بیماری اعداد چیست؟

دیسکالولیا یا بیماری اعداد یک اختلال یادگیری است که بر توانایی فرد در محاسبات مبتنی بر اعداد تأثیر می‌گذارد.

بیماری اعداد چیست؟

احتمالا افرادی را دیده اید که اختلال در حساب دارند و با اعداد و ریاضی مشکل دارند، زیرا مغز آن‌ها مفاهیم مرتبط با ریاضی را مانند مغز افراد بدون این اختلال پردازش نمی‌کند.

با این حال اختلال ریاضی به این معنا نیست که آن‌ها نسبت به افرادی که دیسکالولیا ندارند، هوش کمتری دارند یا کم توان هستند. 

علائم این اختلال معمولا در دوران کودکی ظاهر می‌شود، به خصوص زمانی که کودکان یاد می‌گیرند که چگونه ریاضیات اولیه را انجام دهند، اما بسیاری از بزرگسالان دیسکالولیا دارند و نمی‌دانند. افرادی که دیسکالولیا دارند معمولاً زمانی که مجبور به انجام محاسبات ریاضیات هستند با مشکلات سلامت روانی مانند اضطراب، افسردگی و سایر احساسات دشوار روبرو می‌شوند. 

همچنین نوعی دیسکالولیا وجود دارد که بعداً در زندگی ظاهر می‌شود. از نوع اکتسابی است و می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. معمولاً به دلایل دیگری مانند یک وضعیت پزشکی اتفاق می‌افتد.

کارشناسان تخمین می‌زنند که این بیماری بین ۳ تا ۷ درصد از مردم در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. 

دیسکالولیا چگونه بر مغز من تأثیر می‌گذارد؟ افرادی که دیسکالولیا دارند، عصبی هستند. مغز آن‌ها متفاوت از مغز افرادی است که این اختلال را ندارند.

حل یک مسئله ریاضی مانند "۲+۲ =؟ " ممکن است ساده به نظر برسد، اما برای انجام آن نیاز به چندین مهارت مختلف دارد. 

برخی از آن‌ها عبارتند از: 

پردازش بصری: چشمان شما کل مسئله ریاضی را می‌بیند و اجزای آن را برای پردازش به مغزتان می‌فرستد. 

حافظه کوتاه‌مدت: از حافظه کوتاه‌مدت خود برای حفظ جزئیات مسئله ریاضی در حین کار استفاده می‌کنید. به عنوان مثال مقادیر اعداد، نماد‌ها و ترتیب ظاهر شدن آنها. 

زبان: شما از این قسمت از مغز خود برای ترجمه نماد‌ها در مسئله ریاضی به معنای آن نماد‌ها استفاده می‌کنید. به این ترتیب می‌دانید که علامت مثبت، علامت مساوی و علامت سؤال در این زمینه به چه معناست. 

حافظه بلندمدت: شما به این نوع حافظه دسترسی پیدا می‌کنید تا فرآیند حل یک مسئله ریاضی را به خاطر بسپارید. 

بچه‌ها معمولاً این اصل را با مثال‌هایی مانند میوه‌ها یا حیوانات یاد می‌گیرند. برای یک فرد نوروتیپیک، تمام فرآیند‌های فوق طبق انتظار عمل می‌کنند. بسته به شدت مورد آنها، افراد مبتلا به دیسکالولیا ممکن است با بخش‌های خاصی از این روند با مشکل برخورد کنند.

تشخیص بیماری دیسکالولیا یا بیماری اعداد با یک سری تست مشخص می‌شود و می‌توان به کمک متخصص اطفال به این کودکان کمک کرد.

یادمان باشد با درک تفاوت‌ها، فرزندمان آسیب نمی‌بینند و در زمینه توانایی خود شکوفا می‌شوند.

به عنوان مثال ممکن است قسمت محاسباتی مغز فردی خوب عمل نکند بتواند به راحتی چند زبان را یاد بگیرد و به طور سلیس صحبت کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    من هم عدد میبینم حالم بد میشه و دقیقا کارم شده محاسبه اعداد حالم دیگه بهم میخوره از ریاضی و هر چیزی که بهش مربوطه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها