سیگار کشیدن مغز را کوچک می‌کند

تحقیقات جدید دانشگاه واشنگتن نشان می دهد که سیگار کشیدن مغز را کوچک می کند و پیری مغز را تسریع می کند و این روند حتی پس از ترک سیگار غیر قابل برگشت است.

سیگار کشیدن مغز را کوچک می‌کند

این مطالعه با تجزیه و تحلیل داده‌های بیوبانک بریتانیا، نقش مهم ترک سیگار را در جلوگیری از آسیب بیشتر مغز و کاهش خطر زوال عقل نشان می‌دهد.

خبر خوب این است که ترک به سیگار از بین رفتن بیشتر بافت مغز جلوگیری می کند اما با این وجود، ترک سیگار مغز را به اندازه اولیه اش باز نمی گرداند.

به گفته محققان، از آنجایی که مغز افراد به طور طبیعی با افزایش سن، حجم خود را از دست می دهد، سیگار کشیدن به طور موثر باعث پیری زودرس مغز می شود.

این یافته ها که در مجله Biological Psychiatry: Global Open Science منتشر شده است، به توضیح اینکه چرا سیگاری ها بیشتر در معرض خطر زوال عقل مرتبط با افزایش سن و بیماری آلزایمر هستند، کمک می کند.

نویسنده ارشد این مطالعه، دکتر آلومنی اندود گفت: تا همین اواخر، دانشمندان اثرات سیگار کشیدن بر مغز را نادیده می گرفتند و این مسئله تاحدی به این دلیل بود که ما تاکنون بر روی تمام اثرات وحشتناک سیگار بر روی ریه ها و قلب تمرکز کرده بودیم. اما همانطور که ما شروع به بررسی دقیق‌تر مغز کردیم، مشخص شد که سیگار کشیدن برای مغز نیز بسیار مضر است.

دانشمندان مدت‌هاست که می‌دانستند سیگار کشیدن و حجم کمتر مغز با هم مرتبط هستند، اما هرگز مطمئن نبودند که محرک آن کدام است. در اینجا یک عامل سومی وجود دارد که باید در نظر گرفت و آن هم ژنتیک است. اندازه مغز و رفتار سیگار کشیدن هر دو ارثی هستند. حدود نیمی از خطر سیگار کشیدن یک فرد را می توان به ژن های او نسبت داد.

برای تفکیک رابطه بین ژن‌ها، مغز و رفتار، بیروت و نویسنده اول این مطالعه که یونهو چانگ نام دارد، داده‌های به دست آمده از بیوبانک بریتانیا که یک پایگاه داده زیست‌پزشکی عمومی حاوی اطلاعات ژنتیکی، سلامتی و رفتاری نیم میلیون نفر است را تجزیه و تحلیل کردند. این افراد عمدتا اروپایی تبار هستند. بیش از 40000 شرکت کننده در بیوبانک بریتانیا تحت تصویربرداری مغز قرار گرفتند که می تواند برای تعیین حجم مغز هنگام سیکار کشیدن، مورد استفاده قرار گیرد. در مجموع، این تیم داده های شناسایی نشده در مورد حجم مغز، سابقه سیگار کشیدن و خطر ژنتیکی سیگار کشیدن را برای 32094 نفر تجزیه و تحلیل کردند.

در این تحقیق ثابت شد که خطر ژنتیکی برای سیگار کشیدن و سابقه سیگار کشیدن و همچنین سابقه سیگار کشیدن و حجم مغز با هم مرتبط هستند. علاوه بر این، ارتباط بین سیگار کشیدن و حجم مغز به دوز بستگی داشت به این صورت که هرچه سیگار بیشتری در روز مصرف شود، حجم مغز کمتر می شود.

هنگامی که هر سه عامل با هم در نظر گرفته شدند، ارتباط بین خطر ژنتیکی برای سیگار کشیدن و حجم مغز ناپدید شد، در حالی که ارتباط بین هر یک از این عوامل و رفتارهای سیگار کشیدن باقی ماند. محققان با استفاده از یک رویکرد آماری به نام تحلیل میانجی‌گری، توالی رویدادها را تعیین کردند و متوجه شدند که استعداد ژنتیکی منجر به سیگار کشیدن می‌شود و سیگار کشیدن منجر به کاهش حجم مغز می‌شود.

بیروت گفت: کاهش حجم مغز با افزایش سن مطابقت دارد. این امر با افزایش سن جمعیت مهم است، زیرا پیری و سیگار کشیدن هر دو از عوامل خطرناک ابتلا به زوال عقل هستند.

متاسفانه به نظر می‌رسد سیگار کشیدن غیر قابل برگشت است. با تجزیه و تحلیل داده های افرادی که سال ها قبل سیگار را ترک کرده بودند، محققان به این نتیجه رسیدند که مغز آنها برای همیشه کوچکتر از مغز افرادی است که هرگز سیگار نکشیده اند.

چانگ گفت: شما نمی توانید آسیبی که قبلاً وارد شده است راخنثی کنید، اما می توانید از ایجاد آسیب بیشتر جلوگیری کنید. سیگار یک عامل خطرناک قابل تغییر است. برای جلوگیری از پیری مغز و قرار دادن خود در معرض افزایش خطر ابتلا به زوال عقل، یک چیز را می توانید تغییر دهید و آن هم ترک سیگار است.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها