بیانیه وزارت ارتباطات درباره حذف برخی برنامک‌های ایرانی از گوگل‌پلی

دستاوردهای بومی فضای مجازی باید توسعه یابد/ پیگیر حقوق پلتفرم‌های ایرانی هستیم

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حذف برنامک‌های ایرانی از گوگل‌پلی را به‌عنوان یک‌جانبه‌گرایی پلتفرم‌های آمریکایی عنوان کرد و گفت: کمترین پاسخ معقول به این مسدودسازی، توسعه همه‌جانبه دستاوردهای بومی در فضای مجازی است.

دستاوردهای بومی فضای مجازی باید توسعه یابد/ پیگیر حقوق پلتفرم‌های ایرانی هستیم

نبرد شرکت‌های خارجی و فروشگاه‌های آنلاین آمریکایی با اپلیکیشن‌های ایرانی از حدود پنج سال پیش آغاز شد که با فرمان دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا برای تحریم علیه ایران، برخی اپلیکیشن‌های ایرانی را از اپ‌استور حذف کرد. گوگل نیز در اقدامی مشابه، نرم‌افزارهای ایرانی را از گوگل‌پلی -فروشگاه آنلاین نرم‌افزارهای اندرویدی- با توجیه مشابه تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران حذف کرد. در ادامه روند حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از فروشگاه‌های آنلاین امریکایی، دو اپلیکیشن ایرانی به تازگی از گوگل پلی حذف شدند.

اگرچه با آغاز ریاست جمهوری جو بایدن که پس از ترامپ جایگاه ریاست جمهوری در امریکا را بر عهده گرفت از همان زمان احتمال بازگشت امریکا به برجام مطرح می‌شد، این امیدواری وجود داشت که شاید سرنوشت متفاوتی برای شرکت‌های فناوری در ایران رقم بخورد، با وجود این، آخرین رویداد حذف پلتفرم‌های ایرانی نشان می‌دهد این مشکلات ناعادلانه تحریمی علیه شرکت‌های ایرانی همچنان ادامه دارد.

در این راستا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره حذف برخی برنامک‌های ایرانی از گوگل‌پلی بیانیه‌ای صادر کرد که در این بیانیه آمده است: «اقدامات اخیر شرکت گوگل در حذف برنامک‌های (اپلیکیشن) موثر و پرکاربرد ایرانی، نشان از کینه‌توزی با مردم ایران و اوج ناراحتی و نگرانی آنها از توسعه و کاربردی شدن کسب‌وکارها و پلتفرم‌های بومی ایرانی است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک‌جانبه‌گرایی پلتفرم‌های آمریکایی و تحریم ناعادلانه علیه زیست‌بوم فناوری و فضای مجازی کشور را به‌شدت محکوم می‌کند و کمترین پاسخ معقول به تحدید و مسدودسازی صورت‌گرفته را توسعه و کاربردی شدن همه‌جانبه دستاوردهای بومی در فضای مجازی می‌داند و بر این اساس توجه نخبگان، صاحبان کسب و کارهای دیجیتال، دانشجویان، صنعتگران و فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها را به نکات زیر جلب می‌کند:

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صاحبان پلتفرم‌های ایرانی فعال در داخل و در سطح بین‌المللی و توسعه‌دهندگان شبکه ملی اطلاعات را طلایه‌داران استقلال و پیشرفت فضای مجازی کشور می‌داند و حمایت قطعی و تمام‌عیار خود را از آن‌ها اعلام می‌کند.

این وزارتخانه با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط از جمله مرکز ملی فضای مجازی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه، از تمامی ظرفیت‌ها و راه‌کارهای حقوقی و سیاسی، پیگیر حقوق پلتفرم‌های ایرانی در مجامع بین‌المللی مربوطه خواهد بود.

هرچند با وجود فروشگاه‌های برنامک ایرانی، این نوع اقدامات تأثیر حیاتی بر کسب‌وکارهای ایرانی ندارد و نخواهد داشت، اما ادامه این رویه را نشانه آشکاری از اعلام جنگی نوین علیه دانش و محصولات فناورانه ایرانی می‌دانیم که همه ما ایرانیان را برای افزایش قدرت ملی در حوزه فضای مجازی مصمم‌تر می‌کند. ما معتقدیم تعامل بین‌المللی تنها با دست‌های پُر، مؤثر است و امروز به یمن تلاش و توان و خلاقیت جوانان ایرانی در صحنه بین‌المللی سربلندیم.

ذکر این نکته لازم است که از امروز و با دستور و تاکید ویژه دکتر زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به بخش‌های ذی‌ربط، تمامی ظرفیت‌های ممکن برای احقاق حقوق پلتفرم‌های بومی در عرصه بین المللی به کار گرفته خواهد شد.»

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها