۱۸ اکتبر روز جهانی یائسگی/ علائم‌ یائسگی چیست؟

یائسگی برهه‌ای طبیعی از زندگی زنان است که درآن قاعدگی متوقف می‌شود.

۱۸ اکتبر روز جهانی یائسگی/ علائم‌ یائسگی چیست؟

معمولاً وقوع یائسگی هنگامی تأیید می‌گردد که یک زن 12ماه متوالی پریود نشده باشد. امّا ممکن است این امر در فاصله سنی 45  تا 55 سالگی نیز اتفاق افتد. درواقع یائسگی بصورت ناگهانی اتفاق نمی افتد، بیشتر زنان چندین سال تغییر در دوره های قاعدگی خود را قبل از قطع کامل تجربه می کنند. در این مدت، بسیاری از زنان نیز علائم یائسگی را تجربه می کنند. گفته می شود که یک زن پس از یک سال کامل بدون پریود شدن یائسگی را کامل کرده است. میانگین سنی برای قطع قاعدگی یک زن 51 سال است.

اگر 45 سال یا بیشتر هستید و 12 ماه است که قاعدگی نداشته اید، احتمال زیادی وجود دارد که یائسه شده اید. اکثر زنان این گروه به هیچ آزمایش آزمایشگاهی برای تأیید این موضوع نیاز ندارند، به خصوص اگر علائم یائسگی مانند گرگرفتگی یا خشکی واژن داشته باشند.

اگر زیر 45 سال دارید و پریود نشدید یا فکر می کنید ممکن است علائم یائسگی داشته باشید، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است نیاز به آزمایش (برای اندازه گیری سطوح هورمونی خاص) داشته باشید تا ببینید آیا یائسگی یا مشکل دیگری علت علائم شما است یا خیر. سنی که زن قدرت باروری خود را از دست می‌دهد

دوران نزدیک به یائسگی چیست؟

سال‌های آخری که منتهی به یائسگی می‌شوند را دوران نزدیک به یائسگی می‌نامند. با نزدیک‌شدن به یائسگی تخمدان‌ها استروژن کمتری تولید می‌کنند از این رو، یکی‌از ابتدایی و شایع‌ترین علائم نزدیک‌شدن به یائسگی تغییر در نظم پریودهاست. (دراین دوران ممکن است بارها پریود متوقف و دوباره شروع شود).
در برهه‌ای از زمان تخمدان‌ها تولید کافی استروژن را متوقف می‌کنند، این همان موقعی است که پریود قطع می‌شود. با این‌حال تایک ‌سال بعد از پایان آخرین پریود، شانس باردارشدن کاملا صفر نخواهد بود.

علاوه بر سن، چه عوامل دیگری یائسگی را تسریع می‌کنند؟

درصورتی‌که تخمدان‌ها با جراحی برداشته شوند نیز یائسگی رخ خواهد داد. دراین مورد ممکن است علائم یائسگی حتی بسیار شدیدتر ظاهر شوند زیرا هورمون‌ها یکباره دچار افت می‌شوند. برداشتن رحم (هیسترکتومی) نیز باعث قطع پریود می‌شود ولی یائسگی را به‌دنبال ندارد (مگرآن‌که تخمدان‌ها نیز برداشته شده باشند).

شایع‌ترین علامت یائسگی چیست؟

 

شایع‌ترین علامت یائسگی گرگرفتگی است. حدوداً 75% زنان به این علامت دچار می‌شوند. گرگرفتگی حالتی است که بالاتنه و صورت نگهان داغ شده و ممکن است با قرمزی پوست وتعریق فراوان همراه باشد.  هر حمله گرگرفتگی چندثانیه تا چنددقیقه (یابیشتر) طول می‌کشد.
شاید به‌خاطر گرگرفتگی نتوانید خوب بخوابید و چندین‌بار از خواب بیدار شوید. کمبودخواب بزرگ‌ترین مشکلی است که در زمان نزدیک‌شدن به یائسگی با آن مواجه خواهید شد. ممکن است این حالت بر خلق‌وخو، سلامتی و توانایی‌تان در انجام امور روزانه تأثیر نامطلوبی داشته باشد

اما مهم‌ترین علائم یائسگی در خانم‌ها عبارتند از:

گر گرفتگی

با گرگرفتگی شما به طور ناگهانی در بالاتنه و صورت خود احساس گرما خواهید کرد؛ مدت زمان این احساس از چند ثانیه تا چند دقیقه متغیر است هم چنین گرگرفتگی در زنان احتمال دارد هر چند بار در روز یا حتی در طول ماه رخ بدهد.

اختلالات خواب

خانم ها به علت تعریق شبانه ممکن است، نتوانند به راحتی بخوانند و همین موجب بروز اختلالات خواب در آن ها می شود.

تعریق شبانه 

زمانی که خانمی در هنگام خواب دچار گرگرفتگی شود، با مشکل تعریق شبانه نیز مواجه خواهد شد؛ این عرق کردن های در طول شب باعث بی خوابی و احساس خستگی در طول روز می شود.

احساس لرز داشتن

احتمال دارد پس از این که گرگرفتگی تان تمام شد، با سردی پاها و احساس لرز مواجه شوید.

تغییرات واژن

از دیگر علائم یائسگی زنان می توان به خشکی واژن ، احساس ناراحتی داشتن در رابطه جنسی، میل جنسی کم و نیاز سریع به ادرار کردن ( علائم سندرون تناسلی ادراری یائسگی) اشاره کرد.

بروز تغییرات احساسی در خانم ها

از علائم یائسگی که در روح و روان خانم ها تاثیر می گذارد، تغییرات احساسی در آنان است؛ این تغییرات شامل افسردگی خفیف، نوسانات خلقی و تحریک پذیری و غیره می شود.

علائم پیش یائسگی در خانم ها:

خشکی چشم‌ها از علائم پیش یائسگی

به علت تغییرات هورمونی احتمال دارد چشم های شما خشک شوند و اطرافشان چین وچروک  بشود هم چنین این موارد در کیفیت بینایی شما نیز تاثیر می گذارد.

حواس پرتی و فراموشی

هورمون های بدنتان با تغییرات خود موجب فراموشی و حواس پرتی شما می شوند  به طوری که مغز به جای این که روی جزئیات بیرونی تمرکز داشته باشد، همه تلاشش را روی بدن خانم ها قرار می دهد و به نحوی عمل می کند تا سیستم هورمونی خانم ها دوباره به تعادل برسد. میزان فراموشی خانم ها در این زمان  به حدی است که شاید تلفنشان در دستشان باشد ولی به دنبال آن بگردند.

تغییرات اخلاقی

خلق و خوی ما ارتباط زیادی با  هورمون های بدن ما دارد؛ به همین خاطر ممکن است خانم ها در این دوره تغییرات هورمونی با تغییرات ناگهانی خلق و خو هم مواجه شوند.

افزایش اندازه دور کمر از علائم یائسگی در زنان

با بالا رفتن سن افزایش وزن هم صورت خواهد گرفت. به همین خاطر بهتر است در این سنین بیش از گذشته ورزش  کنید و فعالیت بدنی انجام دهید.  

خشکی پوست و آکنه

با توجه به کاهش هورمون پروژسترون، کلاژن پوست هم ضعیف تر می شود و به تدریج پوست نازک تر و خشک تر می شود؛ بعضی از خانم ها در دوران پیش یائسگی دچار آلرژی های جدید، اگزما و آکنه هم می شوند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    واقعا غیر قابل تحمل میشن...بیخود نبود قدیما مردا چند تا زن داشتن....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها