فاجعه در کنکور؛ تقلب هزار نفر در آزمون ۱۴۰۱ و عدم منع تحصیل متقلبان/ وقتی عدالت آموزشی در تابوت قرار می گیرد

در کنکور سال گذشته تقلب حدود هزار نفر محرز شده است اما این احراز تقلب وقتی صورت گرفت که این داوطلبان کنکور به عنوان دانشجو در دانشگاه ها حضور دارند!

فاجعه در کنکور؛ تقلب هزار نفر در آزمون ۱۴۰۱ و عدم منع تحصیل متقلبان/ وقتی عدالت آموزشی در تابوت قرار می گیرد

به گزارش خبر فوری، چند سالی است که برگزاری کنکور سراسری به یک بحران بزرگ تبدیل شده است. اگرچه کنکور همواره با استرس و نگرانی های جوانان گره خورده اما با این حال، به دلیل ارتباط قوی‌اش با عدالت آموزشی همیشه مورد حمایت گروهی از مردم و مسئولین بوده است. با این حال، چند سالی است که این رقابت آموزشی به نماد بی عدالتی آموزشی تبدیل شده و دقیقا ضد شعار خودش را ترویج می دهد.

تا چندی پیش فعالان آموزشی از این شکایت داشتند که نحوه طراحی سؤالات به نحوی است که افرادی که فقط کتاب های درسی را می خوانند و به کلاس های آموزشی و آمادگی کنکور نمی روند هیچ شانسی در آزمون نداشته و نخواهند داشت.

یک معلم دبیرستان پسرانه در گفت و گو با خبرنگار خبر فوری در این رابطه می گوید: مافیای کنکور از همیشه قوی تر شده است. از میان صدها نفر از رتبه برترهای کنکور شاید یک نفر هم نباشد که بدون شرکت در کلاس های کنکور به این رتبه رسیده باشد. عدالت آموزشی از بین رفته است. حالا افرادی که ثروت بیشتری دارند شانس بیشتری در موفقیت دادند و افراد فقیر و حاشیه نشین به راحتی کنار گذاشته می شوند.

تحقیقات واقعیت فوق را تایید می کند. برای مثال، نتایج کنکور سال ۹۸ نشان می‌دهد که ۶۰ درصد رتبه‌های برتر متعلق به تهران هستند و ۴۰درصد دیگر استان‌ها هم در مدارس خاص تحصیل کرده‌اند. این وضعیت در سال های بعد به مراتب بدتر شد و در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به اوج خود رسید.

با این حال، از سال ۱۴۰۱ بی عدالتی و عدم برابری آموزشی وارد حوزه و فاز جدیدی شد. تقلب در آزمون سراسری و فروش سوالات و عدم رسیدگی جدی به این مساله، بحران عدالت آموزشی را جدی تر از همیشه کرد.

فاجعه کنکور ۱۴۰۱؛ وقتی متقلبان وارد دانشگاه شدند و کسی هم جلوی آنها را نگرفت

کنکور سال ۱۴۰۱ از هشتم تیر آن سال شروع شد. در همان روزهای نخست، بسیاری از تقلب گسترده در آزمون سراسری و فروش سوالات سخن گفتند. بحث تقلب در سال‌های گذشته نیز مطرح بود و به خصوص در تابستان ۱۴۰۰ به اوج خود رسید. با این حال، در سال ۱۴۰۱ بود که بحث تقلب توسط نمایندگان مجلس و مسئولان برگزاری آزمون تایید شد.

روز ۱۲ تیر ۱۴۰۲، حجت‌الاسلام پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، از ورود این کمیسیون به ماجرای تقلب‌ها در کنکور خبر داد و انجام تخلف در کنکور تجربی را تایید کرد. پژمانفر گفت: «آن‌چه مسلم است در رشته تجربی تخلف صورت گرفته و مسئولان سازمان سنجش این مسئله را پذیرفته‌اند، اما این‌که این تخلف در چه سطحی است و چه اقداماتی باید برای جلوگیری از مخدوش شدن سؤالات و لو رفتن آن انجام شود، موضوعی است که باید بررسی شود.»

بعد از برگزاری آزمون سراسری، قرار شد ماجرای تقلب قبل از پایان تابستان به پایان رسیده و متخلفان توقیف شوند اما این امر به وقوع نپیوست و با مرور زمان، یک فاجعه بزرگ رخ داد.

بر اساس مصاحبه ای که خبرگزاری فارس با فاطمه بلوچی پور کارشناس رسانه داشته، مشخص شد در کنکور سال گذشته تقلب حدود هزار نفر محرز شده است اما این احراز تقلب وقتی صورت گرفت که این داوطلبان کنکور به عنوان دانشجو در دانشگاه ها حضور دارند.

بلوچی پور در این رابطه گفت: به این علت این اتفاق رخ داد که احراز تقلب این افراد کمی زمانبر شد.

او افزود: کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تصویب کرد که  قانون کنکور برای داوطلبان است نه دانشجویان این افراد اجازه دارند ادامه تحصیل دهند و نمی توان جلوی تحصیل آنها را گرفت. به گفته بلوچی پور، این افراد بیشتر در رشته های پزشکی و مهندسی مشغول تحصیل هستند.

با فرض صحت گفته های بلوچی پور، باید گفت دو خلاء بزرگ در روند برگزاری کنکور وجود داشته و دارد. اولین مشکل مربوط به برگزاری سالم کنکور و جلوگیری از وقوع تقلب است و دومین مشکل به خلاء قانونی جهت جلوگیری از تحصیل متخلفان مربوط می شود. در حال حاضر،  بیش از ۱ هزار نفر در بهترین دانشگاه های کشور در حال تحصیل رشته های پزشکی و مهندسی هستند، در حالیکه تخلف و تقلبشان محرز شده و در ظلمی آشکار مانع از تحصیل چند هزار فرد شایسته شده اند.

مرگ عدالت و ناامیدی دانش آموزان

فاجعه (بهتر است برای توصیف شرایط آموزشی کشور از این واژه استفاده شود) در کنکور ۱۴۰۱ باعث ناامیدی بسیاری از دانش آموزان شده است.

اگرچه رئیس سازمان سنجش آموزش اعلام کرده در کنکور ۱۴۰۲ هیچ تقلبی صورت نخواهد گرفت اما بی اعتمادی به قلب و ذهن دانش آموزان نفوذ کرده است.

یک دانش آموز کنکوری در این رابطه به خبر فوری می گوید: به نظر می رسد درس خواندن ملاک موفقیت نیست...‌ هر کس پول بیشتری داشته باشد، موفق تر می شود...‌ اگر یک دانش آموز از همان ابتدا با پرداخت پول زیاد به یک مدرسه خوب برود می تواند بدون تلاش زیاد و از طریق ارتباطات خاص به سؤالات کنکور دست یابد. حتی اگر به سؤالات دست نیابد، شکی نیست که می تواند به سؤالات کنکور پاسخ دهد چون سؤالات کنکور نه بر اساس کتاب های درسی بلکه بر اساس درس های ارائه شده در مدارس آنان طراحی می شود‌.

فاجعه کنکور ۱۴۰۱ و عدم امکان اخراج دانشجوهای متخلف با واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی رو به رو شده است. بسیاری از کاربران از این اتفاق و خلاء قانونی آن انتقاد کردند:

Screenshot_20230708-120917_Twitter

Screenshot_20230708-120446_Twitter

Screenshot_20230708-120329_Twitter

Screenshot_20230708-120203_Twitter

آنچه مشخص است این است که ماجرای تقلب در کنکور ۱۴۰۱ روح عدالت را در کشور می کُشد و اگر مسئولین نتوانند حق دانشجویان و دانش آموزان را بستانند، زخمی عمیق بر پیکر جوانان و ارتباط آنان با حاکمیت ایجاد خواهد شد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 57
  • مسیح
    0

    قوه قضائیه اگر سالم باشه باید دادستان به عنوان مدعی العموم با اختیارات ورود کنه، اینهم یک امتحان یا یک فرصت دیگه برای اثبات اینکه ممکنه برخی سالم در این قوه وجود داشته باشه و ورود کنه به شرطی که بعدا معلوم نشه مثل دزد بی شرف طبری بیرون و خارج از کشور داره دوردور می کنه. یا علی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آقایون از من به شما نصیحت تا تونستین تقلب کنید و از هر راه قانونی یاخلاف قانون به هدفتون دست پیدا کنید چون توی این مملکت بلبشو اگه این کارو نکنید کلاهتون پس معرکه است. همین متقلبان هم در آیتده غرق در آرامش و خوشی خواهند بود و امثال من و شما بخاطر زندگی اخلاقی باید یه عمر سختی تحمل کنیم و چوبشو بخوریم

    • ناشناس
      1

      دنیا سرای امتحان است .....
      و آخرت سرای بازخواست.....

    • ناشناس
      0

      دروغ است جناب
      از این هزار نفر متقلب دوباره امتحان گرفتن ۸۵۰ نفر رد شدن و صد و پنجاه نفر تونستن برن دانشگاه اونم قبل از اعلام نتایج کنکور
      برید بیانیه کمسیون اصل نود مجلس در مورد تبرئه متقلبان کنکور ۱۴۰۲ رو سرچ کنید

  • ناشناس
    0

    تفسیر نیاز نداره، چند سالی بود از لابی هیئت علمی سود میبردند، و اقا زاده را در رشته های پزشکی جا می‌زدند ، حالا اون راه بسته شد نوبت تقلب در کنکور است ، یعنی هزار بمب مخرب به لطف لابی کنکوری و فاسد در جامعه آمورشی کشور پخش میشن تعدادی میشن قاتلان پزشک و تعدادی هم می‌سازند برای نابود کردن مردم از قطعه و برج و دستگاه گرفته تا غذا ،،خدا لعنتتان کند

  • ناشناس
    0

    اخبار یعنی چرندیات دولت زرداب دولت یعنی تقلب در امتحانات راه علاجی ندارد

  • ناشناس
    0

    دزدی وتقلب ،واختلاس نهادینه شده

  • ناشناس
    0

    حرفاي قانون شكنان قانونميشه

  • اسی
    0

    تقلب توانگر کند مرد را، از قدیم ‌گفتن!!

    نظرات شما -
    • 0

      دروغه جناب
      برید بیانیه کمسیون اصل نود مجلس بخونید تا به دروغ برندازان نظام ایران پی ببرید
      کی گفته اون هزار نفر تو دانشگاه هستن
      از اونا قبل اعلام نتایج کنکور دوباره امتحان گرفتن فقط ۱۵۰ نفر نمره ی قبولی گرفتن و ۸۵۰ نفر دیگه حق انتخاب رشته نداشتن

  • AnqaGroup
    10

    نگران نباشید مسئولین رسیدگی میکنند.

    نظرات شما -
    • 0

      رسیدگی کردن هیچ فرد متقلبی وارد دانشگاه نشده
      این خبر کاملا کذبه
      سرچ کنید بیانیه کمسیون اصل نود مجلس در مورد تقلب کنکور ۱۴۰۱

  • AnqaGroup
    0

    مسئولین مشغول قانون نوشتن برای خود و اطرافیان خود هستند.

  • ناشناس
    0

    این متخلفین چند سال دیگه میخوان مدیر و مهندس و استاد بشوند و کشور را اداره کنند ؟؟ چه خوب میشه .. هر کجا کارتون گیر کرد دست به جیب شوید راه میوفته

  • Hamid
    0

    واقعا نمیدونم چی باید گفت

  • عادل
    0

    ایران تا خاکستر نکنند دست نمیکند چیزی دیگه از ایران نمانده

  • ناشناس
    0

    خیلی جالبه که این شیادان قرار هست که پزشک بشن و مردم رو مداوا کنند و مهندس بشن و برای مردم خانه و صنعت بسازن. بیچاره مردم. بنده با این انگلها کاری ندارم. مشکل اصلی بنده با متولیان و مسئولین این موضوع هست که چرا دو دستی این مناصب رو چسبیدین؟ اگه توانش رو ندارین چرا این مسئولیتها رو می پذیرین؟ تو همه عرصه های این کشور ، این موضوع مشهود هست و به چشم میخوره که افرادی که توان تربیت بچه خودشون رو ندارن ، مسئول تصویب قانون برای فرزندان دیگرانند. یه چیزی ذهنمو مثل خوره میخوره و اون این که چرا مناصب بین نخاله ها تقسیم میشه و قابلیت عجیب این سیستم در دفع نخبه ها از کجا نشات می گیره؟ ظاهر امر این هست که این متولیان ناآگاه با این استدلال که این موضوع برای خود داوطلب جرم انگاری نشده ، اجازه ادامه تحصیل به این داوطلبان داده اند و به این نکته توجه نکرده اند که تقلب در آزمون ورودی ، دقیقا به این معنی هست که کسی که صلاحیت علمی قبولی در آزمون را ندارد ، از ابزارهای دیگری برای قبولی استفاده کند که همانند دوپینگ در ورزش حرفه ای می باشد و اطلاع دارید که مجازات این جرایم (استفاده از دوپینگ) به چه شکلی هست. وای بر مسئول یا کمیته رسیدگی کننده ای که اجازه ادامه تحصیل انگلها رو صادر کرده

    نظرات شما -
    • 0

      جناب که گازشو گرفتی خبر کاملا دروغه
      قبل از اینکه اینطور فلسفه بافی کنید در مورد کذب یا درست بودن خبر تحقیق می کردیدتا ضایع نشید

  • کارمند
    20

    این خبر دروغه
    بخاطر اینکه فرد متخلف چه دانشجو شده باشه یا نشده باشه اگر تخلفش محرز بشه اخراج می شه
    دانشجوی رشته پزشکی تو دانشگاهی که کار می کنم ترم دوم بود وقتی تقلبش محرز شد اخراجش کردن پدرشم دکتر بود
    پس الکی تا زمانی که از چیزی مطلع وآگاه نیستید قضاوت نکنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دوست من می دونن که دلت به درد اومده و دوست داری این خبر دروغ باشه. البته خیلی خبرهای دیگه هم هست که می شنوی و خواهی شنید که آرزو خواهی کرد دروغ باشه. ولی باور کن دروغ نیست و اوضاع از اونی هم که دیده میشه خرابتره

    • پزشک سهمیه ای
      0

      یکی‌از متقلبین هستی که اینجوری جوش اوردی.خیالت راحت کسی باهات کار نداره .چون کسی بامن کار نداشت

    • 0

      خبر دروغه
      بزنید بیانیه کمسیون اصل نود مجلس در مورد تکذیب عدم برخورد با متقلبان کنکور در ۱۴۰۲

  • ناشناس
    1

    از صدر تا ذیل امور مملکت همینه...نگران نباشید...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دروغه جناب
      شما گروه برنداز و غرب زده یه خصوصیت جمعی دارید اونم خوش باوری و ساده اندیشیه
      مثل آب خوردن گول می خورید
      خوبه تو زمانه ای هستیم که فهمیدن صحیح یا غلط بودن یک ادعا فقط یه سرچ ساده نیاز داره
      و چه قدر دشمنان این نظام با وجود شما جماعت ساده اندیش کار راحتی دارن
      هفده هزار دروغ فقط تو بیست و پنج روز می گن یه نفر از شما متوجه نمیشه

  • ناشناس
    0

    در این 44 سال هرکی سالم وبا صداقت زندگی کرد در همه زمینه ها باخت .

    نظرات شما -
    • 1

      نه .....
      آخرت رو نباخت....

    • 0

      در این ۴۴ سال شما ها همیشه باختند

  • 0

    لابد مسولین خودشون خیلی عادلانه ومحقانه به مناسب بالا میرسند که این موارد براشون تعجب اور باشد .متقلبین اکثرا فرزندان همین مسولینند .

    نظرات شما -
    • 0

      جناب
      این تعداد کنکور از اول این نظام تا بحال برگزار شده تنها دوسه سال اونم به علت تکنولوژی‌های جدید تقلب چند مورد پیش اومده
      اونم سر جلسه کنکور نه روزقبل یا هفته ی قبل
      بی انصاف نباشید

  • ناشناس
    0

    لعنت برنمایندگانی که قوانین ظالمانه تصویب میکنند دخترم با رتبه هزار ریاضی منطقه یک تهران وکلان شهرها نتونست مهندسی کامپیوترقبول بشه هرجوری ظرفیت هارو محاسبه کردیم نفهمیدیم چرا رفت فرهنگیان میبینیدتازه رتبه هم بیاری اینه

  • مهدي
    0

    همين 1000 نفر متقلب كه الان دانشجو هستند، قراره فردا بشند مسئولين و مديران و كارشناسان اين مملكت! بعد كه كاره اي شدند، مياند آمار و ارقام دروغ ميدند و اين ديوار كج تا ثريا همينطور كج ادامه داره. واي به حال اين مملكت ...

    نظرات شما -
    • 1

      دروغه جناب تحقیق کنید بیانیه کمسیون اصل نود مجلس در مورد تکذیبیه خبر تبرئه متقلبان کنکور ۱۴۰۱

  • کیهان
    0

    هر دم از این باغ بری می رسد.
    کسی که با تقلب وارد دانشگاه می شه حتما برای پس از دانشگاه هم با تقلب و رانت سر کار می رود.
    وای به حال ما که هیچکس را نداریم
    خدایا پس کجایی ؟
    دقیقا کجایی؟؟؟؟؟


    نظرات شما -
    • 0

      حاجی اگه قرار بود خدا به داد ما برسه تا الان مسیولین باید صدبار تیکه تیکه و قطعه قطعه شده بودن. ظاهرا خدا هم با این جماعت کاری نداره و عذابش برای ما بدبختاست

    • ناشناس
      0

      از خدا برگشتگان را کار چندان سخت نیست-----------کار ما سخت است چون از ما خدا برگشته است.

  • کشاورز تهرانی
    0

    شتری در مرغزاری رفت رفت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اشتری

  • ناشناس
    7

    ما دانش آموزان ولایت مدار و بسیجی ایران از دولت محترم و مقام معظم رهبری امام خامنه ای خواهشمندیم سهمیه های موجود در کنکور را حذف نمایند. اجرکم عندالله

  • تتر
    0

    تقلب هم نباشه همین سهمیه ها بی عدالتیه گناه بچه چیه بیست سال بعد جنگ به دنیا امده حالا تاوان جنگ را بپردازه بایستی تو کنکور با سهمیه ها رقابت کنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      سهمیه توی همه کشورها هست و شما هم بهتره دهنت رو ببندی. همه افراد که در یک سطح نیستن که بخوان در یک سطح رقابتو شروع کنن. بعضیا نطفشون اعلاتر هستش و بعضیا پست تر اند. حتی طبق نظریات داروین هم بعضی انسانها هنوز به تکامل کامل نرسیدن و خوی حیوانی دارن و شایسته نیست اینجور موجوداتی با بچه های ما مسئولین که نطفشون برتره رقابت برابری داشته باشن

  • رضا
    0

    این خبر یعنی:
    1- الان حداقل 1000 نفر از کسانی که استحقاق و لیاقت و سواد تحصیل در این رشته ها رو داشتن، الان دارن سماق میمکن!!!... و یه سری افراد چلمنگ جای اونا دارن توی دانشگاه درس میخونن و مدرک میگیرن.
    2- اون استعداد های کشور که وضع رو این طوری میبینن ، فردا پس فردا ول میکنن و میرن اروپا و کانادا و ... و اون چلمنگ ها میمونن و ما و مملکت ویران...
    3- این بچه زبل آ از همین الان دارن توی دانشگاه پزشکی و مهندسی درس میخونن و توی دانشگاهی دیگر به نام خانواده دارن درس حقه بازی و کلک و... رو میخونن تا فردا افرادی بشن مثل طبری ها و ... در واقع این پچول آ و خرفت آ از همین الان تربیت میشن ...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سواد به چه دردی میخوره. کشور آدم متعهد و مطیع میخواد. نخبه های باسواد هم هرچه زودتر گورشون رو از کشور گم کنن والا به صورت جهادی همشونو فراری میدیم. حالا پزشک متقلب فوقش چهارتا جراحی اشتباه هم داشته باشه به جایی برنمیخوره و از بیت المال دیه اش رو میدیم ولی در قبالش این جور پزشکا کاملا به کشور متعهد اند و به نیروهای بیگانه خدمت نمیکنن

  • چین غیر واحد
    1

    بنده به عنوان نماینده مردم چین غیر واحد، اعلام میکنم که این خبر ها دروغ است و کار دژژژژمنان است!!!

    نظرات شما -
    • 0

      آورین

  • ناشناس
    0

    عدالت مدتهاست در این کشور رفته تو تابوت

  • ایران خراب
    0

    اینجا کشور دزدهاست.

    نظرات شما -
    • 0

      دقیق و زیبا بود😂😂😁😁😀😄

  • الهام
    0

    شمارا به خدا سهمیه هارو تو رشته ها حذف کنید به خدا از باعث و بانیش نمزگذریم و حلال نمیکنیم

  • ناشناس
    0

    یادمان باشد قانون گذاران خود فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق اند،،،

  • حامد
    0

    کنکور که هیچی، بلیط اتوبوس چابهار به تهران هم چهار پنج ماهی با لابی گری معلوم نیست به کدام مسافران فروخته می‌ شود در صورتیکه هر روز اتوبوس از تهران به چابهار مسافر می بره ولی در مسیر برگشت گم و گورند، مسافران تهران باید اتوبوس اصفهان سوار بشوند، مملکت هر کی به هر کیه.

  • ناشناس
    0

    خدایا شکر که هر روز فساد قوه ظلمیه آشکار می شود.

  • ناشناس
    0

    شرم آور است.

  • زهرا
    4

    این خبر دروغ است وکار دشمنان میباشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اینکه گفتند تقلب هزار نفر محرز شده بارها از منابع متفاوت گفته شده وقطعا بوده وشکی توش نیس اما همه منتظر رسیدگی قضایی وبرخورد قانونی هستن حداقل اگه زورشون بهر دلیلی به این متقلب ها نمی رسه حداقل اسم هاشونو منتشر کنن ویژه حرف هم با اینای که با تقلب وخرید سوال وغیره وارد دانشگاه شدید وحق هزاران فرد دیگر رو پایمال کردید نفرین اونا وخانواده هاشون همیشه دنبالتونه واگذارتون میکنیم به خشم وغضب الهی

  • محمد گندم نژاد(طوسی)
    0

    فاجعه عظیم تر از اینکه خانم آمنه ذبیح پور ازدواج کرده ،در ایران پیدا مکن.

  • AnqaGroup
    0

    خداروشکر فساد سیستمی نیست

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    قوه قضائیه وابسته و سیاسی و جناحی و غیر مستقل.‌...
    عدالت در ایران مرده و ظلم و تبعیض و حق خوری بی داد میکنه ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها