بررسی حقوقی گشت ارشاد و اقدامات سلبی و ایجابی در حوزه حجاب

علی نصری / حقوقدان و وکیل دادگستری

بررسی حقوقی گشت ارشاد و اقدامات سلبی و ایجابی در  حوزه حجاب

از معانی ارشاد و اینکه قانونأ باید کلمات و واژه ها بر معانی عرفی آن حمل شوند، از لغتنامه در می یابیم  ، ارشاد به معنای، رهنمون نمودن به صراط مستقیم به ذهن متبادر می شود.

در خصوص گشت ارشاد به معنایی که مصطلح جامعه است واحد های انتظامی را گویند که نظاره گر نحوه پوشش افراد در سطح شهر و اماکن عمومی اند. 

این ارشاد، به نحوه درست پوشش، یکی از مصادیق امر به معروف نیز تلقی می شود.

نکته اساسی اینجاست که اولا مأمورین نیروی انتظامی و یا افرادی که جهت ارشاد مأمورند ، افراد را به کدام سمت و سو ارشاد می کنند!

اگر منظور از ارشاد، امر به معروف باشد، باید نحوه پوشش اکثریت و قالب جامعه مد نظر گرفته شود.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است آیا عرف پوشش جامعه (معروف، مشهور و اکثریت) همان چیزی است که مد نظر حاکمیت است و گشت ارشاد منویاتش را دنبال می کند یا منظور نظر مأمورین، ارشاد افراد به سمت و سویی است که شرع بدان اشاره داشته  است یعنی پوشش کامل زن بجز صورت و دو دست تا مچ. 

اما از عملکرد گشت ارشاد این بر می آید که ارشاد افراد به حجاب و پوشش کامل که مد نظر شرع است، نیست و ارشادش به سمت عرف یا معروف است. 

حال باید علمای دینی و متخصصین امر نظر دهند که اگر هدف، امر به حجاب مد نظر شرع نیست و پوشش عرفی ملاک است ، این پوشش عرفی چیست و کدام است و اینکه اگر عرف به سمت و سوی پوشش باز تر و فاصله گرفتن از حجاب مد نظر شرع رفت، گشت ارشاد هم باید به طبع پیروی از عرف و ارشاد افراد به سمت و سوی معروف ، در معیارهای خود تجدید نظر کند که اگر مقابله کند دیگر معنای امر به معروف همان امر به حجاب مد نظر شرع است. 

اما در اینجا تکلیف گشت ارشاد چیست؟! اگر به این سوأل ‌پاسخ صریح و شفاف داده نشود، با اعمال سلیقه ای برخورد با افراد از سوی گشت ارشاد که سردر گم خواهد شد مواجه خواهیم بود که نتیجتأ عواقب سوئی در پی خواهد داشت.

اما یاید بدین نکته توجه داشت که مراقبت از حجاب یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است  و موارد و مصادیق متعددی از گناهان و ناهنجاری هایی وجود دارند که حجاب نزدشان هیچ است اما حاکمیت برای کدامشان گشت ارشاد تعیین کرده است؟ 

سودهای وحشتناک و بعضا شبه ربوی برخی بانکی به بهانه های مختلف از کارمزد و سوء مدیریت هایى که اسباب تضییع بیت المال را فراهم می آورد ،گماردن افراد نالایق و کوچک به سمت هایى که توان اداره آن را ندارند و سبب نارضایتی مردم را رقم می زنند . لذا روا نیست امر به معروف و نهی از منکر را محدود به حجاب و نحوه پوشش کنیم! 

البته باید  گفت در  این سالها بر سر کدام عهد و پیمانمان با مردم مانده ایم؟! کنترل تورم ؟! ایجاد اشتغال ؟احداث سالانه یک میلیون مسکن ؟! آیا خودمان نیاز به امر و نهی نداریم ؟! و مسئولین تحت امرمان از این مهم بی نیاز هستند؟! 

ما نجیب‌ترین مردمان را داریم، به کشورهای غربی نگاهی بیندازید، بر سر کوچکترین مشکل، از مالیات تا مسایل خیلی جزئی دست به اعتصاب و آشوب می‌زنند، ولی این مردم با همه کمی ها و کاستی‌ها ساخته اند. پس سزاور نیستند که جز حق و حقیقت و صداقت در گفتار و رفتار مسئولین بشنوند و ببینند. 

تا آنجایی که حضور ذهن داریم رئیس دولت در زمان تبلیغات انتخاباتی خود به این موضوع اشاره داشتند “گشت ارشاد خواهیم داشت اما نه برای مردم بلکه برای مسئولان"! 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • ناشناس
    0

    حالا اگه عکس این بنده خدا رو کوچیک تر هم کار می کردی قبول بود خبر جان

  • ناشناس
    1

    عربستان ونئوم ما درگیر تار مو .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سوال کلیدی مطرح نموده باید همه نظرشان را بگویند «حجاب عرفی ملاک است یا حجاب شرعی »غیرازاین دو میشود« حجاب حکومتی یا سلیقه ای»که این نوع تعریف خطرناک است مثلاً الان کسی حجاب «مهسا امینی»راداشته باشد تشویق هم میشود

  • ناشناس
    0

    نزدیک انتخابات دوباره گشت ارشاد جمع میشه

  • ناشناس
    0

    عربستان با قراداد 120 میلیون داری با اروپا داره بیابان زدایی میکنی و تولید مواد غذاییش رو بیشتر میکنه ایران هم داره گشت ارشاد راه اندازی میکنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      در اینجا [ایران] بحث بقاء حکومت که از اوجب واجبات شمرده شده به هر وسیله و قیمتی مطرح است!

    • ناشناس
      24

      اگه داشته های کشورمون رو درست و حسابی میدونستی ما رو با عربستان مقایسه نمیکردی.
      رعایت نکردن حجاب یک مشکل هست که قابلیت اینو داره فرهنگ این کشور رو داغون کنه و مشکلات امنیتی درست کنه.
      اگه رعایت کنن ، ظرفیت کشور درگیر این فرهنگ غلط بدحجابی یا بی حجابی میشه؟
      چرا به اونها ایراد نمیگیرید؟
      ما واکسن کرونا تولید کردیم کشوری ازش اسم میبری هم این کار رو کرد؟
      تو قضیه پزشکی و مهندسی و نظامی و ... این کشور تخصص دانشمندان ما رو داره؟؟؟

    • 🐜
      0

      پس چرا مردم کشور لنگ اجاره ونان شب هستند چرا حسرت یک خودرو را دارند و چراهای شگفت‌انگیز دیگر؟؟

    • مصطفی
      0

      کجای دنیا رعایت نکردنش بحران درست کرده و باعث نابودی شده؟ اتفاقا استفاده ابزاری از پدیده هاست که اونها رو به ابزار نابودی بدل میکنه. وقتی ررای حفظ سلطه یک گروه خاص از آدمها و حفظ ثروت در چنگ اونها بیاییم و از مفاهیم دین و از عناصر مذهب سوء استفاده کنیم هم به اون دین لطمه خواهیم زد هم مردمان رو به مخالفان جدز خودمان و اون دین بدل خواهبم کرد و هم سهم و بهره معمول خود رو هم به مرور از دست خواهیم داد. جبار این رو نمیفهمه ولی.

    • ناشناس
      2

      در جواب ناشناس 0012 از داشته های کشورمون یادت رفت دزدها و اختلاسگرها و احتکاریها و مسئولان خائن و فاسد و بی لیاقت و... رو بگی

  • 🐜
    0

    کوتاه مدت هه هه هه

  • مصطفی
    0

    مثلا که چی میخوای بگی برای حجاب باید با چهره ترسناک وارد شد؟ الان ترسیدن ملت دیگه بیحجاب نمیان بیرون👆عکس ترسناکتر نراشت این

  • اسدالله خان
    0

    این عکس بزارید رو در قندان هیچکس دست به قنداق نمی‌زند

  • ناشناس
    0

    منظور همان گشت ارشاد مسئولین هست که حضرت ابراهیم قول داده بود ؟؟ نگو این هم یک وعده پوچ و دروغ بود مثل دلار تک نرخی و به صف کردن اقتصاد دان ها و رفع تحریم ها .و......

  • ناشناس
    0

    با نوشتن کلمه "" نجیب "" یه هندونه بزرگ گذاشتی زیر بغلمون واقعا" دمت گرم که تعریف کردی ! مردم نجیب
    نجیب نه بگو نادان ، یگو لمپن ، بگو بیمار ، بگو روانی ، بگو احمق
    یک کلام بگو الاغ

    نظرات شما -
    • 0

      این القاب برازنده ی شماست

  • ناشناس
    1

    قیافش عین طالبانه

  • ناشناس
    0

    اقتصاد خراب همچیو خراب میکنه!
    یکی اینو به علما و فضلا بگه !

  • ناشناس
    2

    این همه چرت و پرت به بافتی که باز برای اربابان نئولیبرالتان رجز خوانی کنی و رئیس جمهور را زیر سوال ببری زیاد به مغز ت فشار نیار به نزد روحانی برو برو بگو ارباب دیدگاهت در مورد حجاب چی بود؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها