آیا دوباره «ماسک زدن» اجباری خواهد شد؟

هفته‌نامه تایم در پرسشی آینده‌بینانه با اشاره به این که «بعضی از بیمارستان‌ها دوباره به تازگی پوشیدن ماسک را اجباری کرده‌اند»؛ پرسیده که «آیا بعد از بیمارستان‌ها مکان‌های عمومی دیگر هم این کار را خواهند کرد»؟

آیا دوباره «ماسک زدن» اجباری خواهد شد؟

به گزارش هفته‌نامه تایم؛ اگر در این اواخر سری به بیمارستان‌های مختلف دولتی زده باشید، احتمالأ متوجه این موضوع شده‌اید که ماسک.ها دوباره بازگشته‌اند. افزایش تعداد مبتلایان و بستری‌های کووید-۱۹ بسیاری از سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی- از جمله سیستم‌های دانشگاه‌های پنسیلوانیا، جانز هاپکینز و همه بیمارستان‌های نیویورک- را واداشته یک بار دیگر ماسک را اجباری کنند.

این اتفاق این بحث را یک بار دیگر در رسانه‌ها به وجود آورده که آیا پوشیدن ماسک هم.چنان اهمیت دارد یا نه؛ و آیا این دستورات و اجبارهای جدید به این معنی خواهد بود که محدودیت‌های دیگری نیز در چشم‌انداز وجود دارد؟

کارشناسان در پاسخ به چنین پرسشی می‌گویند که در ساختار فعلی سیستم سلامتی و بهداشت پوشیدن ماسک هم‌چنان معنا و مفهوم خود را دارد و منطق خودش را ایجاب می‌کند.

بیمارستان‌ها پر از کسانی هستند که بیشترین حساسیت و آسیب‌پذیری را در برابر عوارض و تبعات کووید-۱۹ دارند؛ مثل افراد مسن و آن‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و البته کسانی که با مشکلات سلامتی متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

اندرو پکوژ- پروفسور میکروبیولوژی مولکولی در دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز در این زمینه به بلومبرگ می‌گوید: «بیمارستان‌ها مناطقی هستند که به طور بالقوه افراد آسیب‌پذیر بیشتری ممکن است در آن حضور داشته و در معرض تبعات بسیار شدید عفونت خود قرار داشته باشند. بنابراین پوشیدن ماسک در چنین جایی ایده خوبی است».

ماسک‌ها کارآمدی کامل ندارند و در میان آن‌ها تنها برخی از انواع ماسک تاثیرگذار هستند، اما مطالعات انجام‌شده حکایت از این می‌کند که ماسک‌ها در مجموع میزان انتقال را کاهش می‌دهند.

در آخرین تجزیه و تحلیلی که در ماه ژانویه در مجله بیماری‌های عفونی کلینیکی منتشر شده، محققان به رهبری دکتر فرانچسکا توریانی در دانشگاه کالیفرنیای سن‌دیگو گزارش داده‌اند که در مراکز بهداشتی که در آن‌ها پوشیدن ماسک اجباری بوده، تقریباً هیچ عفونتی در روزهای اولیه شیوع موج اومیکرون انتقال داده نشده است. در واقع، آن‌ها دریافتند که در مراکز بهداشتی تنها مناطقی که انتقال عفونت در آن اتفاق می‌افتد، در مکان‌های استراحت یا در زمان تجمعاتی است که حاضران ماسک‌های خود را برای خوردن غذا برمی‌دارند.

دکتر رابرت مورفی استاد پزشکی در دانشکده پزشکی نورث‌وسترن فاینبرگ می.گوید: «ماسک‌ها کارآمدی خوبی دارند و اگر به سلامت عمومی علاقه دارید، اجباری کردن پوشیدن ماسک در مکان‌هایی مثل بیمارستان‌ها کاری است که باید انجام شود».

بیمارستان‌ها تنها مکان‌هایی نیستند که افراد آسیب‌پذیر در آن‌جا زیادند، بنابراین مورفی پیشنهاد می‌دهد که دستور اجباری کردن پوشیدن ماسک را می‌توان در دیگر مراکز مراقبت‌های طولانی‌مدت و سایر فضاهای زندگی و اسکان جمعی اعمال کرد. پیشنهادی که به دلیل تائید و تاکید از سوی پزشکان پرشمار این انتظار را به وجود آورده که در صورت ادامه افزایش تعداد مبتلایان کووید-۱۹ در آمریکا، بعضی از محدودیت‌های دوران کرونا- از جمله اجبار پوشیدن ماسک- بازخواهند گشت. این یعنی پوشیدن ماسک در آینده نزدیک منحصر به بیمارستان‌ها نخواهد بود و چه بسا در بیشتر مکان‌های عمومی حضور بدون ماسک ممنوع شود!

دکتر رابرت مورفی می‌گوید: «منطق ایجاب می‌کند که اجبار پوشیدن ماسک همه ساله در طول فصل‌های پاییز و زمستان مثلا از دسامبر تا فوریه اعمال- و این کار تبدیل به یک کار عادی شود».

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها