کهرم در گفتگو با خبر فوری:

بوی مازوت در هوای تهران استشمام می‌شود/ می‌توان مصیبت عظمای آلودگی هوا را برطرف کرد اما هزینه دارد

اسماعیل کهرُم، کارشناس محیط زیست گفت: بوی مازوت در هوای تهران استشمام می‌شود و به راحتی برای من که سال‌ها در تصفیه خانه‌های مختلف کار کرده‌ام به خوبی قابل تشخیص است.

بوی مازوت در هوای تهران استشمام می‌شود/ می‌توان مصیبت عظمای آلودگی هوا را برطرف کرد اما هزینه دارد

اسماعیل کهرُم در گفت‌وگو با خبرفوری درخصوص راهکارهای رهایی از آلودگی هوا در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ اظهار کرد: راهکار برای رهایی از این معظل وجود دارد اما باید برای آن هزینه کرد و برنامه دقیقی داشت تا بتوان این مصیبت عظما را برطرف کرد. دیگران این اقدامات را کردند و به نتیجه رسیده‌اند، پس ما نیز می‌توانیم این بحران را پشت سربگذاریم.

او با توضیح روند استخراج نفت از چاه ادامه داد: پس از زمان استخراج نفت و در موقع تصفیه مایع مازوت از آن تولید می‌شود. مازوت، نفت سیاه یا نفت کوره پیش از این در نانوایی‌ها و حمام‌ها مصرف می‌شد که به تناسب تعداد کم نانوایی‌ها و حمامی‌ها زیاد در کشور مصرف نمی‌شد. نوع دیگر استفاده این مایع یا فروش به کشور امارات متحده عربی بوده است. آن کشور به عنوان سوخت کشتی از آن در «High sea» استفاده می‌کرد. High sea یا دریاهای آزاد دور از خشکی مانند دریای کرائیب این سوخت را مصرف می‌کرد تا آلودگی آن در دل دریا پخش شود. اما پس از مدتی سازمان‌های محیط زیست جهانی استفاده از آن به علت 7 برابر آلودگی بیشتر ممنوع اعلام کردند. بالطبع دیگر کشور امارات نیز نفت سیاه یا همان مازوت را از ایران نخرید و سوخت کشتی‌های خود را از اقلام تصفیه شده مازوت تهیه کرد. در نتیجه، مایعی در کنار استخراج نفت در کشور وجود دارد که اگر آن را بسوزانیم، اوضاع اینگونه آلودگی به همراه خواهد داشت. اگر آن در زمین دفن شود، آلودگی آب‌های زیر زمینی را به همراه خواهد داشت و اگر آن را در دریا ریخته شود باعث مسمومیت زیست دریایی و ماهی‌ها و آب می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات افزود: بهترین راه برای خلاص شدن از مازوت را دولت، استفاده در نیروگاه‌ها در نظر گرفت. یکی از مقامات می‌گفت که هم‌ اکنون 16 نیروگاه تولید برق در کشور وجود دارد که 14 نیروگاه آن برای سوخت خود از مازوت استفاده می‌کنند. بنابراین در تمام شهرهای بزرگ مانند تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و اراک صنعتی نیروگاه‌ها در حال سوزاندن آلوده‌ترین سوخت یا همان مازوت هستند.

کهرم درباره میزان خلوص مواد استخراج شده از نفت اظهار کرد: اگر نفت استخراج شده را درون یک لوله تصور کنیم؛ بالاترین سطح و کمترین میزان آلایندگی به سوخت جت اختصاص پیدا می‌کند. پس از آن بنزین سوپر کمترین میزان آلودگی را دارد و به ترتیب به نفت سفید و در نهایت به مازوت یا همان نفت سیاه می‌رسیم. درست مانند قره‌قوروت که اخرین محصول شیر است و به نسبت دیگر مواد برگرفته از شیر خاصیت ندارد. به بیان دیگر اولین محصولات پالایش شده بسیار خوب و مفید هستند؛ اما مازوت آخرین ماده بسیار مضر بوده و باعث آلودگی هوا امروز شده است.

کارشناس محیط زیست درباره راهکار خلاصی از آلودگی مازوت بیان کرد: تنها راهکار رهایی از این معضل تصفیه آن است. دیگران این اقدام را کرده‌اند و ما نیز می‌توانیم همین اقدام را انجام دهیم و حتی همان کشور امارات متحده عربی مانند قبل خریدار آن خواهد بود. زیرا این کشور در سطح دنیا رفت و آمد دریایی دارد و این کشور به علت مصرف بالا می‌تواند از این سوخت ارزان استفاده کند. اما باید برای آن هزینه کرد و برنامه‌یزی برای آینده را در نظر گرفت.

او درباره دیگر راهکارهایی که می‌توان برای کنترل آلودگی هوا در نظر گرفت، توضیح داد: در کشورهای دیگر مانند آمریکا مسیرهایی تهیه شده که تنها خودروهای چند سرنشین اجازه استفاده از آن را دارند. اگر خودروهای تک سرنشین از آن استفاده کنند، جریمه می‌شوند و در نتیجه افرادی که مسیرهای مشترک دارند؛ تنها از یک خودرو استفاده می‌کنند. این برای کشوری است که مسافت‌های بسیار زیاد دارد و مردم آن مانند اروپا کم مصرف نیستند و هر کدام خودرو شخصی استفاده می‌کنند.

کهرم با تاکید براینکه اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای این روزهای کشور استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های تولید برق است، عنوان کرد: اولین عامل استفاده از مازوت به عنوان سوخت نیروگاه‌های است و پس از آن باید قوانین راهنمایی و رانندگی تغییر کند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سال‌ها در آزمایشگاه با مواد نفتی سر و کار داشته و به خوبی آن‌ها را می‌شناسد، اظهار کرد: بوی مازوت در هوای تهران استشمام می‌شود و به راحتی برای من که سال‌ها در تصفیه خانه‌های مختلف کار کرده‌ام به خوبی قابل تشخیص است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • ناشناس
    1

    از هزینه دبش بیشتررررررررر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      تمام مراکز علمی و دانشگاهی سالهاست با سند و مدارک اعلام کردند قهر باران و برف در تهران وبقیه استانهای کشور بخاطر پارازیت های ماهواره ایست ولی افسوس مرغ ما یک پا دارد هیچکس گوش شنوا ندارد ؟ . نبود اب نابودی و نیستی و ویرانی در این مملکت ببار میاورد مغز فرهیخته گان و دانشمندان ایران از اینکه به چه بهائی باید ایران ویران شود هنگ کرده بر فرض اینکه مردم چند تا زن غیر محجبه در تلویزیون دیدند و یا بحث های صد تا یه غاز امنیتی شنیدند اخرش چه میشود حکومت ایران بعد از 44 سال هنوز از این مسائل که هیچگونه برای مردم اهمیت ندارد و اصولا از بعد سیاسی ارزش امنیتی و بررسی ندارد باید بترسد ؟ از قدیم گفتند ترس روح ترا و شک و تردید عقل ترا نابود میکند لذا تا دیر نشده و ایران ویران نشده باید در سیاست گذاری امنیتی و فرهنگی تجدید نظر کنید و راه اصولی را برای بقا و زندگی مملکت و مردم ایران فراهم کنید . هنوز اثار ویرانه های قدیم که علم و دانش امروزی وجود نداشت و گوشه گوشه این مملکت در اثر خشکسالی به ویرانه تبدیل شده را بروید ملاحظه کنید در ان مکان ها در قدیم زندگی و بقا بود ولی چون مسئولین ان دوره علم و دانش نداشتند الان تپه های خاکی شده که حتی درختان انجا هم خشک شده لطفا از این ویرانه ها و علت این همه ویرانه ها عبرت بگیرید ! و نگذارید با مسائل پیش پا افتاده مملکت ویران شود ! ابر که مادر باران است در اسمان ایران میاید ولی چرا ماندگاری ندارد و به کشور های همسایه میرود و باور میشود و به باران تبدیل میشود ؟ لطفا با دلسوزی و حس وطن پرستی به این نوشتار نگاه کنید .

    • وطن پرست
      1

      با درود و عرض احترام خدمت کاربران و مدیریت محترم سایت وزین خبر فوری،مطلب دوست ناشناسمان را خواندم و در راستای فرمایش این بزرگوار باید معروض بدارم که اگر دوستان کمی دقت کنند مسئولین این عدم بارش برف و باران در کشور را به گرمایش جهانی ربط می دهند در صورتیکه طبق آخرین یافته های دانشمندان گرمایش جهانی در حدود یک درجه(البته همین مقدار هم بسیار زیاد است) باعث گرمای زمین شده است.بیاییم کمی با دقت شرایط کشورمان را ارزیابی کنیم،ابرها تا مرزهای ایران می آیند و بارش های خوبی در کشورهای همسایه دارند اما به محض ورود به آسمان ایران گویی ابرها ابتر می شوند،بر اساس نظر محققین علت اصلی آن پارازیت هایی هست که از داخل برای تخریب امواج ماهواره ها می‌فرستند.اینکه مسول این امواج چه سازمان و نهادی هست،بماند اما نتیجه این پارازیت ها از طرفی نابودی اقلیم و خشکسالی و از جهت دیگر بیماری‌هایی مانند سرطان و سقط جنین....میباشد را نمی‌توان نادیده گرفت.اگر گوش شنوایی هست بشنود که ایران در بسیاری از مسائل حیاتی و زیست محیطی به نقطه بی بازگشت رسیده هست.خشکسالی در منطقه همیشه سبز استان گلستان،نابودی دریاچه ارومیه که پیامد آن طوفانهایی از شن و ماسه می باشد و این نمک‌ها تا ۴۰۰ کیلومتری دریاچه باعث نابودی مزارع و زندگی می شود،و از این معضلات صدها مسئله هست که هر کدام مثنوی هفتاد من کاغذ می شود.گویی دستهایی در کار هست تا ایران ویران شود.دوستان عزیزم این مسائل با هجو وهزل و طنز و جوک قابل حل نیست و باید به دور از مسائل سیاسی کاری از دانشمندان و محققان و کشورهایی که در این زمینه تجربه دارند کمک گرفت و تا دیر نشده-البته اگر واقعا دیر نشده باشد-باید کاری کرد.و باور کنیم با این شرایط از زنده بودن خود باید متعجب باشیم و آن را معجزه بدانیم. در آخر به قول شاعر:
      شبهای هجر را گذراندیم و زنده ایم
      ما را به سخت جانی خود این گمان نبود. یا حق

    • ناشناس
      0

      حالا این بوی مازوت را اضافه کن به بوی گند فساد طبقه حاکم در چای دبش ...

  • mohammad
    0

    که هزینه آن را هم تمام وکمال ملت باید بدهند مانند دیگر کارها😂

  • امیر
    0

    ازبنزین برگشتی طالبان استفاد کنید

  • ناشناس
    0

    هزینه ها میره برای چای دبش و غزه و تحفه زاده ها دیگه چیزی نمیمونه برای مردم

  • ناشناس
    23

    سلام، چرا چرت و پرت میگین من خودم تو یکی از نیروگاههای تهران هستم اصلا مازوتی درکار نیست، شماهم وقتی ازچیزی خبری ندارید بیخود شایعه پراکنی نکنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      فضای مجازی در ایران وله، و هر کی هرچی میخواد خوب یا بد ، راست یا دروغ پخش می کند . مخاطب همه راباید نفی کند مگر خلافش ثابت شود و به یقیین برسد.

    • امیر ب ناشناس و ناشناخته دوم
      0

      هردوتون مزدوران حق داری از ناحق دفاع کنین

    • ناشناس
      0

      راست میگی چراوزارت نیرواز استادکهرم به دلیل نشر اکاذیب شکایت نمیکنه چون سوخت مازوت واقعیت داره

  • ناشناس
    0

    اسباب بازی بزرگان را ازشان نگیر که برایت گران تمام می شود!

  • ناشناس
    2

    خدا لعنتتون کنه توی ارتفاعات انگار گازوییل ریختن بسکه بوی گازوییل میاد

  • .....
    3

    میدونی بوی مازوت از کجاست.از ماشینای فرسوده دهه های شصت هفتاد وهشتاد که بخاطر منفعت خودروساز حاظر به ارزان شدن خودرو نیستید. وهمچنین این که افراد توان تعویض ماشین یا حتی قطعات ان را ندارند.سرسیلندری که پوسیده اگزوزی که خراب شده .بزودی همه شهر های ایران از دود ماشینای فرسوده که در بازار چند صد میلیون بفروش میرسند پر خواهد شد.وباز انکار کنید که هوای آلوده بخاطر کارخانه هاست .اینجا هوا الوده هست ولی کارخانه ای وجود ندارد .پس هوای الوده بخاطر ماشینای فرسوده هست.اینو بفهم .

  • ناشناس
    2

    سلام به نظر من اگه می‌شود از مواد سنگین نفت که مایه‌ای غلیظ است قیر و ایزوگام و پلاستیک و ایزوگام ولاستیک ماشین تولید کنید وبه کشورهای همسایه صادر کنید همان کاری که چین می‌کند وجنسهای،بدرد نخور و بنجولش رو به کشورهای دیگه صادر می کنه وکلی هم پول به جیب زده وبازار کل دنیا رو تصاحب کرده

  • ناشناس
    0

    به شخم مسئولان دلسوز اگر کل تهران هم از آلودگی بمیرند برای مسئولان خیالی نیست

  • ناشناس
    0

    بوی مرگ در هوای کل کشور استشمام میشه مازوت که چیزی نیست، مردم و کشوری بدون امید به فردا فقط مرده های متحرکند.

  • ناشناس
    0

    جان انسانها در این کشور هیچ ارزشی ندارد و البته این را هم بگویم لیاقت این ملت همینه!!!!

  • ناشناس
    0

    آخه بیسواد سوخت موتورهای جت توربو جت و توربور پراپ (جت ملخ دار) همه نفت سفید همون نفتی که تو خونه ها مصرف میشه و بنزین از نفت بالاتره

  • نطرباری تلوکی
    0

    سلام آقای دکترکهرم خوبی یاری هستم سی وپنج سال درامورابزاردقیق وکنترل نیروگاه نکا کارکردم ببخشیدمعشلهای نیردگاه در داخل بویلرمی سوزدنه درهوای آزادکه حضرتعالی درهوای آزادبوی اون رااستشمام میفرمائیدآلایندگی نوکس وناکس هست که دردمای بالای۳۶۰دریجه سانتگرادبوجود می آیدحداکثردمای خروجی دود کش نیروگاه ۱۶۰دریجه سانتیگراداست دکترعزیزنظریاری ۰۹۱۱۲۲۴۲۹۱۸خواهشمنداست درموقع اظهارنظرکمی تفکربرفرمائیدسپاسگذارم هرچیزی بگنددنمک اش می زند وای به که بگنددنمکشرمنده منتظر تماس جنابعالی هستم دکترعزیز لازم باشدمنازه درخدمت شما وهمکار ان و۰۰۰؟؟؟!!!

  • سارا
    0

    آره میشه جلو آلودگی را گرفت اما هزینش سنگینه شکم کله گنده ها چطور پر بشه

  • امیر
    0

    نتیجه‌دانشگاه‌آزاداین‌بودحالانوبتی‌هم‌باشدنوبت‌پیام‌نوره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها