تعطیلی مدارس تهران، کرج، اصفهان، تبریز و اراک 13، 14 و 15 آذرماه؟/ پایداری و تداوم آلایندگی تا سه روز آینده

آموزش و پرورش شهر تهران در اطلاعیه‌ای از غیر حضوری شدن کلاس‌های مقطع ابتدایی، متوسطه اول و مدارس استثنایی خبر داد.

تعطیلی مدارس تهران، کرج، اصفهان، تبریز و اراک 13، 14 و 15 آذرماه؟/ پایداری و تداوم آلایندگی تا سه روز آینده

آموزش و پرورش شهر تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به تشدید آلودگی هوای پایتخت و بر اساس مصوبه کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوای تهران، کلاس‌های آموزشی همه مقاطع تحصیلی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه (استثنایی) در ۲ نوبت صبح و عصر همچنین کودکستان‌ها (پیش دبستانی)، مقاطع ابتدایی و متوسطه دوره اول آموزش و پرورش در همه مناطق شهر تهران در روز دوشنبه ۱۳ آذر غیرحضوری و به صورت مجازی در شاد دایر است.

در بخشی دیگر از اطلاعیه آمده است: فعالیت‌های ورزشی در فضای باز برای مقطع متوسطه دوم ممنوع است.

 

آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران نیز اعلام کرد: با استمرار آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌ها، وضعیت آموزش در مدارس شهرستان‌های استان تهران به جز فیروزکوه در روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه به شرح ذیل است:

۱. همه مهدهای کودک و کودکستان‌ها تعطیل است.

۲. آموزش در مدارس مقطع ابتدایی و دوره اول متوسطه در دو نوبت صبح و عصر به صورت غیرحضوری و کلاس‌ها در بستر پیام‌سان شاد برگزار خواهد شد.

 

۳. مراکز و مدارس استثنایی در همه مقاطع غیرحضوری و کلاس‌ها در بستر پیام‌رسان شاد برگزار می‌شود.

۴.فعالیت‌های ورزشی و تربیت بدنی برای دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در فضای باز ممنوع است.

 

 در این راستا، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک درباره نگهداری کودکان در مهدهای کودک اعلام کرد: براساس ماده (۴۱) شیوه‌نامه ساماندهی و مدیریت امور اجرایی کودکستان‌ها، آموزش‌های حضوری، غیرحضوری و ترکیبی در وضعیت قرمز (آلودگی هوا) به شرح ذیل است:

در ماده ۴۱ آمده است: مطابق با آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون《هوای پاک》 در وضعیت قرمز تمامی کودکستان‌ها (مهدکودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی) باید تعطیل شوند. در این شرایط به‌منظور خدمت‌رسانی به والدین شاغل به‌ویژه شاغلین حوزه‌های خدمات عمومی، کودکستان‌ها می‌توانند در صورت تقاضای ایشان و با اخذ اجازه از اداره آموزش و پرورش ناحیه/منطقه و شهرستان، صرفاً کودکان این والدین را بدون اخذ وجه اضافه پذیرش کنند.

تداوم آلایندگی برای سه روز آینده

 رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در سه روز آینده با توجه به سکون و پایداری نسبی جو، انباشت آلاینده‌های جوی در شهرهای پرجمعیت و صنعتی این استان به ویژه تبریز تداوم دارد.

 

«محمد امیدفر»، روز یکشنبه افزود: بر اساس آخرین نقشه های پیشیابی هواشناسی و تصاویر ماهواره ای، این وضعیت در برخ نواحی موجب بروز غبار محلی و کاهش کیفیت هوا در این شهرها می شود.

وی با بیان اینکه این وضعیت تا روز چهارشنبه در استان حاکم می شود، اظهار کرد: از روز چهارشنبه گذر امواج تراز میانی جو موجب افزایش ابر، وزش باد و در برخی نواحی بارش باران می شود.

رییس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: فعالیت این سامانه در نواحی سردسیر و ارتفاعات استان موجب بارش برف و بروز مه می شود و این ناپایداری تا بعد از ظهر پنجشنبه ادامه می یابد.

 

امیدفر، ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته سراب با دما منفی هشت درجه و خداآفرین با دمای مثبت ۱۱ درجه سانتی گراد به ترتیب سردترین و گرمترین شهرهای استان بودند و دمای تبریز در سردترین زمان به منفی یک درجه سانتی گراد رسید.

تعطیلی مدارس ابتدایی شهر اراک 

 رییس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: استمرار آلودگی هوا، مدارس ابتدایی صبح و عصر شهر اراک را فردا، دوشنبه غیرحضوری کرد.

علیرضا محرابیان یکشنبه شب افزود: غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی شهر اراک بر اساس مصوبه کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوا صورت گرفته و بر اساس آن مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌های این شهر نیز تعطیل هستند.

 

وی بیان کرد: کارمندان دارای بیماری‌های پُرخطر و زمینه‌ای نیز فردا، دوشنبه دورکار هستند و وزرش در فضای باز، مدارس و ورزشگاه‌های سطح شهر اراک ممنوع است.

رییس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: سایر دانش‌آموزان مقطع متوسطه که دارای پرونده پزشکی در خصوص بیمارهای زمینه‌ای قلبی، تنفسی و ریوی هستند، می‌توانند ضمن هماهنگی با مدرسه، در کلاس درس حاضر نشوند.

محرابیان عنوان کرد: فعالیت کارمندان دستگاه‌های اجرایی شهر اراک نیز که دارای سابقه قبلی و تأیید شده بیمارهای زمینه‌ای قلبی، تنفسی، ریوی و سایر بیماری‌ها هستند و همچنین کلیه مادران باردار شاغل به صورت دورکاری است و این کارکنان فردا با هماهنگی مدیر مربوطه، مجاز به عدم حضور در محل کار هستند.

 

وی، ضمن درخواست جهت کاهش تردد در فضای باز اظهار کرد: شهروندان به استفاده از ماسک و مصرف مایعات، میوه و سبزیجات به‌منظور کاهش اثرات سوء آلودگی هوا توجه جدی داشته باشند.

رییس امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: بر اساس مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی، برخورد پلیس راهور با خودروهای دود زا و فاقد معاینه فنی، برای فردا ( دوشنبه) تشدید شده و اعمال قانون لازم در این خصوص صورت می‌گیرد.

محرابیان بیان کرد: متخصصان دانشگاه علوم پزشکی با استفاده از تجهیزات و آمبولانس در میادین پُرتردد شهر اراک مستقرند و نسبت به خدمات‌رسانی به شهروندان اقدام می‌کنند.

 

وی گفت: فعالیت تمامی کوره‌های آجرپزی، معادن، کارگاه‌های عمرانی دارای گرد و خاک و واحدهای تولیدی آلاینده فردا ( دوشنبه) در سطح شهر اراک تعطیل است و ادارات محیط زیست و صمت ملزم به نظارت بر اجرای مصوبات کارگروه هستند.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۹۷ روز ناسالم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

مدارس اصفهان و چند شهرستان استان فردا، ۱۳ آذر، هم غیرحضوری شد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به استمرار اقدامات پیشگیرانه به منظور کنترل منابع آلاینده هوا، از ادامه آموزش غیرحضوری در تمامی مقاطع تحصیلی آموزش و پرورش در مناطق شش گانه شهر اصفهان و ۹ منطقه آموزش و پرورش استان خبر داد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، منصور شیشه فروش با اشاره به تداوم شاخص‌های آلاینده و پیش‌بینی‌های هواشناسی استان، گفت: مطابق با مصوبه کمیته شرایط اضطرار آلودگی هوای استان، تمامی مقاطع تحصیلی در نواحی شش گانه شهر اصفهان و مناطق آموزش و پرورش فلاورجان، پیربکران، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، شاهین شهر، برخوار، مبارکه، زرین شهر و فولادشهر در روز دوشنبه ۱۳ آذرماه همچنان به صورت غیرحضوری خواهد بود.

وی ادامه داد: مهدهای کودک و پیش دبستانی در مناطق یاد شده نیز تعطیل است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: مادران شاغلی که دارای فرزند مقطع تحصیلی ابتدایی، پیش دبستانی و مهدکودک هستند، مادران باردار و کارکنان دچار بیماری قلبی، تنفسی و خودایمنی، ریوی و زمینه ای، می‌توانند با موافقت مدیران خود به صورت دورکاری فعالیت نمایند.

وی متذکر شد: اجرای طرح زوج و فرد تردد خودروها از درب منزل در شهر اصفهان همچنان برقرار است و با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی برخورد خواهد شد.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: هرگونه فعالیتی که منجر به آلودگی هوا شود از جمله خاکبرداری، انجام عملیات عمرانی، آتش زدن بقایای گیاهی و ... همچنان ممنوع است.

وی با تأکید بر انجام اقدامات سلبی و ایجابی توسط دستگاه های مسئول جهت کنترل منابع آلاینده از پلمب ۱۲ واحد آلاینده شناسایی شده توسط اداره کل محیط زیست در روزهای اخیر خبر داد.

وی از شهروندان خواست تا همچنان از سفرهای غیرضروری اجتناب نموده و از حضور کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه ای در فضاهای عمومی پیشگیری کنند.

شیشه فروش گفت: اداره کل محیط زیست استان همچنان نسبت به تداوم پایش واحدهای آلاینده و مقابله به منابع آلاینده اقدام و همچنین بر توزیع سوخت پاک در جایگاه‌ها نظارت خواهد کرد.

 مدارس اصفهان برای سومین روز پیاپی به دلیل شدت آلودگی هوا به صورت غیر حضوری شد.

مدارس ابتدایی و متوسطهٔ اول البرز فردا دوشنبه غیرحضوری شد

معاون استاندار البرز اعلام کرد: بر اساس مصوبه کارگروه اضطرار آلودگی هوای استان البرز، فردا  دوشنبه ۱۳ آذرماه مهدهای کودک و پیش دبستانی تعطیل و آموزش در مقاطع دبستان و متوسطۀ اول استان غیر از طالقان در نوبت صبح و عصر بصورت مجازی خواهد بود.

 احمد افضلی روز یکشنبه در نشست کمیته اضطرار آلودگی افزود: این تصمیم با توجه به استقرار جو پایدار، روند افزایش آلاینده ها و کاهش کیفیت هوا اتخاذ شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز از شهروندان درخواست کرد از حضور در فضای باز خودداری کرده و جهت تردد در سطح استان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

وی یادآور شد: مدیران دستگاه های اجرایی با مرخصی کارکنان با اولویت افراد دارای بیماری‌های قلبی، تنفسی، خانم‌های باردار و مادرانی که فرزند زیر هفت سال دارند، موافقت کنند.

گفتنی است غیرحضوری شدن مدارس استثتایی در تمامی مقاطع تحصیلی و همچنین عدم فعالیت های ورزشی در فضای باز برای سایر مقاطع از دیگر مصوبات این جلسه بود.

هوای سمنان برای گروهای حساس ناسالم شد/ تداوم آلایندگی‌ها تا چهارشنبه

 اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان از قرارگرفتن هوای این شهر در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس خبر داد و بر پرهیز از فعالیت افراد در هوای آزاد به دلیل آلودگی‌ها تاکید کرد. بنا به اعلام هواشناسی استان نیز غلظت غبار و آلایندگی تا چهارشنبه ادامه دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان روز یکشنبه افزود: شاخص آلایندگی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس به شمار می‌رود و اکنون این شاخص درباره هوای شهر سمنان عدد ۱۳۰ است.

بهرامعلی ظاهری ادامه داد: بر اساس تصمیم‌گیری‌ها مقرر شد در زمان‌هایی که هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است، هشدارهای لازم به دستگاه‌هایی مانند ادارات کل آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و صنعت، و معدن و تجارت استان سمنان برای اطلاع‌رسانی به زیرمجموعه‌هایشان صادر شود.

وی تصریح کرد: امروز اعلام هشدار برای دستگاه‌های اجرایی استان سمنان ارسال شد و این هشدار برای ۴۸ ساعت(امروز دوازدهم آذر و فردا ) اعتبار دارد و با توجه به پایش‌ داده‌های مربوط به شاخص آلایندگی تا این لحظه تصمیمی برای تعطیلی مدرسه‌ها و آموزش غیرحضوری در سمنان مطرح نیست.

وی اظهار کرد: پرهیز از تردد غیرضروری به ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماریهای قلبی و ریوی، پرهیز از فعالیت ورزشی و فیزیکی در فضای باز از جمله توصیه‌ها در شرایط آلودگی هوا است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان بیان کرد: کنترل فعالیت واحدهای صنعتی و مدیریت منابع آلاینده، از مهمترین موارد مورد توجه و تاکید محیط زیست برای کنترل آلودگی هوا است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    چرا در وسط شهرها کوره آجر پزی افتتاح نمی کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها