مکانیسم حسی فولیکول‌های مو شناسایی شد

محققان وجود یک مکانیسم پنهان در فولیکول‌های مو را شناسایی کرده‌اند که امکان حس کردن لمس را فراهم می‌کند.

مکانیسم حسی فولیکول‌های مو شناسایی شد

به گزارش «فیز»، تا پیش از این گمان می‌رفت که لمس تنها با پایانه‌های عصبی (nerve endings) درون پوست و پیرامون فولیکول های مو شناسایی می‌شود. اما یک تحقیق جدید از «امپریال کالج» لندن کشف کرده است که سلول‌های درون فولیکول‌های مو – ساختارهای پیرامون فیبر مو – نیز قادر به ردیابی حسی در محیط سلولی هستند.

محققان همچنین دریافتند که این سلول‌های فولیکول مو، هیستامین و سروتونین انتقال دهنده عصبی در واکنش به لمس آزاد می‌کنند. این یافته‌ها ممکن است در آینده به شناخت نقش هیستامین در بیماری‌های التهابی پوست مانند اگزما یاری برسانند.

دکتر «کلر هیجینز» مولف اصلی این کار پژوهشی از دانشکده مهندسی زیستی امپریال کالج می‌گوید: این یک کشف شگفتی‌آور است چرا که ما هنوز نمی‌دانیم چرا سلول های فولیکول مو این نقش را در پردازش لمس دارند. از آنجا که فولیکول دربردارنده پایانه‌های عصبی بسیاری است، اکنون می‌خواهیم مشخص کنیم که آیا فولیکول مو انواع خاصی از عصب‌های حسی را به علت یک مکانیسم ناشناخته اما منحصر به فرد فعال می‌سازد؟

ما با استفاده از چندین مکانیسم مختلف لمس را حس می‌کنیم اما اکنون محققان ممکن است یک فرایند جدید (برای حس کردن لمس) را در فولیکول های مو کشف کرده باشند. این محققان برای انجام این مطالعه، داده‌های مربوط به زنجیره «آر ان ای» تک سلول از پوست انسان و فولیکول مو را آنالیز کرده و دریافتند که سلول های فولیکول مو حاوی درصد بالاتری از دریافت‌کننده‌های حساس به لمس هستند.

 

آنها محیط‌های مشترک سلول های فولیکول موی انسان و عصب‌های حسی را ایجاد و سپس بطور مکانیکی سلول های فولیکول مو را تحریک کردند و دریافتند که این کار منجر به فعال شدن عصب‌های حسی مجاور شد. این محققان با آزمایش های بیشتر به این نتیجه رسیدند که سلول های فولیکول مو در واکنش به لمس عصب‌های حسی نزدیک را فعال می‌کنند.

به گفته هیجینز، این نتایج از این لحاظ جالب است که هیستامین در پوست در ایجاد مشکلات التهابی پوستی مانند اگزما نقش دارد و همواره تصور بر این بوده که سلول های ایمنی تمام هیستامین را آزاد می‌کنند. تحقیق ما نقشی جدید برای سلول های پوستی در زمینه آزاد کردن هیستامین را مشخص کرد که بطور بالقوه کاربردهایی برای تحقیقات در زمینه بیماری اگزما خواهد داشت.

*. توضیح عکس: یک فولیکول موی انسان (صورتی) احاطه شده با یک پایانه عصبی حسی (سبز)

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها