مثل خرس بخواب

پزشکان و دامپزشکان در سرتاسر جهان در حال بررسی ویژگی‌های خواب عمیق در خواب‌های زمستانی هستند و در نظر دارند از این دانش برای درمان مشکلات قلبی عروقی و سفرهای فضایی استفاده کنند.

مثل خرس بخواب

خواب زمستانی، در عمل شکلی از «خواب» نیست که انسان‌ها آن را تجربه می کنند. خواب عمیق شرایطی بسیار خاص‌تر دارد؛ حالت عمیق حفاظت از انرژی، با کاهش ضربان قلب خرس قهوه ای که آن را به کمتر از 10 ضربه در دقیقه می‌رساند.

بر اساس مقاله‌ای که اوایل امسال در مجله ساینس منتشر شد، پروتئین‌های خاصی - به‌ویژه، HSP47 در زمستان نسبت به تابستان با فراوانی بسیار کمتری در خون خرس جریان دارند. این پروتئین که در سطح پلاکت‌ها ظاهر می‌شود، نقش آن در بهم چسباندن سلول‌های خونی به یکدیگر است. با کمتر شدن این پروتئین، خون در رگ‌های خرس حرکت روانتری دارد و کمک می‌کند بتواند با 10 تپش  در دقیقه زمستان را پشت سر بگذارد. 

به گزارش واشنگتن پست محققان در پی آن هستند تا بتوانند با مطالعه خرس‌ها به تولید داروهایی برای افرادی که مشکل قلبی دارند دست یابند. این کشف نه تنها به افراد مسن و بیماران قلبی کمک می‌کند، بلکه به فضانوردان اجازه می‌دهد گرانش صفر را راحت‌تر پشت سر بگذرانند.

در حال حاضر ناسا و سایر آژانس‌های فضایی تحقیقات خواب زمستانی را به امید اینکه بتوانند مسافران فضایی خود را در مأموریت‌های طولانی و تشعشعات کیهانی پایدار در حالت خواب زمستانی قرار دهند، تأمین مالی کرده‌اند.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • متفاوت
    0

    همه چیز راباید درذهن، نوع نگرش وباورهای ذهن جستجوکرد. متابولیسم بدن ازذهن فرمان می‌برد.خرس ذهنیتش مانند انسان نیست که دغدغه پول ومسکن وغیره راداشته باشد بنابراین باخیال راحت زمستان را میخوابد اما انسان نمی‌تواند چنین دغدغه هایی را به باور ذهن برساند و مدام ذهنش درگیر است که برهمین اساس متابولیسم بدنی آنها فرمان‌های متفاوتی رادر یافت می‌کنند.

  • ناشناس
    0

    حوزه یاد بگیر . بروید بخوابید تا ملت این زمستونی راحت باشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها