زعفران بر دیابت موثر است؟

گیاه زعفران جزو گیاهان دارویی و با ارزش‌ترین و گران‌ترین ادویه‌های جهان است که خواص متنوع و خارق العاده‌ای در درمان برخی بیماری‌ها دارد.

زعفران بر دیابت موثر است؟

ساره حسینی، عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی گفت: گیاه زعفران جزو گیاهان دارویی و بومی استان خراسان جنوبی و از قدیمی‌ترین، با ارزش‌ترین و گران‌ترین ادویه‌های جهان است که به خواص متنوع و خارق العاده آن به دفعات اشاره شدهاست.

وی افزود: از زعفران عمدتا به عنوان رنگ دهنده و طعم دهنده معطر در غذا‌های سنتی و فراورده غذایی استفاده می‌شود و خواص درمانی آن کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: ترکیبات اصلی و مهمترین ترکیبات موجود در زعفران آلدهید‌ها (پیکروکروسین و سافرانال) و فلاونوئید‌ها (کروستین و کروسین) هستند که می‌توانند عامل ایجاد کننده طیف وسیعی از خواص بیولوژیکی زعفران باشند.

حسینی با اشاره به اینکه عصاره و تنتور زعفران قرن‌هاست در طب سنتی برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، ادامه داد: کلاله‌های زعفران منبع طبیعی آنتی اکسیدان گلوتاتیون است که با تاثیر مثبت بر کبد در سم زدایی بدن از طریق خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و کمک به حذف سموم، نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: مصرف منظم زعفران می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش دهد همچنین براساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است ترکیبات موثره زعفران اثرات ضد دیابتی داشته و می‌توانند عوارض دیابت را نیز درمان کند.

عضو گروه پژوهشی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه زعفران دارای خواص آنتی اکسیدانی است و مصرف آن در کاهش اسپاسم، کمک به هضم غذا و همچنین تقویت اشتها نیز موثر است، اظهار کرد: زعفران نشاط آور، آرام بخش، ضد نفخ و معرق بوده و سطح کلسترول را در حد سالم نگه می‌دارد.

وی ادامه داد: مصرف دوز بالای زعفران با تاثیر بر هورمون‌های رحم ممکن است باعث آسیب به جنین شود و احتمال سقط جنین را افزایش دهد، بنابراین در بارداری توصیه می‌شود با مشورت با پزشک از این ادویه استفاده شود.

وی یادآور شد: کلاله‌های قرمز رنگ زعفران را به صورت دم کرده به عنوان دمنوش یا همراه چای و یا به عنوان ادویه در وعده‌های غذایی می‌توان مصرف کرد.

حسینی با اشاره به اینکه محققان ۵ گرم زعفران را به عنوان یک دوز سمی در نظر می‌گیرند، خاطرنشان کرد: مصرف بیش از ۱ گرم زعفران در روز به طور کلی بی‌خطر است، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند سمی باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها