به مناسبت روز جهانی ایمنی غذا مطرح شد

۲۰۰ بیماری ناشی از غذای ناایمن اعم از اسهال و انواع سرطان

در یک روز یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به دلیل مصرف مواد غذایی ناایمن بیمار می‌شوند.

۲۰۰ بیماری ناشی از غذای ناایمن اعم از اسهال و انواع سرطان

۷ ژوئن هر سال، به عنوان روز جهانی ایمنی غذا در جهان جشن گرفته می‌شود؛ چرا که به طور متوسط در یک روز یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به دلیل مصرف مواد غذایی ناایمن بیمار می‌شوند و به طور متوسط روزانه ۳۴۰ کودک زیر پنج سال به دلیل مواد غذایی ناسالم جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که ۲۰۰ بیماری ناشی از غذای ناایمن از اسهال گرفته تا انواع سرطان وجود دارند.

سازمان بهداشت جهانی اضافه کرد که روز جهانی ایمنی غذا در ۷ ژوئن ۲۰۲۳ توجه را به استاندارد‌های غذایی جلب می‌کند؛ زیرا بیماری‌های ناشی از غذا هر سال از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان یک نفر را مبتلا می‌کنند و استاندارد‌های غذایی به ما کمک می‌کنند از ایمنی آنچه می‌خوریم اطمینان حاصل کنیم.

از ۶ تا ۹ ژوئن ۲۰۲۳، سازمان بهداشت جهانی در حال سازماندهی مجموعه‌ای از گفت و گو‌ها در مورد ایمنی مواد غذایی برای افزایش آگاهی و تشویق ذی‌نفعان مختلف برای بحث در مورد طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با سلامت و ایمنی مواد غذایی است. در طول ۴ روز، WHO به بررسی موضوعات پشت موضوع روز جهانی ایمنی غذا می‌پردازد.

نزدیک به ۲۰۰ دلیل وجود دارند که چرا غذا می‌تواند ناایمن باشد و عواقب سلامتی آن تنها به اسهال و استفراغ محدود نمی‌شود. غذای ناایمن نه تنها می‌تواند باعث علائم حاد شود، بلکه می تواند باعث بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری‌های روانی شده و یا حتی بر مصرف رژیم غذایی تاثیر بگذارد.

سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون نفر از این طریق بیمار می‌شوند و ۴۲۰۰۰۰ نفر بر اثر خوردن غذای آلوده جان خود را از دست می‌دهند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی ایمنی مواد غذایی را در سال ۲۰۱۸ به منظور افزایش آگاهی در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی تعیین کرد. 

موضوع امسال، یعنی "استاندارد‌های غذایی جان انسان‌ها را نجات می‌دهد"، نقش استاندارد‌های ایمنی مواد غذایی را که ایمنی و کیفیت مواد غذایی را تضمین می‌کند، برجسته می‌کند.

منبع: الیوم السابع

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها