اخراج یا بازنشسته شدن حدود ۴۰ نفر از بهترین اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه در دو سال گذشته حدود ۴۰ نفر از بهترین اعضای هیأت علمی این دانشگاه اخراج یا بازنشسته شده‌اند، تأکید کرد: فاجعه این است که بهترین استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران به هر دلیلی بازنشسته یا اخراج شوند و به تبع آن جمع کثیری از جوانان ناامید شوند و دیگر حاضر نباشند حتی برای تحصیلات تخصصی به این دانشگاه بیایند.

اخراج یا بازنشسته شدن حدود ۴۰ نفر از بهترین اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

مشروح گفت‌وگو با دکتر رضا ملک‌زاده را در ادامه می‌خوانید:

مطلع شدیم که ظاهرا شما را از دانشگاه تهران بازنشسته کرده‌اند. آیا این خبر صحت دارد؟ چرا چنین اتفاقی رخ داده است؟

بله. در حالی که من در دانشگاه تهران نسبت به سایر اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران بیشتر کار و تحقیق می‌کنم و درس می‌دهم و بر اساس معیارهای علمی که در دنیا هست، من بالاترین رتبه علمی را دارم، این اتفاق افتاده است. البته این فقط مورد من هم نبوده و ما احساس می‌کنیم فعالیت‌های دوره فعلی دانشگاه علوم پزشکی تهران منجر به خراب شدن کل دانشگاه می‌شود. قبل از من شاید حدود 40 نفر از بهترین اعضای هیأت علمی را اخراج یا بازنشسته کرده؛ اتفاقا آنها به دیوان عدالت اداری شکایت کرده‌اند و همه آنها رأی گرفته‌اند که باید به دانشگاه برگردند. آخرین موردش من بودم که خیلی‌ها به آن اعتراض کردند.

 

این فقط در دانشگاه هم نیست؛ به طور کلی در اکثر امور کشور یک نا به سامانی وجود دارد. مثلا دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در ایران و هم در دنیا یک دانشگاه برجسته بود و در مدت همین دو سال رتبه آن 200 پایه پایین آمده و بر می‌گردد به اینکه تیم مدیریتی جدید جوّی در دانشگاه ایجاد کرده که علاقه، کار کردن و دلسوزی را کاهش داده و یک جوّ ناامیدی در دانشگاه به وجود آورده است.

 

من که آسیبی نمی‌بینم. با توجه به اینکه استاد ممتاز بودم، تا پنج سال دیگر هم می‌توانم خدمت کنم. اگر از دانشگاه هم من را بازنشسته کنند، حقوق من همان قدر است. اما مسأله اصلی این است که همیشه من دنبال انتقال تجربه و دانش به دانشجویان جوان بوده‌ام و این موضوع آنها را محروم می‌کند. من فرصت بیشتری پیدا می‌کنم که هم به خانواده برسم و هم مطبی که دارم را ادامه بدهم و اصلا ضرری نمی‌کنم.

 

اما فاجعه این است که بهترین استادان دانشگاه علوم پزشکی تهران به هر دلیلی بازنشسته یا اخراج شوند و به تبع آن جمع کثیری از جوانان ناامید شوند و دیگر حاضر نباشند حتی برای تحصیلات تحصصی به این دانشگاه بیایند. ما این فاجعه را در دانشگاه می‌بینیم و در کل کشور هم کم و بیش این را می‌بینید.

 

چقدر حضور اساتید برجسته و ممتاز باعث ایجاد انگیزه برای جوانان می‌شود و محروم کردن جوانان از این اساتید چقدر می‌تواند روحیه امید را از آنها بگیرد؟

 

به طور کلی همه دانشجویانی که به دانشگاه می‌آیند یک الگو برای خودشان تعیین می‌کنند. معمولا بیشتر الگوها در دانشگاه‌ها اساتید خیلی برجسته هستند. وقتی یک جوان می‌بیند با آدمی که تمام عمرش را برای این مملکت کار و تحقیق کرده و درس داده در نهایت بی ادبی و بی احترامی برخورد می‌شود، احساس پوچی می‌کند و امیدی برای او باقی نمی‌ماند.

 

من نزدیک 45 سال در نظام جمهوری اسلامی هم مسئولیت‌های مختلف داشته‌ام و هم وقت عظیمی را برای تربیت دانشجویان، رزیدنت‌ها و فوق تخصص‌ها گذاشته‌ام و تحقیقات خیلی زیادی کرده‌ام. وقتی به ما اینقدر بی احترامی می‌شود، دیگر کسی امیدی ندارد و اصلا به مملکت ناامید می‌شود.

 

در خبرها شاهد هستیم که تعداد زیادی از متخصصین رشته‌های مختلف پزشکی از کشور مهاجرت کرده‌اند. به نظر شما این نوع برخورد با اساتید دانشگاه چقدر به انگیزه‌های مهاجرت نخبگان کشور دامن می‌زند؟

 

سرمایه اصلی یک مملکت نفت و منابع نیست و آدم‌ها هستند؛ آدم‌هایی که با استعداد و توانمند هستند. وقتی که ناامیدی در این قشر به وجود بیاید، به شدت شروع به مهاجرت کرده‌اند و این مهاجرت متأسفانه روز به روز دارد بیشتر می‌شود و ابعاد وسیع‌تری پیدا می‌کند. حتی کسانی که به خارج رفته‌اند و قرار بود بیایند هم نمی‌آیند.

 

ظاهرا دکتر ملک حسینی از شما برای حضور در دانشگاه علوم پزشکی شیراز دعوت کرده و خود شما هم به فعالیت در مطب خصوصی اشاره داشتید. در صورت بازنشسته شدن از دانشگاه تهران، فعالیت خودتان را در کدام بخش ادامه می‌دهید؟

 

من هم امکان کار در ایران دارم و هم در هر جای دنیا که بخواهم. ولی من ترجیح می‌دهم که بقیه عمرم هم داخل ایران و در خدمت مردم ایران باشم. من هنوز می‌توانم در هر دانشگاهی که بخواهم درس بدهم. کارهای تحقیقاتی خیلی بزرگی انجام داده‌ام که هیچ وقت نمی‌شود جلوی آنها را گرفت؛ آنها ادامه دارد. همچنین از قدیم با وجود اینکه این همه کار و مسئولیت داشتم، طبابت را داشته‌ام و ان شاء الله آن را ادامه می‌دهم.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 35
  • ناشناس
    3

    به جای پزشکان متخصص و فوق تخصص بازنشسته و اخراجی عضو هیأت علمی دانشگاههای علوم پزشکی، طلاب و روحانیون را استخدام کنید!!!

  • رابی
    1

    برای حکومت کردن بر مردم میبایست افراد روشنفکر و دانشمند را از جامعه حذف کنند و مردم را مثل افغانستان در جهل و نادانی نگه دارند.

  • ناشناس
    5

    آیا بهتر از این میشود زیر ساخت های علمی را نابود کرد ؟

  • ناشناس
    5

    پاکسازی دانشگاه

  • ناشناس
    3

    روشنفکران بیرون تاریک اندیشان وارد شوند تا احساس خطر نکنند

  • ناشناس
    0

    سلام
    کاش به جای ان اساتید برخی روسای دانشگاهها و مدیران دانشگاهها را برکنار یا اخراج میکردند که باعث بی قانونی و ظلم و تبعیض هستند و موجب نارضایتی مردم از دولت و دل زدگی از نظام شده اند
    مثل دانشگاه ارومیه که کار را به چاپی رسانده که چند نفر در حال خودسوزی و ... هستند که در کانال کارمندان دانشگاههای کل کشور بارها چاپ شده است
    یک دقیقه تاخیر در برکناری این روسا و مدیران یعنی مشارکت در جنایت انان
    کدام قانونی برای مجبور کردن کارمند برای انجام کار غیر قانونی اقدام به قطع حقوق و بیمه انان نموده ان هم یک تا دوسال
    ننگی بزرگ برای اقای زلفی گل و متاسفانه دولت

  • ناشناس
    4

    سخنان دکتر ملک زاده کاملا درسته

  • ناشناس
    0

    فعلا نادانان جای دانایان را در همه ی مناصب دارن میگیرن تبعات آن در آینده مشخص خواهدشد که دیگرقابل جبران نیست

  • غیر قابل نشر
    0

    دانشجو مانند گل است باید باغبانی صدیق بالای سرش گذاشت گمراه نشود .باغبانی ازگلی

  • ناشناس
    0

    بهترین روش برای نابودی فرهنگ یک ملت با تمدنی بزرگ

  • ناشناس
    0

    شک نکن قریب 80 درصد جذب دانشگاههای عربی یا اروپا شدن . باشد که عدو شود سبب خیر حالا میگه نخبگان تقاضا دارند برگردند مثل نرخ تورمتان است ابی جان فکر روده راست باش که همش کج و رخی است

  • ناشناس
    0

    چندسیاستمداردو هم جمع می‌شوندوراهکارنابودی یک کشوررا پیشنهادمی کنند یکی حمله نظامی دومی تحریم اقتصادی سومی جنگ داخلی وچهارمی گفت تمام روشهای شما موقتی و پرهزینه است روش من نفوذ وبکار گماردن یک وزیر آموزش و پرورش نالایق است وبعد از سی واندی سال این وزیر با بکارگماردن افراد نالایق زمینه کم سوادی رافراهم کرده وبه تبع آن همه مسئولین بی لیاقت وبی سواد بار می آیند خود به خود با هزینه خود آن کشور آن را شکست می دهیم

  • ناشناس
    2

    یامیرن خارج یاشاگردبرای فرستادن خارج استادیاری میکنن

  • مردم
    5

    عیبی نداره به جاش روحانی و مداح بیارن
    خیلی هم مفید خواهد بود
    دروس عمومی گه یکسان هست دروس تخصصی هم به شرح زیر خواهد بود
    ۴ واحد اشک ریختن
    ۴ واحد خوردن پول مردم
    ۴ واحد زمین خواری
    ۴ واحد گیر دادن به خلق خدا به دلیل کم بودن اعتماد به نفس خودشون
    ۲ واحد قمه زدن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      البته تدریس در رشته پزشکی در دانشگاههای اروپا و امریکا نیازمند داشتن مدارک معتبر از دانشگاههای اروپا و امریکاست و هر کسی نمیتواند از ایران برود و در آنجا درس بدهد، حتی اجازه طبابت هم منوط به گذراندن دوره ها و قبولی در آزمون هاست

  • ناشناس
    37

    کسانی که نسل آینده کشور رو به نفع آمریکا و اروپا شستشوی مغزی میدن بازنشسته بشن بهتره یکی از بستگانم دانشجوی پزشکی یکی از معتبرترین دانشگاه کشور هست استاد همین دانشگاه اومده رو کلاس گفته اسم رمز ما مهسا ست آیا این استاد نباید اخراج بشه آیا نفوذی آمریکا و اروپا و سازمانهای جاسوسی نیست؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      این اگرطرف هم قصدش اعتراض وخون خواهی که همه تاییدکردند باشه وحشتناکترازمجری تلویزیون ومکتب خونه وحوزه خوانی باد توتخصصیترین بخشیهای کشور ومتخصصین به حاشیه بروند یاعلمی که هرساعت چندهزارپرونده جدید به اون علم اضاف میشه روندید فقط فلاکت نیروی انسانی وپایه علمی کشوررونابود میکنه

  • ناشناس
    5

    داریم برمیگردیم به قرون وسطی وعقبگرد

  • ناشناس
    4

    می خواهند اقتصاد را با مشارکت مردم به سرانجام برسانند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      وقتی الان روباامام هزارسال قبل مقایسه کنند هم توهین به شعوراون امامه که صدسال اززمانش جلوبود نه هزارسال هم توهین به ارزشهاوزمان جوانی ووقت کاروازدواج مردمه

  • ناشناس
    0

    سری به پیام‌نور بزنید اخراج اساتید باسواد و‌متخصص بیداد میکند .

  • ناشناس
    0

    دقیقا فرمول سال ۶۰در تمام زمینه ها بعد از اینکه حاکمیت یک دست شده به کار گرفته اند از توزیع کوپن مواد غذایی تا تصفیه حسابها بجز اینکه در آن زمان اختلاس شکل نمی‌گرفت وزندگی مسولین اینجوری اشرافی نبود

  • ناشناس
    0

    طاهرا کشور با این مدیریت به پزشک نیاز ندارد به منجم و دلاک نیاز دارد احتمالا تحت پوشش بیمه هم باشند مشخصا نام افرادی که کشور را به ورطه ناامیدی میکشانند با تیتر بزرگ روزنامه ها افشا شوند چه هدفی دارند و عضو کدام گروهک ضد بشری هستند مشکل بی تفاوتی خواص و رسانه ها است میدان خدمت را به افراد بی لایق سپرده اند

  • ناشناس
    1

    جناب آقای دکتر ملک زاده
    باسلام و عرض احترام به تمام روشنفکران جامعه ، شما می فرمائید ۴۵ سال در تمام پست ها کشور بوده اید ، در این ۴۵ سال حضور ، بالای ۲۰۰ پست ارشد داشته اید اگر به هر پست سازمانی به اندازه یک کارمند زیر کار دررو وقت می گذاشتید در مجموع بیش از ۲۰۰ سال زمان لازم داشتید ، این زمان فقط برای حضور در جلسه لازم داشتید اگر می خواستید به اندازه یک کارمند معمولی نه سیاستگذار وقت بگزارید به مراتب بیش از این وقت لازم داشتید . انصافا بیائید به هوش اساتید و کارکنان دانشگاه توهین نکنید ، یکمی احترام بگذارید ، فکر می کنید مردم نمی دانند ؟
    لطفا بیائید از اولین روز این ۴۵ سال تمام پست های که داشتید به ردیف بنویسید و به هر کدام از پست های خودتان زمان اختصاص بدهید و کارهای که باید انجام می شد و نکردید مجاز تعیین کنید ببینید چطور کسی هستید ؟ خودتان به حساب خودتان رسیدگی کنید ، اصلا خودتان را به تخلفات اداری بفرستید ، ببینید چه حکمی به شما می دهند ؟ در این مدت چه حقوق و مزایا تشویق و ... دریافت کردید ؟ چرا بی انصافی می کنید ؟
    به نظر خودتان بس نیست ؟ بهتر نیست یکی از این تربیت یافته گان شما ( در طول این ۴۵ سال ) جای شما را بگیرد ؟ یا می خواهید بفرمائید آنها لیاقت ندارند ؟
    تازه از شما قدردانی شده ، به شما گفته شده شما خیلی زحمت کشیده اید بفرمائید یکمی استراحت کنید بگذارید شاگردان تربیت شده شما بقیه راه را ادامه بدهند ولی ظاهرا شما از این حرف خیلی ناراحت شده اید ؟ چرا بعضی اینطوریند ؟
    شما فرمودید ، استاد ممتاز هستید ؟
    چطور استاد ممتاز شدید ؟
    تعداد مقاله ، تعداد کتاب ، ساعات تدریس و ...
    حتما براساس اینها استاد ممتاز شدید ؟
    حالا من از شما یک سئوال دارم .
    شما به هر کدام از این مقالات ( که دانشجویان تان نوشته اند و به اسم شما تمام شده) یک زمان بدهید ، ببینید چند سال طول می کشد فقط آن نوشته ها را مطالعه کنید ؟ به نظر من شما چکیده آن مقالات را هم مطالعه نکردید . چون زمان مطالعه ، تحقیق و نوشتن آنها بیش از عمر شما زمان لازم دارد . البته نوشتن کتاب و سخنرانی و تدریس بماند !!! اسم این کارهای شما را نمی دانم چی می گذارند لطفا خودتان بفرمائید؟
    شنیدم در زمان وزارت شما فرموده بودید ، آموز و تربیت پرستار ۶ ماهه باشد ؟
    آموز در بیمارستان ‌ها باشد ، دانشکده پرستاری لازم نیست ؟ در این مورد دانشجویان پرستاری اعتراض کرده و شما مجبور شدید در پشت میله های تالار وحدت در روز پرستار برای آرام کردن آنها سخنرانی کنید ، و آخر امر مجبور به پس گرفتن طرح و برنامه ( آموز پرستاری ۶ ماهه) خود شدید ، اگر دانشجویان روشنفکر آن زمان نبود (برنامه شما ) ضربه جبران ناپذیر به پیکره پرستار می زد . در زمان وزارت شما این جمله گفته شد ( من از پرستار لگن دادن می خواهم ) و این توهین به جامعه پرستاری باعث آسیب بی انگیزگی به رشته پرستاری شد و تا حالا هم این کمبود وجود دارد .
    آقای دکتر زیادی از خودت نگو ، استاد ممتاز شدن ات ، ۴۵ سال خدمت و مقالات و کتاب هایت همه در یک دادگاه عادله زیر سئوال هست .
    به نظرم حکم خیلی بدی را از دادگاه می گیرد .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شیر مادر و نان پدر حلالتان
      این فسیل های از خود راضی نق زن جلوی تنفس جوان‌های نخبه و با انگیزه رو گرفته‌اند
      به طور قطع به یقین عرض می کنم ۹۹/۹ درصد مقالات اساتید توسط دانشجویان نوشته می شود و در بسیاری از موارد این اساتید حتی چکیده مقاله رو که نخوانده اند هیچ، از روند و پروسه کار علمی انجام شده نیز اطلاعی ندارند

  • ناشناس
    1

    دکتر ملک زاده جان شما به تدریس بپردازید و بچه های مردم را تشویق به مهاجرت به بطرف شیطان بزرگ نپردازید مملکت کاری با شما ندارد زمانیکه وزیر هم بودی همین حرف‌ها را می زدی ؟! شما ها وقتی بالا نشین نیستید همین فیلمهای دشمن شاد کن بازی می کنید هی نخبه نخبه می کنید اگر شما ها نخبه بودید که تورم اینطوری نمی شدید شماها فسیل شدید بروید همون مطب ها بنان نسخه بپیچید بهتر. الان دکتر پزشکان نخبه های سراغ داریم که صد برابر شما نق زن‌ها بمراتب نخبه تر و متعهد تر به نظام و کشور و اسلام و دین و هم کار دان و کارامد که اگر سما فسیل های مافیای پزشکی بروید کنار آن وقت معلوم می شود چند چنده .

  • زمان
    1

    بايد جاي خود را به نسل جديد بدهيد چيه چسبيديد به صندلي بلند نمي شويد استاد ٧٠ساله از رده خارج است

  • ناشناس
    12

    آقای دکتر
    باسلام
    شما در مورد مداح و استاد شدن آنها صحبت کردید ؟
    البته من از شما این نوع حرف و ابزار سیاسی‌کاری دشمنان را انتظار نداشتم ،
    مداحان ، استاد چه درسی شده است ؟ (دروس عمومی معارف مثل تاریخ اسلام ، معارف اسلام ، عربی و ... )
    انصافا آنها( مداحان) در مورد درسی که می دهند کمتر از شما اطلاعات دارند ؟
    اگر آنها یک جلسه درس شان تعطیل شود دانشجویان چه اندازه آسیب می بینند ؟
    حضور آنها در سر کلاس منظم هست یا شما ؟
    تا حالا چند صد ساعت بخاطر جلسه کلاس را تعطیل کردید ؟ بعضی مواقع در آنی واحد در چند جا باید می بودید ولی نبودید ؟
    شما دروس تخصصی تدریس می کنید ، اگر سرکلاس حضور پیدا نکنید ، دانشجو آن جلسه درس را از کجا باید یاد بگیرد ؟
    جواب از هیچ جا ،
    پس چه اتفاق می افتد ؟
    دکتر بی سواد
    نتیجه ، مرگ بیمار
    آیا الان با بی سوادی دکتر ها مواجهه هستیم ؟
    آیا مرگ و میر بخاطر تشخیص دکتر وجود دارد ؟
    جناب آقای دکتر این بی سوادی و مرگ ومیر نتیجه تربیت شما هست یا مداحان یا سیاستگذاری ( ۴۵ سال خدمت کنندگان) ؟

  • ایرانی آباد و آزاد
    6

    این نظام و دولت و مجلس و مسئولین و..... تحمل و ظرفیت نقد و اعتراض تحمل افراد با سواد و دلسوز و مردمی را ندارند ..

  • ناشناس
    0

    احسنت بر جناب آقای دکتر. مرد میهن پرست و با غیرت
    نصر من الله و فتح قریب

  • ناشناس
    0

    تا کلاس ششم کافیه بیشتر نیازنیست

  • ذ
    0

    ناکارامدی سیستم پژشکی دو دلیل دارد اول سهمیه بندی در کنکورذوم جدا کردن پژشکی اژ وژارت علوم

  • ناشناس
    1

    ملت ایران باید برای حفظ تمامیت ارضی و فرهنگ کشور منسجم مبارزه با نابخردانی با‌‌شند که بی حرمتی را به اساتید دانشگاه رواج میدارند اینها سرمایه های اصلی مملکت ما هستند

  • ناشناس
    0

    یعنی فقط حرفهای تورو خوندن به درد بالاآوردن میخوره
    تا این اندازه چرت و بی دانش نوبره

  • ناشناس
    0

    نگران اخراج چندتا استاد نباش ماشاءالله تا دلت بخواد مداح دارند مداحها را به جای آنهار می آورند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها