بازار پر رونق ازدواج در تاریخ رند

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق استان اصفهان گفت: علاقه‌ به اجرا و ثبت طلاق در تاریخ‌های رُند شمسی در میان خانواده‌های در حال جدایی مشاهده نمی‌شود، در این خانواده‌ها، اصلِ جدایی و رهایی از زندگی نافرجام بیشتر مورد توجه افراد قرار می‌گیرد.

بازار پر رونق ازدواج در تاریخ رند

حجت‌الاسلام علی‌اکبر صافی اصفهانی در خصوص آمار ازدواج و طلاق در روزهای رند تقویم، اظهار کرد: امسال هم‌زمانی عید فطر با تاریخ ۱۴۰۲.۰۲.۰۲ شمسی موجب افزایش نسبی عقدهای ازدواج در این تاریخ شد و در این روزها مراجعات زوج‌های جوان به دفترخانه‌ها برای هماهنگی اجرا و ثبت عقد ازدواج خود افزایش یافت.

وی با تأکید بر اینکه تکیه برخی زوج‌ها بر تاریخ‌های رُند برای ازدواج به‌جای تکیه بر تاریخ‌های تداعی‌گر رخدادهای دینی و ملی، پدیده‌ای قابل‌تأمل است که باید در مدار توجه و تحلیل اندیشمندان و متولیان فرهنگی قرار گیرد، افزود: این پدیده در نگاه برخی به ضعف باورهای دینی مردم و توجه آنان به ظواهر فریبنده‌ی به‌دوراز محتوای ارزشی و اعتقادی تحلیل می‌شود، اما فعلاً در صدد نفی یا اثبات این تحلیل نیستیم، ولی صرفاً اهمیت این پدیده را در تحلیل فرهنگی و اعتقادی جامعه به متولیان فرهنگی کشور گوشزد می‌کنیم.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق استان اصفهان، درباره وجود استثناها و ثبت طلاق‌ها در تاریخ‌های رند سال، توضیح داد: علاقه‌ای به اجرا و ثبت طلاق در تاریخ‌های رُند شمسی در میان خانواده‌های در حال جدایی مشاهده نمی‌شود، در این خانواده‌ها، اصلِ جدایی و رهایی از زندگی نافرجام در کانون بیشتر موردتوجه افراد قرار می‌گیرد و هرگز انتخاب و گزینشی خاص برای تاریخ جدایی خود ندارند.

وی اضافه کرد: حتی این خانواده‌ها بعد از اجرا و ثبت طلاق خود، بسیار علاقه‌مند و مصر به تعویض شناسنامه و حذف و محو سابقه ازدواج و طلاق از شناسنامة خود هستند که البته در طلاق‌های دوران عقد شناسنامه‌ها قانوناً تعویض و سابقة ازدواج و طلاق از آن حذف می‌شود، ولی در طلاق‌های بعد از دوران عقد، سابقه ازدواج و طلاق تنها پس از ثبت ازدواج دوم و در صورت تقاضای تعویض شناسنامه، حذف خواهد شد.

حجت‌الاسلام صافی اصفهانی، با اشاره به پدیده‌های رنج‌آور در حوزه خانواده، افزود: در حال حاضر با کاهش آمار ازدواج در کشور، بالارفتن سن ازدواج در جامعه، رشد فزاینده آمار طلاق در مقایسه با ازدواج و  رکود فرزندآوری مواجه هستیم که به نظر می‌رسد، یکی از دلایل پیش آمد این موارد شرایط اقتصادی، بالارفتن توقعات و انتظارات مادی خانواده‌ها است.

وی بیشتر مشکلات تشکیل خانواده را در حال حاضر ناشی از تغییرات عادات و علائق فرهنگی جوانان دانست و گفت:  اغلب در بررسی نگرش مسئولان مرتبط به دلایل اصلی بی‌توجهی می‌شود و بعضاً اگر راهکارهایی نیز اتخاذ و اعلام کنند همچون افزایش سالیانه وام ازدواج، مشاوره‌های پیش از طلاق یا وام فرزندآوری و... است.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق استان اصفهان، درباره موانع دریافت تسهیلات، تصریح کرد: البته موانعی که در سطوح اجرایی در مقابل تسهیلات ایجاد می‌شوند که شیرینی دریافت تسهیلات را به تلخی تبدیل می‌کند. گاهی اصلاً  این تسهیلات تأثیر بسزایی در رفع ریشه‌ای معضلات در حوزه خانواده ندارند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    بزرگترین مانع ازدواج وافزایش طلاق بعد از اقتصادخراب مهریه است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها