آسیب‌شناسی باورمندان به تفکر «مملکت مال حزب اللهی‌هاست»!

خودشیفتگی جمعی؛ چرا برخی افراد خود را محق‌تر می‌دانند؟

خودشیفتگی جمعی در دل شعارهای پوپولیستی نهفته است. افراد و گروهی که دچار خودشیفتگی جمعی هستند، مستعد برداشت‌های جانبدارانه از موقعیت‌های بین‌گروهی و تفکر توطئه‌آمیز هستند به این معنا که باور دارند گروه‌های دیگر دائما در حال دسیسه‌چینی بر علیه آنها هستند.

خودشیفتگی جمعی؛ چرا برخی افراد خود را محق‌تر می‌دانند؟

اخیرا صحبت‌های مهمان شبکه افق، مبنی بر اینکه «چرا آقای ابطحی و جهرمی را به تلوزیون دعوت می‌کنید؟ به ما می‌گویند به خاطر این است که اینقدر به ما می‌گویند، صدا سیما شده برای حزب‌اللهی‌ها. بگویند این مملکت مال حزب‌اللهی هاست!» جنجال به پا کرده و حجم زیادی از انتقادات را به راه انداخته است. هر چند که بار اول نبود که جامعه با اظهار نظری از این جنس روبرو می‌شود اما خانم منصوره معصومی اصل، بار دیگر داغ دل بسیاری را تازه کرد. این که گروهِ موسوم به حزب‌اللهی‌ها در جامعه ما از مقبولیت و جایگاه خاصی برخوردار است یک واقعیت پنهان اما ملموس برای مردم است. اینکه گروهی از یک جامعه خود را مستحق‌تر از دیگران ببینند مختص جامعه ایران نیست و در دنیا مثال‌های زیادی دارد و از همین رو پژوهشگران حوزه روانشناسی اجتماعی از بررسی آن غافل نمانده‌اند.

احتمالا تا کنون مفهوم خودشیفتگی به گوش‌تان خورده و از آن چیزهایی می‌دانید. به طور کلی افراد خودشیفته کسانی هستند که خود را برتر از دیگران می‌بینند و صرفا به خواسته‌ها و نیازهای خود اهمیت می‌دهند. چند سالی است که مفهومی تحت عنوان خودشیفتگی جمعی در جوامع مختلف مورد پژوهش قرار گرفته است. مفهومی که با همکاری روانشناسان سیاسی، دانشمندان علوم سیاسی، روانشناسان بالینی و متخصصان حل تعارض در مرکز مطالعه تعارضات قومیتی دانشگاه پنسیلوانیا به وجود آمده است.

اعتقاد به اینکه استثنائی بودن گروه خاصی به اندازه کافی توسط دیگران مورد قدردانی قرار نمی‌گیرد خودشیفتگی جمعی نام دارد. خودشیفگی جمعی از یک احساس تحلیل رونده مهم دانستن گروه خود و خود مستحق‌بینی نشات می‌گیرد. خودشیفتگی جمعی می‌تواند در هر گروه اجتماعی باشد، از تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی گرفته تا جنبش‌ها و احزاب سیاسی مختلف.

اگر سعی کنیم جانب انصاف را داشته باشیم و یک جز را به کل تعمیم ندهیم، حداقل می‌توان گفت اظهار نظراتی از جنس آنچه خانم معصومی اصل بیان کرده و افرادی که شاید در پس ذهن خود واقعا چنین اعتقادی داشته باشند، رنگ و بویی از مفهوم خودشیفتگی جمعی دارد. رنگ و بویی از باور برخی به اینکه این گروه مستحق‌تر است، همه منابع باید در راستای اهداف این گروه صرف شود زیرا راه درست و کار درست را بهتر از بقیه می‌شناسند. این باورها می‌تواند از جمیع جهات آسیب‌رسان باشد و نیاز است است تا به بررسی گسترده‌تر و عمیق‌تر این مفهوم بپردازیم.

یافته‌های پژوهشی در این حوزه نشان داده نظراتی مانند جملات زیر می‌تواند نشان دهنده خودشیفتگی جمعی باشد:

«اگر مردم به حرف ما گوش کنند اینگونه دردسرها وجود نخواهند داشت.

ما تنها کسانی هستیم که سعی می‌کنیم دنیا را تغییر دهیم.

ما به آنها اهمیت نمی‌دهیم، آنها حتی انسان نیستند».

خودشیفتگی جمعی در دل شعارهای پوپولیستی نهفته است. افراد و گروهی که دچار خودشیفتگی جمعی هستند، مستعد برداشت‌های جانبدارانه از موقعیت‌های بین‌گروهی و تفکر توطئه‌آمیز هستند به این معنا که باور دارند گروه‌های دیگر دائما در حال دسیسه‌چینی بر علیه آنها هستند. خودشیفتگان جمعی به دنبال تلافی کردن این تهدیدات خیالی هستند اما معمولا تهدیدهای واقعی را نادیده می‌گیرند. آنها متعصب و خاصم هستند. برخی از آنها ممکن است حتی فکر کنند که نظر کرده خدا هستند. خودشیفتگی جمعی و خصومت نسبت به سایر گروه‌ها دارای ویژگی‌های مشترکی مانند نقص در تنظیم عاطفی و کینه‌توزی علیه دیگر گروه‌ها هستند.

خودشیفتگی جمعی؛ چرا برخی افراد خود را مستحق‌تر می‌دانند؟

تحقیقات علمی همچنین به بررسی پیامدهای اجتماعی خودشیفتگی جمعی پرداخته‌اند که شامل موارد زیر است:

_ اتهام‌زدن‌های بی‌اساس و قربانی کردن دیگران

_ فتنه‌انگیزی

_ دروغگویی

_ لفاظی نفرت‌آمیز

_ تفکر صفر و صدی

یکی از راه‌های کاهش خودشیفتگی گروهی می‌تواند شروع با فرد باشد. اگر این افراد تک به تک سعی کنند در گروه‌هایی دیگر نیز عضو باشند و آنها را درک کنند شاید بتوانند از اینکه جزئی از خودشیفتگی جمعی باشند، دور شوند.

گزینه دیگر توجه دقیق به ساختارهای قدرت و اقتدار و زیر سوال بردن آنهاست. در ضمن، ارزیابی ساختار شخصتی افراد مسئول ابزار مفیدی برای شناسایی فساد و دغل‌کاری احتمالی است. مهم است که به خاطر داشته باشیم انگیزه‌های بدخواهانه اغلب توسط ایدئولوژی‌های اصیل پوشانده می‌شود. توجه به برنامه‌های جایگزین احتمالی می‌تواند مفید باشد. به طور کلی ارتباطات باز، موضع متواضعانه و گفتگوی انتقادی فراگیر با دیگر گروه‌ها گزینه‌هایی برای توقف خودشیفتگی جمعی است.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • ناشناس
    1

    منصوره معصومی تقلبی قلب

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اینها رانتی ، اختلاسی ، مدرک تقلبی و غیر ایرانی هستند

    • ملت
      0

      این جماعت چون حداقل هستند و تحت فشار عموم ملت رو آوردن به فحاشی و بی‌تربیتی و محالفاشون رو با ادبیات سخیف خطاب میکنن.خوب حقم دارن یه زمانی وزنشون سنگین بود و الان خیلی خیلی سبک شدن و زورشون رو میزنن تا شاید به دوران خوش جنگ برگردن که بی حاصله.عصبی و فحاش و اشتباه زیاد میکنن تا نابود شوند.

    • ناشناس
      0

      غلط کرده کسی به نفع خودش وهم گروه خودش در صدا وسیمامیلی که با هزینه بیت المال اداره میشود حرفی بزند
      هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک.

  • ناشناس
    1

    بی صبرانه منتظر فیلمش هستیم.

  • ناشناس
    1

    اینهمه عمل و چهره های مصنوعی. از دید اینها یعنی مو پوشیده باشه و صورت عملی باز؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      این خانم کلا کوبیده از نو ساخته و خودشو آدم متدینی میدونه، واقعا خنده داره

  • ناشناس
    0

    همه مردم حزب خدا هستند ما در ایران بی دین نداریم همه خدا پرستند ،ولی بی ریا و بدون لاف و گزاف ، ولی این دسته که صدا و سیما و تریبون‌ها را در اختیار دارند و خود را حزب الهی می‌نامند ریا کارند و فقط دنبال نامند و نان و موقعیتی برای سوءاستفاده

  • ناشناس
    2

    تیپ همونه که تو جام جهانی قطر وای لای راه انداخته بود

  • ناشناس
    2

    بسیاری از خانمها بویژه از بین چادری های پولدار و بالا نشین بیشتر چنین حسی دارند!!!!

    نظرات شما -
    • مری
      2

      اتفاقا مردا که ریاست جمهوری وزارت رهبریو و قضاوتو برای زنا ممنوع کردن چون اعتقاد داشتن مردا بهترن بیشترازاین نوعن این خانمم کلا حرف زده قدرتی داره؟ قدرت مملکت صفر تاصد دست مرداست

  • علی
    1

    جایی توی صورت این خانم مونده که عمل نکرده باشه ؟ بعدشم واقعا همون طوره که این خانم می گه اسمش اینکه این کشور دموکراسی داره و جمهوری هست وگرنه همه چی دربست برای این جریان فکریه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اسمش هم می شه محجبه چون موش معلوم نیست!!!! اگر (نقل قول از دیدگاه همین جماعت ) قرار بشه کسی تحریک بشه با موی سر می شه یا با صورت عملکرده؟!!!!!

  • ناشناس
    2

    در این چند روز 6-7 خبر راجع به این گذاشتید دقیقا کاری که اون میخواست دیده بشود را کردید .حالا دیده شد 4 روز دیگه نماینده مجلسه .

  • ناشناس
    1

    عباس معصومیه؟

  • ناشناس
    1

    آرایشگاه ایشان کجاست ؟

  • حمیدرضا
    1

    *** کارشناس خبری ... رسانه خبرفوری .. ضمن تشکر از نقد و گزارش تهیه شده .
    چنانچه این مبحث خیلی مهم را میتوان کارشناسی بیشتر نمود آنرا نقد و گزارش کنید.
    این رفتار و صبحت و ظاهر این فرد هیچ سنخیتی با حزب الله جمهوری اسلامی نداشته و ندارد .

  • نقی
    0

    خوب بود که این خانم هم مثل بقیه شعار "ایران برای همه ایرانیان" سر دهد و در باطن مثل این خانم فکر کند. یعنی بر خلاف عقیده اش حرف بزند؟ باید از این خانم تشکر کرد که صادقانه دارد حرف خودش را می زند. البته کسانی که در ایران زندگی می کنند می دانند که حرف این خانم درست است. ضمنا این خانم داره شفاف و صادقانه سیگنال خروج میده. بهتره زودتر از این کشور برویم . تا دیرتر نشده.

  • حسن
    0

    شمر هم خودشو حزب‌اللهی میدونست امام حسین هم.

  • 12

    حزب اللهی بودن که افتخاره.
    یعنی کسایی که بهشون برمیخوره حزب الله نیستن؟؟؟
    پس حزب چی هستن شیطان؟؟؟
    این عالم برای خداست ، کسایی هم که حزب خدا هستن قطعا وارث زمین میشن برای بندگی خدا و گسترش عدالت.
    مردم ایران اسلامی خدا رو شکر حزب اللهی هستن ، ولی عده ای سودجو و منافق هم وجود داره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دین خشک خالی بیشعوری چیزی حل نمی، شه در عمل کتب اخلاق صهیونی

  • ناشناس
    0

    اینها هر چقدر بخواهند دو اتیشه و داغ باشند به مقام معظم رهبری در زمان میانسالی نمیرسند سخرانی های معظم له را اکثرا دیده اند در ان زمان و نتیجه ان این اوضاع است که به چه کنم چه کنم افتاده ایم برای یک زندگی متوسط و معمولی

  • ناشناس
    5

    بله تلوزیون جای مومنان هست نه منافقان من قبول دارم حرف این خانم

  • رحیم اب منگل
    0

    این خانم که مسئولیتی نداره یادتونه خاتمی به کسانی که برعلیه ایشان حرف میزدند گفت : بگم بیندارنتون بیرون.یا روحانی گفت اونایی اجازه دارن حرف بز نند که به.من رای دادن .یا تا مختلف خاتمی چیزی گفته میشد فریاد دوم خرداد را درک نکردید سر میدادید

  • متفاوت
    0

    انسان براساس اعتقادات وباورهایش می‌تواند اراده کند واین اعتقادات وباورها حاصل واژه هایی است که درمدردهم به کارمیبرند. واژه هایی که انسان راقبلا به تباهی کشانده منسوخ می‌شوند و ناگزیر واژه های جدیدتری جای آن رامیگیرد که فعلا حزب الهی بودن یکی ازاین واژه هاست،درتلاطم وتبادل این واژه هاست که آنچه که حق باشد بالا می آید وکسی که حق داشته باشد مسلما میتوانداراده کندو واژه هایش حاکمیت یابد وقطعا این خودشیفتگی نیست بلکه نشان اراده حق است. شماهم اگرحق داشته باشید میتوانید اراده کنیدوبدون این حق سرنوشت کسی وجامعه ای تغییر نخواهد کرد.شما زمانی میتوانید بربانک غلبه کنید که قوانین بانک راتغییر بدهید وگرنه درهر بانکی بروید همان اش وهمان کاسه است چون همه بانک‌ها ازقوانین خاصی پیروی می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها