کشف ۲ خرس سیاه، ۱۳ طوطی و ۶ میمون/ حیوانات قاچاق شده را نخرید

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه در زمینه قاچاق حیوانات طی ۳ ماهه ابتدای سال جاری ۲۵۰ متخلف دستگیر شده‌اند، گفت: مهمترین مورد دو رأس خرس سیاه بلوچی بود که از سمت خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان وارد خراسان رضوی کرده بودند.

کشف ۲ خرس سیاه، ۱۳ طوطی و ۶ میمون/ حیوانات قاچاق شده را نخرید

ابوالفضل شعبانی در خصوص قاچاق حیوانات در استان اظهار کرد: در سه ماهه اول سال ۲۵۰ متخلف در سطح استان دستگیر شدند که از این متخلفان لاشه ۴۰ رأس پستاندار و ۵۰ قطعه انواع پرنده کشف شده است.

وی افزود: علاوه بر این ۱۵ هزار رأس دام به صورت غیر مجاز در مناطق چهارگانه تحت مدیریت در حال چرا بودند که به بیرون هدایت شدند و برای افراد متخلف تشکیل پرونده شد. همچنین حدود ۳۵ قبضه انواع سلاح شکاری از این متخلفان کشف و توقیف شده است. 

شعبانی بیان کرد: در زمینه قاچاق حیوانات، مهمترین مورد دو رأس خرس سیاه بلوچی بود که از سمت خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان وارد خراسان رضوی کرده بودند، این دو خرس در شهرستان گناباد کشف و توقیف شدند.همچنین قاچاق پرندگان وحشی و حیوانات را از سمت سیستان و بلوچستان داشتیم که در گلوگاه تربت حیدریه ۱۳ قطعه طوطی سبز و ۶ میمون قاچاق کشف شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: در بازدید از فروشگاه‌ها نیز ۶۸ لاک‌پشت آبی، ۳۰ مینا و ۳ قلاده میمون از داخل شهر کشف شده است. براساس قانون عرضه، فروش و صدور جانداران وحشی زنده یا کشته و اجزای آن‌ها بدون کسب پروانه ممنوع است و علاوه بر جزای نقدی، یک تا ۶ ماه حبس دارد. 

وی خاطرنشان کرد: در این مدت ۱۷ میلیارد ریال ضرر و زیان ناشی از شکار حیوانات به سازمان حفاظت محیط زیست وارد شده است. این ضرر و زیان براساس جریمه‌ای که شکارچی باید پرداخت کند محاسبه می‌شود، به طور مثال شکارچی باید برای یک رأس میش ماده ۷۵ میلیون تومان و برای قوچ ۲۵ میلیون تومان ضرر و زیان پرداخت کند.

شعبانی با بیان اینکه یگان سایبری ما فضای مجازی را رصد کرده و گزارشات مردمی را دریافت می‌کنند، عنوان کرد: ما در این سه ماهه ۳۰ گزارش داشتیم که ۵ مورد منجر به کشف حیوانات شد. فعالیت محیط زیست بسیار گسترده است و علاوه بر اقداماتی که در مناطق چهارگانه انجام می‌شود، از چند سال قبل آموزش‌های یک ساعت با محیط‌بان شروع شده و محیط‌بان‌های ما جهت ارتقاء فرهنگ محیط زیستی به جوامع محلی، عشایر، مدارس و روستاهای حاشیه مناطق آموزش می‌دهند که تاکنون ۹۰۰۰ نفر ساعت آموزش انجام شده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: اخیراً گرایش مردم به سمت حیوانات بیشتر شده است. از مردم می‌خواهم به هیچ عنوان حیوانات را در منزل نگهداری نکنند. این حیوانات نمی‌توانند در اسارت زندگی کنند و باید در طبیعت باشند. گونه‌ای که قاچاق و در منزل نگهداری می‌شود از طبیعت حذف شده و دوباره قابل برگشت نیست.

وی اضافه کرد: محل نگهداری این حیوانات بسیار مهم است. بیماری‌هایی بین انسان و حیوانات مشترک است، بنابراین امکان دارد این حیوانات ناقل بیماری باشند. مردم با نخریدن حیوانات از قاچاقچیان به حفظ حیات وحش استان و کشور کمک می‌کنند. اگر مردم حیوانات را نخرند صیاد به صید ترغیب نمی‌شود و تا زمانی که تقاضا کم‌ باشد شکارچیان نیز این کار را انجام نمی‌دهند. 

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها