سیدیا به خاطر انحصارطلبی اپل بر آیفون از این شرکت شکایت کرد

سیدیا که فروشگاهی مانند اپ‌استور است در اقدامی دادخواست خود را مبنی بر ایجاد فضای ضدرقابتی توسط اپل و انحصارخواهی این شرکت در دستگاه‌های آیفون و آیپد به دادگاه ارائه کرد. مسئولان شرکت اپل این ادعا را رد کرده‌اند.

سیدیا به خاطر انحصارطلبی اپل بر آیفون از این شرکت شکایت کرد

شرکت اپل یکی از غول‌های عرصه فناوری در جهان است. این شرکت با ارائه خدمات و ویژگی‌های جدید روی دستگاه‌های آیفون و آیپد توانسته توجه همگان را به خود جلب کند؛ اما مشکلاتی نیز بر سر راه تاخت‌وتاز بی‌چون و چرای اپل به وجود آمده و چند شرکت مدعی شده‌اند که اپل با انحصارطلبی در سیستم iOS فرصت رقابت را از شرکت‌های دیگر سلب کرده است.

هکرها پیش از آنکه در سال ۲۰۰۸ اپ‌استور برای آیفون ارائه شود جایگزینی برای آن ساخته بودند. آن اپ‌استور که سیدیا (Cydia) خوانده می‌شد یکی از برنامه‌هایی بود که افراد برای باز کردن قفل گوشی خود به منظور استفاده بین‌المللی از برنامه‌ها آن را نصب می‌کردند. اپ‌استور دیگری که اینستالر (Installer) نام داشت نیز قبل از سیدیا مشغول به کار بود. این فروشگاه‌ها پیش از آنکه اپ‌استور اصلی باز شود به مردم امکان می‌دادند تا برنامه‌های اولیه را بنویسند و آنها را توزیع کنند.

اپل

همان‌طور که آیفون پیشرفته‌تر شد، فروشگاه سیدیا نیز ترقی کرد و پیشنهادهای جدیدی چون راه‌اندازی آسان دوربین در صفحه قفل را پیش از آنکه آیفون این ویژگی‌ها را اضافه کند ارائه کرد؛ اما اپل هرگز به صورت رسمی اجازه نصب سیدیا را روی دستگاه‌های خود نداد.

اکنون سیدیا از اپل شکایت کرده و گفته که این رفتارهای ضدرقابتی باعث می‌شود آنها از میدان رقابت حذف شوند. در دادخواهی گفته شده: «اگر رفتار ضدرقابتی و انحصارطلبانه از سوی اپل برای توزیع برنامه‌های iOS نبود، امروزه کاربران می‌توانستند انتخاب کنند که چگونه و از کجا برنامه‌های مربوط به iOS را دریافت کنند و توسعه‌دهندگان نیز قادر بودند از توزیع‌کننده دلخواه خود بهره گیرند.» این شکایت روز پنجشنبه در دادگاه کالیفرنیای شمالی مطرح شد و پیش از آن نیز واشینگتن پست درباره آن گزارش داده بود.

اپل

اپل اعلام کرد که این دادخواست را بررسی خواهد کرد و اظهارات قبلی خود را مبنی بر اینکه انحصار در هیچ یک از بازارهایی که در آن رقابت می‌کند وجود ندارد تکرار کرد. این دادخواست جدیدترین چالشی بود که اپل را با کنترل انحصاری بر آیفون مواجه کرد. این شرکت تحت فشارهای فزاینده‌ای از جانب غول‌های تکنولوژی و بازی‌ها و همچنین سیاستمدارانی بود که اظهار می‌کردند کنترل اپل بر آیفون و آی‌پد انحصارطلبانه است.

این تنها انتقاد این شرکت‌ها نیست. شرکت اپیک گیمز (Epic games) در ماه آگوست دادخواستی علیه اپل تنظیم کرد. این شرکت به خاطر حذف بازی Fortnite از اتحادیه اروپا خواست تا درباره شیوه تجارت این شرکت تحقیقاتی به عمل آورد.

سیدیا در دادخواست خود علاوه بر اینکه اپل را مجبور کرد به این شرکت اجازه دهد در آیفون فعالیت کند، خواستار دریافت خسارت‌های مالی و جزایی نیز شد. سیدیا توسط Quinn Emanuel Urquhart and Sullivan به طرح دعوی پرداخته که این شرکت یکی از شرکت‌هایی است که در طول چندین سال کشمکش بین سامسونگ و اپل با شرکت سامسونگ کار می‌کرد.

منبع: اعتمادآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها