وزارت بهداشت اعلام کرد

عطش «شبکه نمایش خانگی» برای نمایش دخانیات

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با طرح این سوال که چرا عطش نمایش مصرف دخانیات در شبکه نمایش خانگی زیاد شده است؟، از تخلف در تبلیغ و نمایش محصولات دخانی انتقاد کرد.

عطش «شبکه نمایش خانگی» برای نمایش دخانیات

مهندس بهزاد ولی‌زاده همزمان با روز جهانی بدون دخانیات، با اشاره به افزایش مصرف دخانیات بویژه در گروه‌های سنی نوجوان و جوان، تصریح کرد: یکی از دلایل افزایش مصرف این گروه، قیمت پایین محصول دخانی و دسترسی فراوان و تخلفاتی نظیر تبلیغ، فروش سیگار نخی و سیگارهای قاچاق است.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار است هدف کاهش مصرف محقق شود، باید به تمام زنجیره نگاه کنیم، اظهار کرد: خوشبختانه دادستانی کل کشور برای اجرای قانون به پشتیبانی ما پرداخته است و دستورالعمل‌هایی در حال صدور است تا با هرگونه تخلفی در سطح عرضه بتوان با شدت برخورد کرد.

چرا پروانه فروش محصولات دخانی ارزش خاصی ندارد؟

ولی‌زاده تاکید کرد: کسی که تخلفات فوق را انجام می‌دهد و به نوجوان زیر ۱۸ سال دخانیات می‌فروشد باید مجازات شده و پروانه‌اش برای همیشه لغو شود تا این تنبیه موثر واقع شود. وقتی تعداد زیادی واحد صنفی بدون پروانه فروش دخانیات، فعالیت می‌کنند و حتی آنهایی هم که پروانه گرفتند برای تمدید آن اقدام نمی‌کنند، یعنی اینکه پروانه فروش ارزش خاصی ندارد. مصوبات فراوانی در رابطه با خرید و فروش دخانیات داریم که اجرایی نمی‌شوند؛ بنابراین تا عزم ملی برای کاهش مصرف نباشد مشکل خواهیم داشت.

انتقاد از نمایش و تبلیغ دخانیات در شبکه نمایش خانگی

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با انتقاد از نمایش و تبلیغ مصرف دخانیات در شبکه نمایش خانگی،‌ تصریح کرد: مصوبات زیادی در ستاد کشوری کنترل دخانیات داریم که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرده‌ایم نظارت خود را بر تولید محتواهای این چنینی افزایش دهند.

وی اضافه کرد: از برخی از بازیگران می‌شنویم که می‌گویند کارگردان از آنها می‌خواهد برای ایفای یک نقش حتما باید سیگار بکشند تا جایی که حتی خود فرد سیگاری نبوده اما از او درخواست شده که برای به دست آوردن نقش، سیگار بکشد؛ اما یک کارگردان چرا باید چنین الزامی برای بازیگر خود بگذارد؟

چرا عطش نمایش مصرف دخانیات در شبکه نمایش خانگی زیاد شده است؟

وی افزود: اینها باید از منظر حقوقی ریشه‌یابی شود. چرا عطش نمایش مصرف دخانیات در شبکه نمایش خانگی زیاد شده است؟ اینکه به واسطه نشان دادن سیگار، یک نوجوان فکر کند سیگار کشیدن برای او وجهه اجتماعی خاصی به دنبال دارد یک نوع خیانت به نسل جوان است. اگر این روند ادامه داشته باشد، متاسفانه قوانین کنترل دخانیات اثر بخشی خود را از دست خواهد داد. همین کشور ترکیه که همسایه ما است آیا یک صحنه سیگار کشیدن در آثار نمایشی خود دارد؟ نمی‌گویم درصد مصرف آن کشور کم است اما اینکه از تبلیغات مواد دخانی جلوگیری شود، برای آنها یک اولویت است و دارند فرهنگسازی می‌کنند.

علت فروش موقت دخانیات در دکه‌های مطبوعاتی

وی در خصوص اجرای طرح موقت فروش محصولات دخانی در دکه‌های مطبوعاتی، بیان کرد: ظاهرا مشکلاتی برای صدور پروانه فروش موقت و تعریف این صنوف در سامانه اصناف کشور وجود داشت که در جلساتی این موضوع را نمایندگان اتاق اصناف اعلام کردند و درخواست شد که مهلت یکساله اجرای طرح از زمانی در نظر گرفته شود که ثبت عاملیت آنها در سامانه اصناف انجام شده باشد. هدف از این سیاست، افزایش شفافیت زنجیره عرضه و جلوگیری از فروش قاچاق بود که وزارت صمت پیشنهاد اجرای آزمایشی یک ساله طرح فروش دخانیات در دکه‌ها را مطرح کرد.

درج کد رهگیری بر محصولات دخانی انتظارات را برآورده کرد؟

او به اجرای طرح درج کد رهگیری بر محصولات دخانی اشاره کرد و گفت: این طرح هم آنگونه که انتظار داشتیم سبب شفافیت نشد. اگر نتوانیم بانک اطلاعاتی از این طریق احصا کنیم مانند این است که هیچ کاری نکرده‌ایم و نمی‌دانیم میزان تولیدات داخلی به مصرف داخل رسیده است یا از کشور خارج شده است؟ وقتی میزان تولید مشخص باشد باید بدانیم تولید کجا می‌رود؟ سیستم کد رهگیری باید بتواند به ما بگوید هر کالای دخانی پس از تولید دقیقا در چه نقطه‌ای قرار دارد.

انتقاد از نحوه اجرای سیاست‌ها در حمایت از شرکت دخانیات

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر آنچه که او  «فروپاشی شرکت دخانیات»  خوانده بود، اظهار کرد: موضوعات شرکت دخانیات در کمیسیون‌های مرتبط در مجلس شورای اسلامی بررسی شده است. بحث قانون انحصار و خصوصی سازی شرکت دخانیات به صورت مناسبی انجام نشد و مشکلاتی پیش آمد اما آیا مشکلات آنها را باید دولت برطرف کند؟  چرا باید نگران یک شرکت خصوصی شده که اقدام به تولید کالای مضر سلامت می‌کند، باشیم؟  اگر این مشکلات را به اجرای سیاست‌های کنترل دخانیات نسبت دهیم، اشتباه گفته‌ایم؛ چراکه اجرای غلط برخی از سیاست‌ها می‌تواند منجر به مشکل شود.

مخالفت با خصوصی سازی شرکت دخانیات به جایی نرسید

وی افزود:  ما حتی با خصوصی سازی شرکت دخانیات مخالفت کردیم؛ چون اگر در انحصار دولت می‌ماند کنترل بهتری هم بر تولید و روند کاری آنها داشتیم اما این بحث‌ها به جایی نرسید و به جای تسهیل واردات رسمی، اجازه تاسیس شرکت‌های چندملیتی تولید دخانیات در کشور برای کنترل قاچاق داده شد.

نباید به شرکت تولید دخانیات یارانه داد

او ادامه داد: در عمل نه تنها موضوع قاچاق دخانیات ریشه کن نشده است، اکنون هم نتیجه این شده است که به خاطر ضعف ساختاری شرکت دخانیات و مشکلات دیگر مجبور می‌شویم گاهی از اجرای قانون مالیاتی کوتاه بیاییم و در وضع مالیات حتی تخفیف هم برایشان قائل شویم.  در شرایطی که یک شرکت مشکل دارد نباید راهکاری اتخاذ کنیم که به شرکت تولید دخانیات یارانه بدهیم.  ما دغدغه سلامت مردم و مشکلات وابستگی جوانان را داریم که از اهمیت بیشتری برخوردار است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت در خاتمه تاکید کرد: ما درحالی هنوز با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنیم که برخی کشورها هدف‌گذاری کرده‌اند که از سال ۲۰۴۰ میلادی دیگر حتی یک نفر مصرف کننده محصول دخانی نداشته باشند، ولی ما هنوز باید عده‌ای را متقاعد کنیم که به صنعت زیان‌بار و مضر سوبسید و یارانه ندهند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها