کافی شاپ لاکچری افغانستانی‌ها در ایران و واکنش نژادپرستانه برخی هموطنان/ ویدئو

چند روز است که ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده است تحت عنوان «کافی شاپ لاکچری افعانستانی‌ها در ایران» که واقعا واکنش‌ها به آن تاسف برانگیز و ناراحت کننده است.

کافی شاپ لاکچری افغانستانی‌ها در ایران و واکنش نژادپرستانه برخی هموطنان/ ویدئو

این که هر کسی بر اساس قوانین کشور می‌تواند یک مرکز تجاری راه اندازی کند دیگر بدیهی تر از آن است که بخواهیم درباره آن حرف بزنیم ولی واقعا این حجم از خشونت، خشم و بی احترامی نسبت به این ویدئو تعجب برانگیز است.

اصلا از این که درباره چنین بحث ساده و انسانی باید بنویسم برایم عذاب آور است ولی از طرف مقابل احساس می‌کنم که در این زمینه کم کاری و غفلت صورت گرفته است که الان شاهد چنین اتفاقاتی هستیم.

از این قضیه هم غافل نیستم که این قضیه ریشه دارتر از این است که فقط با نوشتن چند کلمه در مذمت نگاه نژادپرستانه پشت آن به راه حلی رسید، ولی سیل کامنت‌ها و مباحث مطرح شده تا بدان حد آزار دهنده است که غیر از حیرت، ناراحتی و نگرانی چیزی برایمان نمی‌ماند.

برایم جالب است که اشخاصی به افغانستانی‌ها و یا اساسا هر ملت دیگری چنین حمله کنند به دلیل اینکه آنها هم مثل هر انسان دیگری دارند زندگی می‌کنند و حق دارند زندگی کنند.

از این افراد پرسشم این است در موقعیت مشابه و برعکس واکنش آنها چه خواهد بود؟ این همه رستوران، مغازه، کافی شاپ و ... ایرانی در تمام کشورهای دیگر جهان وجود دارد آیا درباره آنها هم همین رای و نظر را دارند و برای آن جامعه میزبان هم جنین نوع برخوردی را جایز می‌دانند؟

مثلا یک رستوران لاکچری ایرانی در فرانسه، آلمان یا ... وجود دارد و ایرانی‌ها به آنجا می‌روند، آیا حق می‌دهند که فرانسوی‌ها یا آلمانی‌ها به ایرانی‌های مهاجر در آن کشور بتازند و انواع و اقسام الفظ زشت و شرم آور را به کار ببرند فقط چون ایرانی هستند و به یک رستوران ایرانی رفته‌اند تا ساعاتی را با خانواده یا دوستانشان وقت بگذرانند؟ 

در بسیاری از موارد اینچنینی مدام باید به خودمان یادآوری کنیم من اگر جای طرف مقابل بودم آنوقت چه؟ آیا همین گونه بی رحم و بی انصاف می‌نوشتم؟

یا یک نمونه دیگر که باز اخیرا دیدم این بود که فرشته حسینی بازیگر افغانستانی الاصل سینمای ایران در همکاری با یک برند لباس ایرانی چند ویدئو ساخته بود باز همین اتفاق رخ داد و به فرشته حسینی حمله همه جانبه شد و وقتی کامنتهای اینستاگرام را می‌دیدی افرادی با پروفایل‌هایی این جملات را نوشته بودند که باور کردنش واقعا سخت بود. از همه قشری هم در میان این حمله کنندگان دیده می‌شد.

1734405_725

مگر فرشته حسینی چه کاری انجام داده است که چنین به خون او تشنه‌اید؟ او فقط دارد مثل همه انسان‌های دیگر زندگی می‌کند. تعداد 5 یا 10 یا حتی 100 کامنت نیست که اینچنین بی پروا و بی ادبانه حرف می زنند هزاران هزار است برای همین نگران کننده می‌شود.

این قضیه را فراموش نکنیم هر ملت و یا هر ملیتی انواع و اقسام انسانها را دارد و نمی‌توان همگی آنها را در یک دسته قرار داد و یا با یک برچسب تکلیف همه آنها را روشن ساخت.

هم ایرانی خوب و بد داریم و هم افغانستانی خوب و بد، همان گونه که آمریکایی، ژاپنی، هندی، فرانسوی، نیجریه‌ای، چینی، روسی و ... خوب و بد داریم.

هر کسی که تکلیف یک گروه انسانی را به دلیل ملیت، نژاد، دین، رنگ، جنسیت و ... را به یکباره روشن میکند، تنها یک عمل را قاطعانه انجام داده است و آن هم این است که خودش از تعاریف انسانی دور افتاده است.

حجم ویدیو: 1.94M | مدت زمان ویدیو: 00:00:30 | دانلود ویدیو
منبع: عصر ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 66
  • ناشناس
    92

    یادمان نرفته لشکر فاطمیون در دفاع از حرم حصرت زینب کولاک کردن‌. پس در افغانستان انسانهای باشرافت هم بسیار پیدا میشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      من یه نگهبان ایرانی هستم در شمال تهران به خدا حقوق افغانی که شبها خوابه از من که شبها بیدارم بیشتره.نگهبانی و سرایداری چی هست که ما ایرانی ها نتونیم.تازه به خدای لاشریک تو کار من مشکل ایجاد میکنن چون نمیتونن ببینن یه ایرانی کارش از اینها بهتره.ادعای حق آب و گل دارن .کینه ای و لج بازی از نشانه های بارزشان هست و اکثرا چشم به ناموس مردم دارن.هر کی میگه من دروغ میگم خدا با این افغانی ها بی‌اندازه اون را تا ببینه کی حقه و کی ناحق.

    • ناشناس
      17

      افرین بر شما

    • ناشناس
      2

      23:35 فاطمیون اگه کولاک گر بودن کشور خودشان رو اباد میکردن در ضمن باتوجه به جنایات افغانی ها در ایران چاپلوسی واسشون اخر نا مردی ه وبه 15 میلیون افغانی مهاجر نمیگن مزاحمی بیش نیست ن

  • ناشناس
    92

    متنفرم از نژادپرستان ایرانی. افعان ها برادر ما هستن و قابل احترام. طبق ایه قران تنها ملاک برتری تقواست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      ولى روحانيت به خاطر لباسشان اين را قبول ندارند!

    • ناشناس
      6

      شما بیا برو افغانستان زندگی کن. بقیه هم از شما متنفر هستند

    • ملت
      3

      آب و برق و گاز و نان یارانه ای استفاده میکنن و هر کدام ۶ تا بچه دارن و تو ۵ سالگی میفرستن مترو گدایی و آدامس فروشی.با درآمدش تو تهران خونه اجاره میکنن ولی ایرانی چون عزت داره نمیتونه بچه خودش رو بفرسته گدایی مجبوره با حقوق وزارت کاری بره مستاجری اطراف تهران.اینها اگر آباد کن بودن میرفتن مملکت خودشون رو آباد کنن.چه ربطی به نژاد پرستی داره که شما میگید.مگه جوان آنها میره سربازی که آزاد تو این مملکت بخواد کار کنه.خدا لعنتتون کنه

    • ناشناس
      27

      احسنت

    • ناشناس
      54

      یکی از پست ترین تفکرات ، نژادپرستی خودبزرگ بینی و کوچک انگاشتن دیگران است

    • بهشتی مظلوم
      2

      از نژادپرستان ایرانی متنفر باش و از همین تنفر بمیر

    • کدخدا
      4

      کارنامه عملکرد افغانی ها تو ایران نشون داده که به عنوان شهروند مردود هستند اینهمه جنایت و شرارت که با خودشون از کشورشون سوغات آوردن. بیرونشون کنین چه خوب چه بد، همه رو

    • فاطمه
      2

      من برادر مغول ندارم برادری که بمب به خودش ببنده و مردمم رو به خاک وخون بکشه هم خون من نیست اگر در کشور خودشون بمونن و گندم واب این سرزمین رو برای مردم ایران بزارن و دسته دسته بچه مغول تو این مملکت بدنیا نیارن من بهشون احترام میزارم ولی الان نه

    • ناشناس
      3

      آقای افغان برادر!!! برادریت را بردار و تشریف ببر همان کشور برادرت زندگی کن

  • ناشناس
    5

    نویسنده این مطلب که یا خودش افغانیه و یا شوهرخواهر افغانی داره این سوال را پرسیده: "از این افراد پرسشم این است در موقعیت مشابه و برعکس واکنش آنها چه خواهد بود؟ این همه رستوران، مغازه، کافی‌شاپ و ... ایرانی در تمام کشورهای دیگر جهان وجود دارد آیا درباره آنها هم همین رای و نظر را دارند و برای آن جامعه میزبان هم چنین نوع برخوردی را جایز می‌دانند؟"
    اون دیگه به جامعه میزبان بستگی داره. مهم نیست که اونا چه برخوردی دارند. ما برخوردمون همینه که هست. اگه خیلی ناراحتی جمع کن برگرد برو افغانستان. ایرانیها باید غیرت به خرج بدهند و یکبار برای همیشه این مساله را به شکل اساسی حل کنند در غیر اینصورت لایق مرگ هستند

    نظرات شما -
    • 🐜
      1

      بازار حضرتی تهران شش دانگ متعلق ب افغان هاست چهار راه مولوی تهران شده کابل افغان هرچی جرم و جنایت و قاچاق مواد مخدر درایران هست یک پای ثابتش افغان ها مستند مگر شوخیه ۱۵میلیون نان خور اضافی را تحمل کردن!!! فقط کارفرمایان و شهرداری ها از بودن افغان در ایران سود می‌برند!!! کماندو های شپشو طالبان در ایران زمین در کمین نشسته آمد!!!

  • رابی
    3

    قبلا در ایران پناهندگان ارمنستانی زیادی وجود داشت و همین الان نیز وجود دارد و با اینکه مسیحی نیز هستند اما مورد احترام مردم ایران می باشند.باید دید که دلیل اینهمه نفرت و نژاد پرستی علیه پناهندگان افغانی چیست.
    شاید اولین دلیلش ارتکاب جرایم وحشیانه تعدادی از این پناهندگان در داخل کشور و علیه شهروندان ایرانی است.
    دلیل دومش این است که مردم ایران هم اکنون خودشان از بیکاری رنج می برند و در هر خانواده چند جوان بیکار و تحصیل کرده وجود دارد.اما افغانی ها فرصت های محدود شغلی را با دریافت مزد کمتر اشغال می کنند و این یک معضل بزرگ برای جامعه است.
    دلیل سومش استفاده ابزاری حکومت از این پناهندگان به عنوان مزدور و ساندیس خور و سرکوبگر است که هیچ ملتی در دنیا قبول نمی کنند که به شهروندان یک کشور دیگر پناه بدهند و حکومت از آنها علیه خودشان استفاده کند.و گرنه ملت ایران یک ملت مهمان نواز و نوعدوست هستند که زدن برچسب نژاد پرستی به آنها درست نیست.

    نظرات شما -
    • ملت
      0

      رابی جان.به خدا اینهادلشون برای آب و برق و گاز و محیط زیست این مملکت نسوخته و بسیار اصراف گر هستند چون مملکت خودشون نیست که.امدن یه پولی بکنن از ایران و برن.تو اروپا و آمریکا اجازه مصرف بی حساب رو به خودشون نمیدن چه برسه به مهاجر.اکثر مهاجر های ایرانی با سواد بالا وتخصصی هستند نه آدمهای که دائم ناس میجوند و تف میکنن زمین.دقت کنید دائم دارن خودشون رو میخارونند چون اکثرا بهداشت رو رعایت نمیکنن و قارچ پوستی دارن.تعداد زیادی تو یه جای کوچیک می‌خوابند و بسیار هیز و چَشمچران هستند حتی به هموطن های خودشون رحم نمی‌کنند.شما ببین چقدر قتل به خاطر تجاوز و لواط به خودشون اتفاق افتاده.

    • ناشناس
      2

      80 درصد افغانی های ایران غیر قانونی و خلافکار هستند

    • ناشناس
      1

      دلیلش معلومه خوباشون ایران نمیان
      نخبه ها و پولداراشون میرن اروپا و...

  • ناشناس
    2

    درسته هر جا خوب و بد داره ،ولی افغانی خوب نیست مگر اینکه خلافش ثابت بشه

  • حمایت ریسی
    2

    هرچی جرم و جنایت تو ایران میشه همشون کار این پست فطرتت افغانی هاست کسی که به هم نوع خودش رحم نمی کنه دیگه به‌ ايرانی رحم میکنه چندین ساله که دارن مملکت ما همين افغانی ها نابود میکنن سد هیرمند تو افغانستان باعث شده‌ آب تو سیستان بلوچستان قطع بشه اونم از جواب دادن به سیاست مداران ایرانی

  • ناشناس
    2

    ازایران برگردن کشورخودشون هم ایرانیهاراحتترن هم خودشون هرجامیری اونجاپرافغانیه

  • ناشناس
    1

    هر نفر فاطمیون ماهی ۱۵۰۰ دلار از ایران حقوق گرفت که به قول شما جان فشانی کرد .ایران حای افغانی ها نیست به کشور خودشون برگردند ....

  • ناشناس
    0

    قضاوت شماست که اشتباهه
    ایران رو با فرانسه و آلمان و... یکی نکنید
    اول اینکه این جمعیتی که از افغانها در ایران هست به هیچ وجه قابل مقایسه با ایرانیها مقیم او کشورها نیست
    دوم کمبود موقعیت شغلی بالارفتن اجاره بها و... بهره از یارانه ها افزایش بیشتر ترافیک کمبود آب و...بخاطر جمعیت بیس از اندازه است که به ایران اومده
    سوم هرکسی از ایران میره به اونجا از هفت خوان رستم باید رد بشه به این راحتی کسی رو راه نمیدن مگر خیلی پولدار باشه یا نخبه
    نه مثل اینجا که براحتی میان ایران و ماندگار میشن هیچ کنترلی روشون نیست
    چهارم درصد جنایتهایی که افغانها در ایران کردن نسبت به ایرانیهای مقیم اون کشورها بکن بعد به مردم ایران انگ نژادپرستی بزن امنیت مردم چی میشه؟؟؟
    خوبه خودتون نوشتید پاکستان داره 1/5 میلیون نفرشونو بیرون میکنه بخاطر نژادپرستیه یا اقتصاد و امنیت کشورش؟؟؟

  • ناشناس
    2

    مطمئنا نویسنده اش از مهاجرین افغانیه یا طرفداران ازدیاد مهاجر به ایران
    ای نویسنده یه خائنه و وطن فروش

  • ناشناس
    1

    نکته پنجم رو هم بگم اینکه توی اون کشورها بیشتر مردم در طبقه متوسطن براحتی میتونن به رستوران و جاهای تفریحی برن در ایران بیشتر مردم زیر خط فقر یا حتی خط فقر مطلقند بیشترشون سالی یه بار هم نمیتونن رستوران برن
    اینکه ببینند از کشور از خودشون پایین تر میان توی ایران و براحتی سراغ جاهای لاکچری میرن ازارشون میده

  • ناشناس
    2

    وجدانی نظراتو سانسور نکن بذار مردم درددلشونو بنویسن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      باید کامنت های حرفای یک نفری رو باز بذارن تا نظر مردم رو بفهمن و بشنون

  • ناشناس
    2

    افغانی جنایتکار

  • ناشناس
    5

    آیا ایرانی‌ها رو به این کافی‌شاپ را میدن؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      به هیچ وجه. ایرانیایی که میدونن اونجا مال افغانیاس اصلا خودشون اونطرف نمیرن. ایرانیایی هم که خبر ندارن و میرن همون اول با این برخورد مواجه میشن که بخاطر ابلاغیه اماکن از پذیرش شما معذوریم!! البته فعلا اینطوره‌. چون بزودی تابلو میزنن: ورود سگ و ایرانی اکیداً ممنوع

  • ناشناس
    38

    ما ایرانی ها فاشیست هستیم اما خودمون خبر نداریم . فکر میکنیم آدمهای خوبی هستیم ولی نیستیم .

    نظرات شما -
    • 🐜
      1

      خودتی افغانی از کی تاحالا ایرانی شدی؟؟؟

  • ناشناس
    28

    واقعا ما نژاد پرستای عجیبی هستیم حالا چرا اینجوری هستیم این قضیه باید ریشه یابی شود شاید بخاطر اینه که دشمنی با کشور یا دشمن پنداری مون زیاده احساس می‌کنیم همه میخوان جیب ما رو بزنن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      یه ذره وقت بذار نظرات مردمو بخون ببین حرفشون چیه بعد حرف مفت بزن

  • ناشناس
    3

    مقصر حاکمانند نه مردم

  • ناشناس
    6

    کلا پر رو شدن ولی ایرانی ها تو کشور های دیگه ادب و اصالت خودشون رو حفظ میکنن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      12

      اینا راست میگی چون چند روز پیش یه نماینده خانم تو فکر کنم نیوزلند دزدی کرد .

  • ناشناس
    2

    حالم از هرچی افغانیه بهم میخوره

  • آمر
    9

    هر مهاجری اگه توسط کشوری پذیرفته میشه بایذ برای اون کشور مایه خیر بشه وخدمت کنه و مردم کشور میزبان هم باید به آنان به چشم همنوع خودشون نگاه کنن تا مهرورزی جای تنفر رو بگیره خوب یه افغانی که از کشورش به امیدی وارد ایران میشه حق کار نداره ؟ما هم خون نیستیم چون بعلت تسلط مکرر بیگانگان خونها خلوصشون رو از دست میدن اما دارای فرهنگ مشترک هستیم افغانها رو جهل و تعصب خراب کرده جهلی که به علت سالهای سال جنگ ودرگیری از بین نرفته خدا عاقبت بخیرشون کنه تا واسه خودشون و همسایه هاشون آفت نباشن.

  • ناشناس
    3

    بخاطر اینکه اینها افغان هستن مردم حمله نژاد پرستانه نمیکنن زیرا میدانند همه این،پولها از قاچاق مواد مخدر ی ‌که دست افغان هاست اونها به بهانه وضع کشورشون ایجا اومدن تا همه جونارو معتاد کنن و پولای مارو بجیب بزنن و لاکجری زندگی کنن پاکستان اینو فهمید همشونو بیرون کرد گاشکی مسئولین ما هم اینو میفهمیدن ترحم بر پلنگ تیز دندان خیانتی بود بر گوسفندان

  • ناشناس
    2

    من یه بار رفتم دانشگاه که کارگر افغان داشت اونجا تعمیرات میکردکثیف خاعن خاست از خلوتی دانشگاه سو استفاده کنه و بمن حمله کنه که از زیرکی خودم نجات کردم وگرنه بدبختم کرده بود همشوووون کثیفن هیچوقت ازجایی که افغان دست داره خیال راحت نداشته باشید بچه هاتون درخطرن

  • ناشناس
    1

    اگر تو کافه یک ایرانی قلیون و موزیک زنده پخش بشه بلافاصله پلمپ می شه

  • محمود
    2

    من که ایرانی ام حرف نامربوط نمی زنم ببینید جنایاتی که در کشور می شه به‌مناسبت بیشترمربوط به ایرانی هاس یا افغان

  • محمد
    2

    ملت ما باید شعور داشته باشند که مقصر حضور افاغنه در ایران مسئولین ما هستند که برای ضربه زدن به جوانان و بیکاری آنها اجازه ورود به آنها را در این حجم سنگین داده اند

  • ناشناس
    16

    یادمان باشد افغانستان روزی جزوی از ایران بود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      ترکیه یونان رم رسوئد و خیلی از کشورهای اروپایی هم جز ایران بودن !

  • 🐜
    8

    درود بر مردم تبریز که ب افغان ها رو ندادند!!!

  • ناشناس
    1

    واقعا برای نویسنده این مطلب متاسفم شما که مارو نژادپرست میخونی لطفا یک بار فقط یک بار تشریف ببرید زابل گرمای بالای 50 درجه و سرزمینی که مثل برزخ شده با مردمانی که من و تو باید حداقل صدایشان باشیم و نیستیم پیرمردان و پیرزنانی تکیده و مچاله شده را در روستاها می بینی که طوفان شن دربهای خانه هاشان را مسدود کرده و برای امرار معاش هیزم که چه عرض کنم شاخه ها ی نازک خشکیده را می فروشند تمام زندگیشان درد است و درد و همه ی آنها می گویند تا زمانی که آب می آمد از افغانستان خراب شده هامون براه بود و وضعمان بد نبود ولی الان بیست سال است که زندگیمان بخاطر ندادن حقابه نابود شده است و کسی بدادمان نمی رسد و تو می مانی که چ بگویی که 15 میلیون افغانی دارند از آب و برق و نان و هزار چیز یارانه ای دیگر ما استفاده می کنند آنهم در مملکتی که خودش مشکل وحشتناک بی آبی را دارد این فقط یکی از هزاران مصیبتی بود که از قبل این برادران و خواهران افغان برای کشور ما بوجود آمده و تکه ای وطنم نابود شده حتما خانم یا آقای نویسنده سری به زابل و روستاهایش بزنید بعد یقه تان را برای افغانها چاک بدهید وای به فردای ما

  • ناشناس
    8

    اخه مدعی ده هزار سال تمدنیم !تازه این از افغانستانشه که روزگاری جزو کشور خودمون بوده .خدا خرا دید که شاخ بهش نداد.

  • گمنام
    2

    یکسری از افغان ها ادمای خوبی هستن و مطلق نمیشه گفت اما خودتون هم میدونید از لحاظ امنیتی کشور در خطره شما آمار رسمی حملات تروریستی، جرم و جنایت ها رو در بیارید اعلام کنید اونوقت علت مخالفت مردم رو متوجه خواهید شد.

  • سجاد
    10

    نابودی مملکت بدست افغانیا بسیار نزدیکه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      نگران نباش. نیازی به افغانی نیست
      خودتون زحمت باقیمانده‌اش را هم می‌کشید

  • ناشناس
    1

    اکثرا چشم به ناموس مردم دارن

  • م
    1

    چرا چرت میگی واکنش نژادپرستانه، وقتی هم وطن من نون شب خودش رو از توی سطل زباله در میاره مهاجر افغان با اون وضعیت کشورش اینجا اینجوری زندگی کنه ننگ هست برامون، وقتی تو خاک خودم دارم از فقر جون میدم و مهاجر افغان داره برام جلون میده مرگ بر من

  • ناشناس
    2

    برید کشور خودتون با چه زبونی بگیم

    نظرات شما -
    • شیرشاه سوری
      6

      ایران مال ما افغانهاست و ما از اینجا تکان نمیخوریم پس بیخود التماس نکن
      ایران همیشه در طول تاریخ جزوی از خاک پاک افغانستان بوده و فقط در دوره اخیر بواسطه توطئه استعمارگران روس و انگلیس از افغانستان جدا شده و بزودی به میهن اصلی برمیگرده
      تک تک ایرانیها وظیفه دارند جانشان را فدای خاک پاک افغانستان کنند 🇦🇫

    • 🐜
      1

      آب که سر بالا بره قورباغه های افغان ابوعطا می‌خوانند!!! تو ته شیر هم نیستی بچه!!!

  • ناشناس
    1

    ایران فقط مال ایرانی هستش نه افغانی نه عرب نه‌روسی نه چینی فقط ایرانی

  • ناشناس
    1


    افغان ها نمک نشناسن همون طالبان خوبه براشون
    از تجاوزات دزدی خفت گیری قتل از چیشون بایدراضی باشیم افغانی جماعت یعنی جنایت کار
    اقا اونایی ک طرفدر افغان ها هستن برن افغانستان زندگی کنن
    چرا هر چی گرفتاری کشور های دیگ رو ملت ما باید به گردن بگیره خسته شدیم بابا

    نظرات شما -
    • امین
      0

      لایک به کامنتت
      لعنت به هر چی غریبه پرست
      مردم ما دارن له میشن بعد یه عده طرفدار افغانن

    • ناشناس
      0

      افغان ها اگرناموس داشتن کشور خودشون رها نمی‌کردن جنایتکارها

  • ناشناس
    0

    اکثر ایرانیها نژاد پرست نیستند و بسیار مهمان نواز هم هستند.
    افغان ها در ایران به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شوند.
    هیچ شناسنامه و برگه هویتی معتبر ندارند.
    اکثرا افراد بی سواد هستند
    مالیات پرداخت نمی کنند و از یارانه ها در غذا و دارو استفاده می کنند و چندین مورد دیگر.
    حالا ما اگر بگوییم با این گونه مهاجرت مخالف هستیم، نژاد پرست نامیده میشیم، نه، اینگونه مهاجرت در هیچ جای دنیا پذیرفته شده نیست. در ضمن خیلی از آنها نون ایران رو‌میخورند و برای اقوامشان هم پول میفرستند و در آخر از ایران بد میگویند.

  • .
    1

    چون جوان ایرانی باید بره سربازی اما پسر افغانی نه . چون ایرای واسه نفس کشیدن هم باید مالیات بده اما افغانی چیزی هم میگیره از بیکار کردن ایرانی . چون با وجود ده میلیونی افغان خونه واسه ایرانی نیست . اونی که تو جامعه بین مردم هست میفهمه اینارو نه اونی که از بالاشهر حتی دود پایین شهرو نگاه نکرده . نژاد پرستی معنی داره اقتصاد مردم ایران بهتر از دیگرون باشه !

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      همه اینهایی که گفتی درسته. منتها یادت باشه که خلایق هرچه لایق. شک نکن که لیاقتتون همینه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها