هشدار درخصوص ظهور یک بیماری ناشناخته چینی

یک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه، در واکنش به شیوع بیماری‌های تنفسی در چین، توضیحاتی داد.

هشدار درخصوص ظهور یک بیماری ناشناخته چینی

چین از عفونت‌های تنفسی در سراسر کشور خبر داده و ویروس‌های رایجی مانند آنفلوانزا، RSV، آدنوویروس و…، را عامل آن عنوان کرده است. مقامات بهداشت چین در واکنش، خواستار افزایش کلینیک‌های تب و واکسیناسیون شده‌اند. این در حالی است که گزارش‌هایی از ازدحام بیمارستان‌ها و اوج گرفتن موارد پنومونی در کودکان بدون تشخیص وجود دارد. یک بیمارستان کودکان در پکن اعلام کرد روزانه ۷۰۰۰ بیمار پذیرش می‌شوند که از ظرفیت بیمارستان فراتر است.

سازمان بهداشت جهانی اوایل هفته به طور رسمی از چین درخواست اطلاعات در مورد شیوع بیماری کرد که آن را یک بررسی "روتین" توصیف نمود. مقامات چینی طی تماس تصویری با WHO، داده‌هایی مبنی بر افزایش پذیرش کودکان در بیمارستان‌ها به دلیل بیماری‌های رایج پاییزی از اکتبر ارائه کردند.

سازمان بهداشت جهانی همچنان اعلام کرده که داده‌ها برای ارزیابی خطر شیوع ناکافی است. مقامات بهداشتی چین در ادامه اعلام کردند که "هیچ بیماری غیرمعمول یا جدیدی" یافت نشده و موارد افزایش یافته را به فصل سرما و آنفلوانزای اول پس از لغو محدودیت‌های کووید مرتبط می‌دانند.

همچنان بحث‌هایی در مورد منشأ ویروس کرونا که از اواخر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین آغاز شد، وجود دارد. یک کارشناس WHO می‌گوید در حالی که شیوع فعلی می‌تواند هرچیزی باشد، نیاز به اطلاعات بیشتر قبل از نتیجه گیری وجود دارد. سازمان بهداشت جهانی از چین خواسته است اطلاعات بیشتری در مورد شیوع یک بیماری تنفسی و خوشه‌های گزارش شده پنومونی بدون تشخیص در کودکان ارائه دهد.

هشدار درخصوص ظهور یک بیماری ناشناخته چینی

نوید شفیق فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: به نظر من، چند نکته کلیدی در مورد این شیوع بیماری تنفسی در کودکان چین وجود دارد.

وی افزود: این موضوع نگران‌کننده است که اطلاعات کافی و شفاف از سوی مقامات چینی در اختیار سازمان بهداشت جهانی و افکار عمومی قرار نگرفته و می‌تواند خاطرات آغاز همه‌گیری کووید را زنده کند.

شفیق ادامه داد: با توجه به گزارش‌های موجود، به نظر می‌رسد بار بیماری‌های تنفسی بر سیستم بهداشتی چین در حال افزایش است که نیازمند بررسی دقیق‌تر علت‌ها و پایش مداوم وضعیت است.

وی افزود: احتمال ظهور عامل بیماری‌زای جدید و ناشناخته‌ای وجود دارد، گرچه در حال حاضر شواهد کافی برای اثبات آن وجود ندارد؛ ولی این احتمال نباید نادیده گرفته شود.

این فوق تخصص مراقبت‌های ویژه تاکید کرد: با توجه به سابقه پنهان‌کاری چین، نظارت و پایش مستقل WHO بر وضعیت ضروری به نظر می‌رسد. همچنین مشارکت بین‌المللی و تبادل اطلاعات شفاف، اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: در مجموع، توصیه می‌شود وضعیت با جدیت و دقت پایش شود تا از بروز هرگونه همه‌گیری دیگر جلوگیری به عمل آید.

منبع: مهر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها