کابوس تابستان بدون یخ در قطب

دانشمندان در یک مطالعه جدید اعلام کردند که قطب شمال تا چند سال آینده ممکن است در تابستان‌ها عاری از یخ شود؛ موضوعی که از آن تحت عنوان تابستان قطبی «بدون یخ» یاد کرده‌اند.

کابوس تابستان بدون یخ در قطب

یخ‌های مورد بحث در اینجا یخ‌های فصلی هستند که در فصول زمستان یخ می‌بندند اما در تابستان ذوب می‌شوند. مقدار یخ‌های تابستانی به علت گرمایش جهانی از سال‌ها پیش رو به کاهش بوده است.

موضوعی که دانشمندان به آن اولین تابستان قطبی «بدون یخ» می‌گویند، زمانی روی‌ خواهد داد که قطب شمال کمتر از ۳۸۶ هزار مایل مربع یخ دریایی داشته باشد.

«الکساندرا جان» مولف اصلی این مطالعه از دانشگاه کلرادو می‌گوید: شرایط بدون یخ ممکن است در همین دهه ۲۰۲۰ یا ۲۰۳۰ روی دهد و خاطرنشان کرد که انتشار گازهای گلخانه‌ای عامل اصلی در از بین رفتن یخ‌های دریایی در قطب شمال است.

2

این مطالعه بطور خاص پیش بینی کرده است که اقیانوس قطب شمال برای اولین بار ممکن است در اواخر اوت یا اوایل سپتامبر (مرداد و شهریور) در دهه ۲۰۲۰ یا دهه ۲۰۳۰ در همه سناریوهای انتشار گازهای آلاینده مربوط به آینده، عاری از یخ شود که این حدود ۱۰ سال زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی است.

تحقیقات قبلی پیش بینی کرده بود که در صورت ادامه انتشار گازهای گلخانه‌ای، این اقیانوس تا اواخر قرن حاضر تقریبا بدون یخ خواهد شد.

یخ دریا در قطب شمال بر جوامع و حیات وحش این منطقه مانند خرس‌های قطبی و گرازهای دریایی تاثیر دارد. این یخ ها همچنین به تنظیم دمای کره زمین از طریق تاثیر بر چرخش اتمسفر و اقیانوس کمک می‌کنند.

این در حالی است که کاهش پوشش یخی قطب شمال بقای گونه‌های سازگار با یخ مانند خرس‌های قطبی را تهدید می‌کند. همچنین آنچه در قطب شمال روی می‌دهد، به همان منطقه محدود نمی‌شود بلکه از دست رفتن یخ‌های تابستانی در قطب شمال پتانسیل تاثیرگذاری بر آب و هوای قاره‌های دیگر مانند آمریکا و افزایش آتش‌سوزی‌های طبیعی در غرب آمریکا را دارد.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها