هزینه کلاس تابستانی برای خانواده ها چقدر تمام می شود؟

با شروع تعطیلات تابستان، اگر یک خانواده بخواهد فرزندش را در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام کند، باید چقدر هزینه بپردازد؟

هزینه کلاس تابستانی برای خانواده ها چقدر تمام می شود؟

تابستان که می‌رسید، نزدیک‌ترین کلاس به خانه انتخاب می‌شد و بعد از ثبت‌نام بچه‌ها کل تابستان را با همان کلاس‌ها سرگرم بودند، حتما شرایط قدیم با الان متفاوت بود و نگرانی خانواده‌ها به این معطوف می‌شد که چه کلاسی برای فرزندشان ثبت‌نام کنند و شاید خیلی به قیمت آن کلاس توجه نمی‌کردند و فقط همین مهم بود که کودک‌شان در این تعطیلات چیزی یاد بگیرد. امروزه همه‌چیز متفاوت شده است؛ از تنوع کلاس‌ها تا قیمت‌هایی که شاید برای همه قابل پرداخت نباشد.

در گزارش امروز به این موضوع پرداختیم که با شروع تعطیلات تابستان، اگر یک خانواده بخواهد فرزندش را در کلاس‌های مختلف ثبت‌نام کند، باید چقدر هزینه بپردازد. در کنار این موضوع این را هم بررسی کردیم که جایی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و فرهنگسراها چه برنامه‌هایی برای تابستان ۱۴۰۲ کودکان و نوجوانان تدارک دیده‌اند. مطمئنا برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان مهم بوده و نقش نهادهای فرهنگی برای این برنامه‌ریزی مهم‌تر است.

در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند و بقیه در مدارس دولتی. این یعنی بچه‌هایی که در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند تکلیف‌شان مشخص است و حتما برای تابستان برنامه دارند، اما در دولتی‌ها وضعیت متفاوت می‌شود. خانواده‌ها باید برای فرزندشان برنامه‌ریزی و هزینه کنند تا بتواند از کلاس‌های تابستانی استفاده کند. همین موضوع باعث شد تا به سراغ این سوژه برویم و هزینه پرطرفدارترین کلاس‌های تابستانی را پیدا کنیم.

برنامه‌هایی که می‌توانست طرفدار داشته باشد

برای همه ما کانون پرورش فکری کودکان ‌و نوجوانان یاد و خاطره‌ای از زمانی است که با تعطیل شدن مدرسه سریع کلاس‌هایش را در هر شهری که بودیم پیدا می‌کردیم و بعد از ثبت‌نام، کل تابستان را در کلاس‌های آموزشی مفید آن می‌گذراندیم. کانون از همان ابتدا با هدف ایجاد فضایی خوش‌آب‌و‌رنگ برای کودکان شکل گرفت. محیطی ویژه برای زمان فراغت از مدرسه کودکان ‌و نوجوانان تا کتاب به امانت بگیرند، مطالعه کنند و جایی برای تماشای فیلم‌های مختص خودشان باشد و بتوانند در دوره‌ها و فعالیت‌های هنری شرکت کنند. کانون پرورشی الان هم کلاس‌های مختلفی را برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کند، حالا اینکه چقدر محتوای این کلاس‌ها به درد روزگار کودکان دهه نودی می‌خورد محل پرسش است.

وقتی از برنامه‌های تابستان ۱۴۰۲ کانون سوال کردیم اول به شعار به رنگ تابستان رسیدیم که شعار امسال برنامه‌های کانون است. به گفته خودشان برای غنی‌سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان برنامه‌سازی کرده‌اند تابتوانند ضمن شکوفایی خلاقیت آنها اوقات فراغت‌شان را پر کنند. بیش از ۶۰ عنوان کارگاه با مربیان توانمند، با توجه به مناسبت‌های ملی‌مذهبی، رویدادها و برنامه‌های متنوعی پیش‌بینی شده است.

کودکان و نوجوانان می‌توانند با مراجعه به سایت کانون، نزدیک‌ترین مرکز به محل زندگی خودشان را انتخاب کنند. بخشی از فعالیت‌های تابستانه کارگاه‌های مهارتی، هنری و ادبی به‌صورت مجازی است. فعالیت‌های فرهنگی مانند کتابخوانی، شعرخوانی، معرفی کتاب، قصه‌گویی، نقد نمایش، نقد فیلم، آشنایی با مشاغل، شناخت وقایع و ایام، محاسبات ذهنی، ساخت سازه‌ها در راستای پرورش تفکر، کارگاه نقاشی، خوشنویسی، صنایع‌دستی، پویانمایی، موسیقی، فیلمسازی، بازیگری، داستان نویسی، شعرسرایی و نوشتن خلاق، طرح توسعه ترویج کتابخوانی در مراکز کانون، کارگاه‌های حال خوش زندگی برای توانمندسازی و تقویت مهارت نوجوانان در هیجانات پیش رو (خودباوری، خوشبینی مهارت شاد بودن، جرات‌مند بودن، برقراری و تثبیت روابط مثبت، مهارت امیدوار بودن، تقویت هوش هیجانی، مهارت زندگی معنوی)، برگزاری اردوهای تربیتی و همچنین استفاده از مراکز کتابخانه تخصصی کانون که هر ساله در فصل تابستان به تازه‌های نشر تجهیز می‌شوند، ازجمله برنامه‌هایی است که در کانون مورد توجه قرار گرفته است.

نکته مهم در مورد کانون که سال گذشته هم به آن اشاره کردیم بحث عضویت‌ها در این مرکز است. سال گذشته گزارشی را در مورد این مرکز منتشر کردیم و در این گزارش اشاره‌ای داشتیم به این موضوع که عضویت در کانون وضعیت خوبی ندارد. سال ۱۴۰۱ به گفته بسیاری از مدیران کانون، عضویت در این مجموعه در سراسر کشور تا عدد ۵ میلیون نفر اعلام می‌شد، اما رقم‌های دیگر نشان از کاهش روند عضو‌گیری در کانون است؛ حدود ۱۵۰ هزار نفر در سراسر کشور. حامد علامتی در نخستین نشست خبری‌ای که برگزار کرد، تعداد اعضای فعال کانون تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱ را ۲۲۰ هزار نفر اعلام کرد که به نسبت جمعیت دانش‌آموزی ۱۳ میلیون نفره بسیار کم است.

زمانی کانون با توجه به ارتباطی که با آموزش‌وپرورش داشت، خالی از جمعیت دانش‌آموزشی نبود. البته این را هم باید در نظر بگیریم که تعطیلی برخی از مراکز کانون در استان‌های مختلف تاثیرگذار است. اگر همه مراکز کانون فعال بودند و فعالیت‌ها به‌صورت مرتب در این مراکز دنبال می‌شد مطمئنا جایی مناسب برای پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان بود.

همان همیشگی

مطمئنا نهادهای فرهنگی، نقش مهمی در اوقات فراغت دارند، اینکه بسیاری از نوجوانان ساعات بیکاری خود را صرف تماشای تلویزیون یا گشت‌و‌گذار در فضای مجازی کنند، حتما جلوی خلاقیت، نوآوری و فعالیت بدنی از آن نوجوان گرفته می‌شود و در بهترین حالت او را منفعل و دور از ارتباط بار می‌آورد. شهرداری‌ها در همه شهرها سعی کرده‌اند فرهنگسرا یا سرای محله راه‌اندازی کنند تا این مراکز بتوانند خدماتی را به مردم بدهند، خدماتی که مطمئنا در تعطیلات تابستان می‌تواند برای خانواده‌ها بسیار مورد استفاده قرار بگیرد و آنها با خیال راحت بتوانند فرزندان‌شان را در این کلاس‌ها ثبت‌نام کنند.

حدود نیمه دهه ۸۰ بود که فرهنگسراهای تابستانی در برخی از مراکز تهران فعال شد. این مراکز ایجاد شدند تا با برنامه‌های متنوع بتوانند بخش زیادی از ساعات فراغت کودکان و نوجوانان را پر کنند. تقریبا با توجه به قیمت مناسبی که کلاس‌های تابستانی این مراکز مثل نقاشی، خوشنویسی، کاراته، تکواندو و… داشت، باعث شد تا خانواده‌ها از این مراکز استقبال کنند اما تقریبا در دهه ۹۰ دیگر از این فرهنگسراهای تابستانی خبری نبود و برنامه‌های تابستانی در شهرداری‌ها در همین محله‌ها پیگیری می‌شود. البته یک نکته مهم این است که کودک و نوجوان الان با کودک و نوجوان دهه ۷۰ و ۸۰ متفاوت است، برای همین کلاس‌ها باید مطابق با سلیقه او باشد.

البته تقریبا همه فرهنگسراها برای تابستان ۱۴۰۲ برنامه دارند. کلاس‌های درست نویسی، چرتکه، شعرخوانی، شطرنج، طراحی و نقاشی، بازی، نشاط، آموزش و یادگیری از طریق نمایش عروسکی ویژه گروه ۳ تا ۶ سال، کلاس‌های خوشنویسی پیشرفته و مقدماتی، آموزش تئاتر و بازیگری و نوازندگی ساز‌های تمبک، دف و سنتور، کلاس‌های فیلم‌سازی با موبایل، عکاسی مقدماتی و پیشرفته همچنین طراحی و نقاشی مقدماتی و پیشرفته ویژه گروه سنی بزرگسال ازجمله برنامه‌هایی است که در فرهنگسراها اجرا می‌شود. البته با توجه به اتفاقات سال ۱۴۰۱ اکثر مراکز سعی کرده‌اند برنامه‌هایی را برای گروه سنی نوجوان طراحی کنند که توجه به این رده سنی بسیار مهم و حیاتی است.

هزینه‌های میلیونی برای کلاس تابستانه

شما فکر کنید در تهران زندگی می‌کنید و فرزندی دارید و باید در کلاس تابستانه ثبت‌نام کند، از کلاس شنا شروع می‌کنیم که برای یک دوره آموزش شنا ۱۰ جلسه نیاز است که حدود قیمت از یک تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و لوازم جانبی نیز حداقل ۲۵۰ هزار تومان است که باید حداقل هزینه برای یک‌ماه این کلاس را یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان درنظر بگیریم. حالا اگر فرزند شما شنا بلد باشد و فقط بخواهد از استخر برای تفریح استفاده کند، این هزینه از ۱۵۰ هزار تومان تا ۴۵۰ هزار تومان متغیر است.

بچه‌های الان به بازی‌های آنلاین علاقه فراوان دارند و شاید پدر و مادر بخواهند که فرزندشان یک کنسول بازی در خانه داشته باشد و اوقات فراغتش را این‌طور سپری کند، هزینه خرید ارزان‌ترین کنسول بازی ۱۶ میلیون و خرید بازی‌ها برای این کنسول بین ۵۰۰ تا یک میلیون تومان است.

ورزشی‌های رزمی این روزها برای بچه‌ها جزء ورزش‌های مورد علاقه است، برای تکواندو ۳۰۰ تا ۵۵۰ هزار تومان و برای کاراته حداقل ۲۰۰ هزار تومان به‌منظور ۸ جلسه قیمت‌گذاری شده است، البته برای هرکدام باید لباس‌های مخصوص درنظر گرفته شود که لباس کاراته حدود ۴۰۰ هزار تومان است. برای کلاس ژیمناستیک نیز قیمت‌ها برای ۸ جلسه از ۳۵۰ تا ۵۵۰ هزار تومان متغیر است.

فوتبال همیشه پرطرفدار است و قیمت کلاس فوتبال از یک تا ۲ میلیون و ۵۰۰ است که در مرکز تهران ثبت‌نام می‌شود. البته کلاس فوتسال متفاوت است و قیمت کمتری دارد و حداقل از ۵۰۰ تا یک میلیون تومان است.

این روزها زیاد می‌شنویم که خلاقیت بچه‌ها را باید پرورش داد و این خلاقیت پا را از مدارس فراتر گذاشته و به کلاس‌های اوقات فراغت هم رسیده است، هزینه ۱۰ جلسه کلاس پرورش خلاقیت هنری کودکان در تهران ۹۹۵ هزار تومان است.

کلاس خط یا خوشنویسی از ۷۵۰ تا یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان در ۲۴ جلسه که امکان پرداخت قسطی را هم برای کسانی که بخواهند فراهم می‌کنند. آموزش زبان از دیرباز برای کلاس‌های تابستانه استفاده می‌شد، اما شاید الان دانش‌آموزان در زمان مدرسه هم این کلاس‌ها را بروند و در تابستان ۱۴۰۲، یک آموزشگاه معروف در شهر تهران هزینه ثبت‌نام ۱۰ جلسه برای کودکان و بزرگسالان را از حداقل ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است؛ یک آموزشگاه معروف برای ۱۶جلسه از ۶۴۰ تا یک میلیون و ۸۰ هزار تومان کلاس‌هایش را برای تابستان ۱۴۰۲ قیمت‌گذاری کرده است. رباتیک طرفداران خودش را دارد و همین باعث شده که در جست‌وجوهای‌مان به‌عنوان یکی از کلاس‌های پرطرفدار تابستان ۱۴۰۲ مطرح شده است، کسی که بخواهد فرزندش را در این کلاس‌ها ثبت‌نام کند، برای ۲۰ جلسه ۲ ساعته باید حدود ۵ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان پرداخت کند. البته برای کلاس‌های درجه ۲ رباتیک این قیمت به حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد.

هزینه های کلاس تابستانه

منبع: فرهیختگان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • shahram
    0

    دستور دادن قیمت های بالا رو نزنید ...

  • fhfh[hk
    0

    مسولین کدوم گوری هستید جواب بدید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها