چکار کنیم که کودکمان از مدرسه نترسد؟

امین ماهورام، فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گوید: مهم‌ترین و اصلی‌ترین علت ترس کودک از مدرسه، اضطراب جدایی از والدین است.

چکار کنیم که کودکمان از مدرسه نترسد؟

وجود استرس در والدین می‌تواند مقدار نگرانی و اضطراب فرزندان را به مراتب افزایش دهد، تا زمانی‌ کـه والدین آرامش نداشته باشند نمی‌توانند بـه فرزند خود نیز کمک کنند.

برخی کودکان هنگام جدا شدن از مادر اضطراب شدیدی تجربه می‌کنند،  در مواردی هم کودک حتی در خانه هم مانند سایه مادرش را دنبال می‌کند تا به این وسیله بر اضطراب خود غلبه کند.

چنین کودکانی به جدا شدن از مادر(یا هرکدام از والدین) و خانه، تمایلی نشان نمی‌دهند، چون به شدت وابسته‌اند. اضطراب جدایی می‌تواند به‌ صورت‌های گوناگون، حتی شکایات جسمی مانند درد‌های شکمی، حالت تهوع، بی اشتهایی، مشکلات خواب، سردرد و کابوس‌های شبانه خود را نشان دهد، در صورت بروز علایم اضطراب جدایی در نوجوانان، باید بررسی و درمان جد‌ی‌تر باشد، زیرا در برخی موارد علایم اولیه افسردگی نوجوانان همین اضطراب جدایی است. کودک به جزییات همه قوانین و مقررات مدرسه واقف نیست و تهدید و ترساندن آنها می‌تواند مشکل‌آفرین باشد؛بنابراین هرگز او را از معلم نترسانید، مثلا به او نگویید اگر غذا نخوری به معلمتان خواهم گفت. والدین از چند روز قبل از شروع مدرسه، فرزند خود را صبح زود بیدار کنند و بصورت تدریجی از کودک دور شوند والدین به ترس‌ها و نگرانی‌های فرزند خود توجه کنند و آنها را نادیده نگیرند، بـه فرزند خود بگویند در کنار او هستند و می‌توانید با کمک یکدیگر آمادگی لازم را برای این مرحله تازه از زندگی‌ او ایجاد کنند.

مددکارومشاورکلانتری۱۱شهرستان کنارک

 
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    اول کاری کنید والدین نترسند .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها