آب‌های ۲۰ میلیونی و وحشت تهرانی ها/ دستگاهی که کارت پولی شما را خالی می کند/ چگونه جلوی اسکیمرها را بگیریم؟

اسکیمر به فرد یا دستگاهی می‌گویند که با روش اسکیمینگ یا کپی کردن غیرقانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی روی یک کارت دیگر اقدام به سرقت اطلاعات حساب بانکی کاربران می‌کند.

آب‌های ۲۰ میلیونی و وحشت تهرانی ها/ دستگاهی که کارت پولی شما را خالی می کند/ چگونه جلوی اسکیمرها را بگیریم؟

به گزارش خبر فوری، کلاهبرداری از طریق فروش آب معدنی ۲۰ میلیون تومانی باعث نگرانی بسیاری از شهروندان تهرانی شده است. این اتفاق چند روز پیش توسط پلیس فتا اعلام شد. رئیس پلیس فتا پایتخت در این رابطه گفت: تعداد زیادی از شهروندان به پلیس فتا تهران بزرگ مراجعه و مدعی شدند مبالغی بصورت غیرمجاز از حساب آنان برداشت شده است.

افسران پلیس فتا تهران متوجه شدند مجرمین با توجه به گرمای هوا تحت پوشش فروش آب معدنی خنک در اتوبان‌های پر ترافیک تهران مشغول کار شده و پس از کپی برداری کارت‌های بانکی مالباختگان به وسیله دستگاه اسکیمر اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی آنان و برداشت حدود ۲۰ میلیون تومان از حسابشان کرده‌اند.

هر دو مجرم در یکی از اتوبان‌های شمالی تهران درحال ارتکاب جرم دستگیر و به همراه تجهیزات اسکیمر به پلیس فتا منتقل شدند. متهمین به کلاهبرداری از بیش از ۳۷ نفر با این روش به ارزش ریالی حدود ۵ میلیارد ریال اعتراف کردند و پرده از نحوه اقدامات مجرمانه خود برداشتند.

سرهنگ معظمی گودرزی گفت: شهروندان جهت پیشگیری از سرقت‌ به‌ صورت اسکیمینگ، انجام عملیات بانکی و وارد کردن رمز کارت حساب بانکی را شخصاً انجام دهند.

کلاهبرداری از طریق دستگاه اسکیمر از مدت ها پیش رایج بوده و بسیاری از شهروندان را با دردسر مواجه کرده است. مدتی پیش از حادثه تهران، رویدادی مشابه در همدان به وقوع پیوست. در آن زمان، رییس پلیس فتا استان همدان از کشف  پرونده کلاهبرداری بیش از 2 میلیارد ریال از حساب شهروندان همدانی خبر داد و از عموم مردم خواست هنگام خرید رمز کارت بانکی خود را در اختیار فروشنده قرار ندهند.

اسکیمر چیست؟

اسکیمر به فرد یا دستگاهی می‌گویند که با روش اسکیمینگ یا کپی کردن غیرقانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی روی یک کارت دیگر اقدام به سرقت اطلاعات حساب بانکی کاربران می‌کند.

اسکیمینگ از دو طریق و روش اصلی انجام می گیرد:

الف. عابربانک ها: این روش بدین صورت است که صفحه کیبورد جعلی بر روی صفحه کیبورد اصلی قرار می گیرد تا به محض زدن رمز کارت آن را در حافظه سپرده و به سارق منتقل کند. در قسمت ورودی کارت نیز یک کلاهک دیجیتالی قرار می گیرد که با ورود کارت بتواند اطلاعات کارت را خوانده و ذخیره نماید.

نباید از خاطر برد که با دستور بانک مرکزی مبنی بر برخورداری بیشتر بانک ها از سیستم ضد اسکیمینگ به کارگیری این روش به شدت کاهش یافته است.

ب. کارت خوان ها: روش دوم و اصلی اسکیمینگ حاصل به کارگیری اسکیمر روی دستگاه کارتخوان جهت کپی اطلاعات کارت مشتریان است. در این روش مغازه دار به بهانه های مختلف اقدام به گرفتن کارت شما می کند و دور از دید شما ابتدا کارت را به روی دستگاه مخصوص اسکیمر می کشد تا اطلاعات داخل کارت را ذخیره کند و پس از آن از دستگاه کارتخوان استفاده می کند و رمز شما را می پرسد. عملا با گفتن رمز کارت این فرد می تواند کارت دیگری را که کمتر از ۵ دقیقه طول می کشد بسازد و دارایی کارت را به حساب خود منتقل کند.

کلاهبرداری از طریق اسکیمرها بیشتر در چه مراکزی دیده می شود؟

طبق تحقیقی که مدتی پیش در سطح جهانی به انجام رسید، پمپ بنزین ها یکی از مکان‌‌‌ هایی است که بسیار مورد توجه اسکیمرها بوده است. پمپ بنزین‌ها به عنوان مکانی که تعداد زیادی از افراد با عجله کارت خود را می‌‌‌کشند و می‌‌‌روند و غالبا رسید هم نمی گیرند، گزینه مناسبی برای آن است که سارقان اسکیمر کارت بانکی را روی دستگا‌‌‌ه‌‌‌های خودپرداز یا  کارتخوان‌‌‌های نزدیک به این مکان‌ها نصب کنند.

رستوران‌‌‌ها و مراکز خرده‌فروشی نیز از دیگر مراکزی هستند که سرقت اسکیمری در آنها بیشتر دیده شده است. هنگامی که فرد کارت بانکی خود را برای پرداخت صورت‌حساب به پیشخدمت یا فروشنده می‌دهد، فرصتی به او دست می‌دهد که کارت را از دستگاهی که مجهز به اسکیمر بانکی است بکشد و اطلاعات کارت را سرقت کند.

نتایج فوق مربوط به تحقیقی جهانی است. شواهد نشان می دهد در ایران بیشتر اسکیمرها توسط خرده فروشان، فروشندگان دوره گرد، ون ها و وانت های فروشنده و هر کسی که کارت خوان سیار دارد، به کار گرفته می شوند. در واقع، غالب گزارش های پلیس در رابطه با اسکیمینگ مربوط به کارت خوان های سیار بوده است. علت این است که کارت خوان های سیار به جواز کسب مشخص، محل کسب مشخص یا حتی سند معتبر مرتبط نیستند و رهگیری آنها سخت است.

چگونه جلوی کلاهبرداری توسط اسکیمرها را بگیریم؟

بر اساس گزارش پلیس فتا از چند طریق می توان جلوی کلاهبرداری اسکیمری را بگیریم:

الف‌. اسکیمر کارت بانکی معمولا با دستگاه خودپرداز یا دستگاه  کارتخوان ترکیب می‌ شود. تشخیص نمونه سالم این دستگاه‌‌‌ها از نمونه‌هایی که اسکیمر در آنها جاسازی شده ممکن اما دشوار است. معمولا یک اسکیمر کارت بانکی بیرون از دستگاه کارتخوان قرار داده شده است. بنابراین، اگر به نظر می‌رسد یک قطعه اضافی به  کارتخوان چسبیده است، یا بخشی اضافی از آن بیرون زده است، می‌توان حدس زد که یک اسکیمر کارت اعتباری روی دستگاه قرار داده شده است.

ب. حتی الامکان تمام مراحل عملیات بانکی شامل کشیدن کارت در دستگاه کارت خوان و واردکردن رمز کارت‌بانکی را شخصاً انجام دهید و از قرار دادن کارت‌بانکی در اختیار سایر افراد حتی برای چند ثانیه اکیداً خودداری کنید.

ج. برای اطمینان خاطر خود، رمز کارت‌بانکی خود را بلافاصله پس از سفر و همچنین به‌صورت دوره‌ای تغییر دهید!

د. اگر کارت را به فروشنده می دهید به او بگویید جلوی خودتان کارت را بکشید. عملیات را با چشم ببینید و اطمینان حاصل کنید از روش مشکوکی استفاده نمی کند.

ه. دریافت رسید و بررسی عدد و رقم آن یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توان جلوی کلاهبرداران را گرفت.

IMG_20230614_113450_353

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    6

    حواسمون به اخوندها باشه بهتره .. اونا راهزنان ملت هستند

  • خشایار
    1

    بعدشم به کارت ما طعمه ها می‌فرستن. دیروز یه اکانت تلگرامی توی گروه گفت مشتریای ما به مشکل سقف برداشت خوردن، پول رو می‌زنیم به کارت شما، شما بزنید صرافی و تتر بزنید و مقداری کمیسیون بگیرید.منم بی پول و مریض باور و قبول کردم. الآنم حسابم مسدود شده و پولی ندارم به مردم بدم. واحتمالا خودکشی کنم. پول زیادی هم نیست ولی ندارم.

    زندگی یک فقیر به همین راحتی از بین میره.

  • 🐜
    4

    همه چی روهواست ملت رافراموش کردن فقط بفکر لبنان سوریه یمن فلسطین و عراق هستند البته ومال اندوزی سردمداران وکشو های کمونیستی امریکای لاتین

  • میشو بالا
    0

    از کردستان و بلوچستان ترکمنستان آزربایجان خوزستان به ترسید چه سر ها که در سال 57 بباد رفت

  • شادی
    0

    خاک برسرها خودتان رأی دادید پس نق نق نکنید

  • هه
    3

    کارزار نه به صرفه جویی اب و برق
    و گاز ده روز نشده اثرات خود را
    نشان داد اینست مبارزه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      28

      مبارزات قبل تو سو تفاهم بود 😂😂
      نظام مستحکم و قوی ادامه می دهد و با درست شدن وضعیت اقتصادی آب پاکی روی دست شما ریخته خواهد شد

    • امیر ب ناشناس
      3

      ناشناس ساندیس خور بدوبدو ساندیس دارم

    • 🐜
      0

      مگر شماها آشتی باامریکا واروپا را دوست ندارید دولت ومجلس کنونی هم آشتی باامریکایی ها را پذیرفته اند باگرانی وتورم وشرمندگی دیگر روبرو نیستیم دیگه چه اختلافی با حکومت صلح طلب ایران دارید!!!!!؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    مامان من آب میخوام مامان آب نیست مامان چرا منه تو بی آبی سر به دنیا دادی مامان یادم نبود آب نداریم

  • ایران
    0

    دستگاه کپی کردن سیم کارت قبل ازاین
    وارد ایران شد ولی مخابرات آن راانکارکرد!

  • داد
    0

    خودتان خواستید !!! حالا باز هم بروید توی انتصابات ( انتخابات) .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها