اختصاص یک تیم پزشکی خانواده به ازای هر ۳۰۰۰ نفر

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کشور ما در لبه پرتگاه سالخوردگی است در سال‌های پیش رو ۶ سال وقت داریم که افزایش جمعیت داشته باشیم در غیر اینصورت قابل جبران نیست.

اختصاص یک تیم پزشکی خانواده به ازای هر ۳۰۰۰ نفر

حسین فرشیدی در مراسم روز جهانی ماما گفت: نقش ماما در فرزندآوری و شاخص رشد جمعیت، خدمات تخصصی مامایی در حوزه بانوان و مادران باردار، آموزش‌های لازم در افزایش درصد زایمان فیزیولوژیک و ارتقای سلامت جامعه، از جمله وظایف کارشناس ماما در برنامه پزشکی خانواده است.

وی اظهار کرد: پنجم ماه می‌میلادی از سوی سازمان جهانی بهداشت و کنفدراسیون بین المللی مامایی، به عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شد.

این روز در کشورمان مصادف با ۱۵ اردیبهشت ماه است؛ شعار امسال روز ماما، «ماما، حامی فرزندآوری و سلامت خانواده»، است.

فرشیدی درخصوص نقش ماما در مقوله جوانی جمعیت، اظهار داشت: آموزش و مشاوره بلوغ، آموزش و مشاوره ازدواج، آموزش و مشاوره بارداری، زایمان و پس از زایمان، تحکیم خانواده با تاکید بر سلامت جنسی، آموزش و مشاوره فرزندآوری، کمک به حفظ و ارتقای سلامت مادر و کودک، کاهش سقط عمدی جنین، پیشگیری و تشخیص بهنگام ناباروری و ترویج و تشویق زایمان طبیعی، از جمله محور‌هایی است که ماما می‌تواند در حوزه جوانی جمعیت به آن‌ها بپردازد.

اشتغال ۴۶ هزار و ۸۸۷ ماما در کشور

وی، تعداد کل ماما‌های شاغل در بخش خصوصی و دولتی، ۴۶ هزار و ۸۸۷ بیان کرد و افزود: نقش کارشناس مامایی در برنامه پزشکی خانواده تعریف شده و تیم این برنامه متشکل از یک پزشک و دو مراقب سلامت است که یکی از مراقبین سلامت، کارشناس مامایی است.

ایران در لبه پرتگاه سالخوردگی

صابر جباری سرپرست اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز در این مراسم گفت: کشور ما در لبه پرتگاه سالخوردگی است در سال‌های پیش رو ۶ سال وقت داریم که افزایش جمعیت داشته باشیم در غیر اینصورت قابل جبران نیست.

وی اظهار کرد: بارداری در هیچ سنی خطر ندارد در برخی شرایط نیازمند مراقب بیشتر است، بارداری زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال پرخطر نیست و تاخیر در بارداری نیز بدون مشکل بوده و اگر سقط عمدی جنین استریل و ایمن باشد مشکلی ندارد.

جباری با اشاره به برخی از باور‌های غلط رایج در بارداری، تصریح کرد: بارداری بدون برنامه ریزی قبلی مشکلی ندارد و ۳۳ درصد بارداری‌ها بدون برنامه ریزی است.

به گفته وی، ارتقای مهارت مامایی و افزایش تعداد ماما‌ها به ازای هر ۲ مادر باردار، یک ماما نیاز است و آموزش و فرهنگ سازی زایمان طبیعی و ارائه مراقبت در قالب کارگروهی متشکل از ماما و پزشک در مراکز درمانی ضروری است.

جباری، راه اندازی مراکز مشاوره ایرانی اسلامی، تدوین راهنمای بالینی زنان باردار، استاندارد سازی خدمات مامایی، انجام بیمه خدمات مامایی، پیگیری برای افزایش نیروی مامایی را از اقدامات انجام شده دانست و اظهار کرد: به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده که بدون محدودیت ماما جذب کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • پدر
    0

    ایران در لبه پرتگاه سالخوردگی !!!!!
    مردم روز به روز فقير تر مي شوند و توان اداره زندگي يك يا دو فرزند را ندارند .
    مردم به دليل فقر و گراني توان هزينه هاي ازدواج فرزندان خود را ندارند .
    جوانان هيچ انگيزه اي براي ازدواج ندارند .
    سالخوردگان يا بهتر بگوييم سرخوردگان و بينوايان شرمنده خانواده هستند .
    پزشك و ماما و پرستار و تحصيل كرده ها دارند از كشور مهاجرت مي كنند .
    و هزار معضل ديگر ...
    خدا وكيلي مردم را رها كنيد كشور را به صاحبان آن برگردانيد . شما توان اداره يك مرغ داني را هم نداريد چه برسد به يك كشور .
    شما ايراني ثروتمند و توانمند را به كشوري فقير تبديل كرده ايد كه فساد از سرا پاي آن مي بارد .

  • ناشناس
    0

    ثابت شده زعفران بهترین مسکنه و تغذیه بیشتر از قرصهای فشار اثر داره منتها مافیای دارو حاکمه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها