آیا ایران وارد عصر کودنی شده است؟!

اعلام میانگین ضریب‌هوشیِ۸۴ برای ایرانی‌ها، سبب شگفتی بسیاری از نخبگان ایران شد. عده‌ای با انکار این آمار درصدد اعتراض برآمدند.

آیا ایران وارد عصر کودنی شده است؟!

با این‌حال نویسنده، این موضوع را زیر عنوان نظریه «ترقیق هوشی» در سال ۱۳۷۹ در سازمان مدیریت پیش‌بینی کرده بود.

ضریب‌هوشی چیست؟

ضریب هوشی، نسبتی است‌که از تقسیم سن عقلی بر سن تقویمی ضرب در صد به‌دست می‌آید. اگر سن عقلی با سن تقویمی یکسان باشد، ضریب‌هوشی برابر با صد می‌شود. اما در برخی مواقع در بعضی افراد سن عقلی بیشتر می‌شود که این فرد، هوشی بیش از دیگران دارد.

برای به دست آوردن سن عقلی راه‌های زیادی وجود دارد و معمولا کارشناسان از تست‌های خاصی استفاده میکنند که جنبه‌های مختلفی مانند تشخیص الگوها، قدرت حافظه کوتاه‌‌مدت، استفاده فرد از واژه‌ها، سرعت محاسبه فرد، درک روابط یا جبر، اطلاعات عمومی، محاسبات ریاضی، درک فضایی، منطق و املا را ارزیابی می‌کند.

بدین‌ترتیب دستیابی به میانگین ضریب‌هوشی بالاتر، یکی از ابزارها و بطور هم‌زمان یکی از دستاوردهای مهم توسعه محسوب می‌شود.

ضریب هوشی ملل

مطالعات فراوانی روی تفاوت میانگین ضریب‌هوشی ملت‌ها در کشورهای گوناگون صورت گرفته‌است. میانگین ضریب‌هوشی آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها حدود ۱۰۰ است. این عدد برای شهروندان ژاپنی، چینی، کره‌ای، هنگ کنگی و تایوانی کمابیش ۱۰۵ و برای ترکیه، کشورهای خاورمیانه و جنوب آسیا بین ۷۸ تا ۹۰ و برای کشورهای آفریقاییِ پایین‌تر از صحرای آفریقا بین ۶۵ تا ۷۵ است.

در این میان ایران با میانگین ضریب‌هوشیِ ۸۴، رتبه ۹۷ را بین ۱۸۵ کشور جهان داراست.

اما هنگامی که با تفاوت میانگین ضریب‌هوشی میان دو کشور یا دو نژاد روبرو می‌شویم قائل‌شدن به تفاوت ژنتیک، به نوعی به معنای وجود نژادهای متفاوت است.

نقش محیط وتغذیه

جدای از عوامل ژنتیک، عوامل محیطی گوناگونی روی ضریب‌هوشی ملت‌ها تاثیر می‌گذارند: وضعیت تغذیه‌ای بویژه در دوران کودکی، استرس‌ها و تروماهای روانی، فقر عاطفی و ارتباطی و کمیت و کیفیت تحصیلات همگی بر ضریب‌هوشی تاثیر می‌گذارند.

تاثیر فرار مغزها

مهاجرت نخبگانِ دارای ضریب‌هوشی بالا اثری مخرب بر توسعه ملل میگذارد. بدیهی است بار توسعه و پیشرفت جوامع بر دوش نخبگان و دانشمندان هر جامعه است. حال زمانی‌که نخبگان یک جامعه آنرا ترک می‌کنند نه‌تنها خروج آنها مستقیماً جامعه را متاثر میکند بلکه در دراز‌مدت ذخیره ژنتیکی کشور متبوع‌شان را نیز فقیرتر میکند و در نسل‌های آتی، روند انتقال ضرایب بالای هوشی به «نسل‌های آینده» با اختلال مواجه میشود.

مطالعه تطبیقی: اسکاتلند

مهاجرت نخبگان در مورد کشور اسکاتلند طی بیش از نیم قرن به‌دقت مطالعه شده است. از اوایل قرن بیستم، هر ساله تعداد زیادی از افراد تحصیل‌کرده‌ی اسکاتلندی به انگلستان مهاجرت میکنند. درصد میانگین مهاجرت سالانه تحصیل‌کردگان دانشگاهی از اسکاتلند به انگلستان، ۱۷/۲درصد و میانگین ضریب‌هوشی این مهاجران ۱۰۸/۱ می‌باشد.

این موضوع سبب شده تا میانگین ضریب‌هوشی اسکاتلندی‌ها به طور میانگین در هر نسل یک امتیاز نسبت به نسل پیش کاهش یابد واسکاتلندی‌ها در نیمه‌های سده بیستم، به کم‌هوش‌ترین ملت اروپایی(با میانگین ضریب‌هوشی ۹۷) تبدیل شدند.

 ایران

بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران با ضریب مهاجرت ۱۵درصد، رتبه نخست را در میان ۶۱ کشور توسعه‌نیافته و درحال توسعه دارا است و می‌توان تخمین زد که در سه‌دهه اخیر، دست‌کم سه واحد از میانگین ضریب‌هوشی ایرانی‌ها تنها به‌سبب مهاجرت کاهش یافته‌است.

جمع‌بندی

مهاجرت نخبگان تنها سبب کاهش میانگین ضریب‌هوشی ملل نمی‌شود بلکه کشورهای مبداءِ مهاجرت را ازنوابغ تهی می‌سازد!

با نگاهی به فهرست نوابغی چون: لئوناردو داوینچی(با ضریب‌هوشی ۲۲۰) گوته(۲۱۰)، پاسکال(۱۹۵) نیوتن(۱۹۰) لاپلاس(۱۹۰)، ولتر(۱۹۰)، دکارت(۱۸۵) گالیله(۱۸۵)، کانت(۱۷۵)، داروین(۱۶۵)، موزارت(۱۶۵) بیل‌گیتس(۱۶۹)، کوپرنیک(۱۶۰) و اینشتین(۱۶۰) به ‌سادگی درمی‌یابیم که توسعه دانش بشر در طول تاریخ، بیش از هرچیز مرهون تلاش‌های افراد نابغه است.

نوابغ همان کسانی هستند که توان حل پیچیده‌ترین مشکلات یک جامعه را دارند و مسئولیت راهبری علمی و اجرایی کشورها را در وضعیت‌های بحرانی برعهده دارند.

تاثیر نوابغ بر روی توسعه جوامع به‌حدی است که می‌توان اصلِ «ملتی که نابغه ندارد، هیچ‌چیز دیگر ندارد» را با عبارت معروفِ «ملتی که قهرمان ندارد، هیچ‌چیز ندارد»، جایگزین کرد.

پ. ن: البته در عصر حاضر نوابغ نیز جز در بستر فراهم بودن شرایط در کشورشان امکان تأثیرگذاری برای ارتقاء جامعه خویش را ندارند که یکی از دلایل مهاجرت نیز همین است.

منبع: کانال اکونومیست فارسی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 39
  • رابی
    5

    با داشتن نابغه هایی مثل احمدی نژاد که می خواهند بزرگراه برای تردد صاحب زمان از فرودگاه تا جمکران بکشند و رئیس جمهوری با سواد، سياستمدار و اقتصاد دان مثل پروفسور حضرت آیت‌الله رئیسی ، مطمئنأ در حق ایران در دادن رتبه اجحاف شده است.

    نظرات شما -
    • بهنام
      31

      نه اینکه خودت ابوعلی سینا هستی کفترباز

    • ناشناس
      19

      کسی که به امام زمان علیه السلام اعتقاد دارد بسیار بسیار باهوش است و این شما هستید که از هوش و معرفت بهره ای نبرده‌اید.....
      امام زمان علیه السلام در بین مردم حضور دارند و به کمک مؤمنان می‌پردازند و همچنین آنجائیکه سخن از ایشان میشود حضور می یابند....

    • ناشناس
      8

      هزار تا عین تو ناخن احمدی نژاد هم نمیشن...عقده دارید از یکی که برای مردم کار می کنه

  • ناشناس
    2

    ميانگين نمرات رياضي دانش اموزان ايراني كمتر از ده است اين يك واقعيت است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      24

      رتبه ایران در علوم نانو و هوش مصنوعی و سلول های بنیادی و ... در جهان دروغ های غرب را فاش میکند

    • 2

      داستان نگو

  • ناشناس
    2

    اگر کودن نبودیم که اینقدر تحمل بالایی نداشتیم

  • هوش ولایی
    5

    هوش ولایی در این ۴۴سال کار خودشو کرده
    نوابغو فراری میده و افغانی وارد میکنه
    فتبارک الله پشمک الخالقین

    نظرات شما -
    • 1

      مردمی که بیسوادها نخبه هاشونو فراری میدن میگن به درک و دنبال همون بیسوادها راه میافتند که کشورشونو آباد کنند!!!! چیزی به اسم مغز توی سرشون نیست که آی کیو داشته باشند

    • 1

      البته میگن ساندیسهای اهدایی فقط اعتیاد آور نیست عقل زیادی رو ضایع میکنه اینه که یه سری کلا آی کیو ندارند آی کیوی بقیه رو خنثی میکنند

    • ناشناس
      2

      تو چرا موندی؟ نابغه جان😄😄😄

  • سامان
    2

    هر انسانی که سرش کلاه بخورد یا فریب بخورد ،بار دوم خیلی سخت می‌شود فریبش داد ،و برای سومین بار باز هم سخت تر ولی ایرانی ها برای بار صدم فریب خورده باز هم فریب خواهند خورد،فک کنم اینکه میگن ایرانی ها باهوشند یک شایعه بوده

    نظرات شما -
    • 0

      گل گفتی دست مریزاد داری این حرفو باید تو گوش تک تک مردم ایران خوند شاید یه گشایشی بشه شاید یه چندتایی مغزشون کار بیافته

    • ح.ن
      3

      آقا سامان///ایرانیها فقط فریب دین و آئین را خوردیم و میخوریم/17 سالم بود که گفتن ازاین افراد دوری کن ولی در چاه یا دامه این افراد افتادم//مار گزیده یه باراز یه سوراخ گزیده میشه نه دو بار/سعی کنید فقط از خداوندمتعال همه چی بخواهید

    • به آدمک
      0

      این حرفو باید تو گوش تک تک مردم ایران خوند؟ منظورت همون یاسین خوندن در گوش هست؟

  • ناشناس
    15

    اون نوابغی که از کشور خارج شدند الان دارند توی کشور مقصد چه هنری بروز می دهند؟!خودمان را گول نزنیم.انها نابغه نیستند.فقط تحمل زندگی در شرایط سخت را ندارند.اگر ایران طلا باشد و مردم آن گرسنه باشند.طلا ارزشی برایشان نخواهد داشت وان را به ثمن بخس می فروشند تا نان تهیه کنند.در تاریخ آمده زمانی که فقط دو امپراطوری ایران و روم وجود داشت هیچکدام از این دو امپراطوری قصد تسخیر عربستان را نمی کردند چون در آن زمان عربستان را سرزمینی خشک و بی آب و علف می دانستند.اما از وقتی فهمیده شد که عربستان دارای نفت است.استعمار گران با استفاده از حیله آن را از چنگ مردم عربستان خارج کردند.اینکه به تمام افراد مهاجر نخبه بگوییم بی انصافی است.در ایران دست های خاین بسیار زیاد است.این را تاریخ گواهی می دهد.واین دست های خاین اجازه ی پیشرفت را به مردم ایران نمی دهند.و زندگی را برای مردم تبدیل به جهنم کرده اند.دست هایی که پول و ارز می گیرند که کار شکنی کنند.و چوب لای چرخ پیشرفت مردم بگذارند.

  • علی
    1

    ما همیشه چینی ها را مسخره می کنیم ولی آنها طبق این آمار از آمریکایی‌ها باهوش تر هستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ما نه‌فقط چینی‌ها بلکه همه دنیا را یا مسخره میکنیم و یا ازشون ابراز تنفر میکنیم. همین رفتارهای ما نشانه و گواه هوش زیاد ما است

  • ناشناس
    0

    ایرانی نابغه دلالی است از وضع مشاورین املاک و ماشین گرفته تا نحوه اداره دولت و مجلس و اجرای قانون که به شیوه دلالی و معاملاتی است و تابع معادله و هوش نمیباشد.

    نظرات شما -
    • 0

      این به نبوغ مربوط نیست . دلیلش تنبلیه

  • حمید نورمحمد
    20

    مزخرف نوشتی ، فکر می‌کنی خوب نوشتی
    یه مشت آمار ارقام دروغ

  • ناشناس
    0

    از تدابیر وافکارواعمال سردمدارانمون مراتب هوشیمون مشخص نیست ؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      همه چی درست میشه با همین گفتنا میریم تو دو متر جا

  • مهدی
    1

    عاقلان دانند

  • ناشناس
    0

    خیلی به خودمون نازیدیم و غره شدیم و حالا تحویل بگیریم

  • ناشناس
    0

    ازحال واوضاع اسفناک زندگیمون ضریب هوشیمون مشخصه نیازی به امارهم نیست

  • ناشناس
    1

    میانگین ضریب‌هوشی ۸۴ برای ایرانی‌ها ؟؟
    محاله که میانگین ضریب‌هوشی ایرانی‌ها حتی به نصف این مقدار (۴۲) برسه. باید حداکثر چیزی بین ۳۰ تا ۴۰ باشه
    جالبه که همین ۸۴ که تابلو دروغ و مبالغه است را هم انکار میکنن و میگن ما خیلی باهوشتر از این حرفها هستیم !! 🤣

  • 0

    وارد نشده. از همون اول همین بوده. فقط الان عصر اطلاعاته و گند همه دروغها درومده. به همین سادگی

  • ناشناس
    0

    مشت نشان خروار است از هوش نمایندگان مجلس و دولت پیداست عوام چقدر باهوشند!

  • 0

    هوش مانند گیاه نیاز به پرورش و آموزش دارد.کجای این آموزش پرورش حوزی به استعداد و هوش بچه ها توجه میکند؟ آنهم شده بازیچه و رانت بازی یک عده که از قشر مرفه و پولدار برای پرورش هوش فرزندانشان طلب صدها میلیون می کنند.

  • ناشناس
    0

    هوش اجتماعی ایرانی پایین است زیرا اکثر مادرشوهرها و خواهر شوهرها با عروسهایشان مشکل ارتباطی دارندزیرا همسران در ارتباط باهم ناموفقندزیرا ایران با اکثر کشورهای موفق ،مشکل ارتباطی دارد.

  • ناشناس
    0

    هم اموزش و پرورش کلاسیکمان که هنوز مبتنی بر حفظیات طوطی وا ر و هم اموزه های سنتی مذهبی مبنتنی بر تقلید محض بدون تفکر است، راهی برای فکر کردن و هوشمند بودن باقی نمی گذارد.

  • 0

    وقتی هوای تنفسیت مازوته و اب خوردنت نیتراتی و فاضلابی واغذیه مناسب هم گران است و هم الوده به انواع مواد شیمیایی و سمی و زندگی پر از فشار و استرس ناشی از سیاست مسئولین ایدئولوژی زده، هوش مردم در حد هویج هم باشد هنر کرده اند.

  • 0

    برای پیشرفت در این کشور بیشتر نفس پلید لازم دارید تا هوش سرشار.

  • ناشناس
    0

    از زندگی اجتماعیمان کاملا مشهود است.

  • 0

    ایران هر چه کم هوشتر وبی سوادتر ولی در عوض پر روتر و خودشیفته تر و بد ذات تر باشی بیشتر در راس کاری

  • متین
    4

    40 ساله وارد این عرصه شده کشور

  • ناشناس
    0

    حالا در دبیرستان این تست را گرفتند و شدیم 109 چه اکتشافی مثلا کردیم؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها