سخنان خود، ظرفیت فعلی مراکز داده افرانت را ۲۰۰ رک عنوان کرد که به زودی به ۲۳۰ رک افزایش می‌یابد و گفت: مطابق با برنامه ریزی در حال انجام، تا پایان سال ۱۴۰۴ ظرفیت تجاری دیتاسنتر افرانت به ۱۲۰۰ رک خواهد رسید. همچنین در برنامه داریم که بستر خدمات ابری را از ۱۴۰۰ خدمت به ۴۰۰۰ سرویس ابری برسانیم. افزایش پهنای باند دیتاسنتر افرانت نیز از ۵۰ گیگ به ۱۱۰ گیگ در طول یکسال آینده، انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه مطابق آمار معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۳۹۹ شرکت دانش بنیان در صنایع مختلف کشورمان فعالیت دارند، گفت: ۱۲۵ شرکت دانش بنیان هم اکنون مشتری افرانت هستند که ۸۱ درصد این شرکت‌ها، در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات حضور دارند. در این راستا رویکرد افرانت رشد و توسعه زیست بوم کسب و کارهای حوزه ict و ارائه خدمات به استارت آپها و شرکت‌های دانش بنیان است.

باذرجانی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر دلایل عدم توسعه اینترنت ثابت توسط شرکت‌های FCP گفت: توسعه اینترنت ثابت زمان بر بوده و نیازمند سرمایه گذاری قابل توجه است اما بازگشت این سرمایه گذاری در کوتاه مدت امکان پذیر نیست. از این رو بخش خصوصی برای سرمایه گذاری با مشکلاتی مواجه است.

وی با اشاره به جلساتی که بخش خصوصی حوزه اینترنت ثابت با  وزیر ICT داشته است، ابراز داشت: در این جلسات دغدغه‌های بخش خصوصی عنوان شد و قرار شد کمیسیونی در سطح وزارت ارتباطات با حضور نمایندگان وزیر و نمایندگان شرکت‌های FCP برگزار شود تا مشکلات و موضوعات در این عرصه بررسی و حل شود.مدیران اپراتورهای FCP خواستارحمایت و معافیت‌های معقول در تعرفه‌های مالیاتی و بیمه‌ای و نیز ارائه تسهیلات با بهره کم و بازپرداخت طولانی مدت هستند.

منبع: خبرفوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها