۷ دمنوش موثر در رفع حساسیت‌های فصلی

علائم آلرژی فصلی درست مشابه سرماخوردگی است و کسانی که تا پیش از این سابقه حساست فصلی نداشته‌اند اغلب با شروع حساسیت، آن را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند.

۷ دمنوش موثر در رفع حساسیت‌های فصلی

با آمدن فصل بهار تعداد زیادی از مردم دچار آلرژی می‌شوند که به حساسیت فصلی معروف است. علائم آلرژی فصلی درست مشابه سرماخوردگی است و کسانی که تا پیش از این سابقه حساست فصلی نداشته‌اند اغلب با شروع حساسیت، آن را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند.

عطسه و آبریزش بینی شایع‌ترین علائم آلرژی فصلی است که معمولاً در همه افراد مبتلا مشترک است. اما علائم دیگری نیز وجود دارد که در برخی افراد متغیر و کم و زیاد می‌شود؛ خارش و سوزش گلو، سردرد، سرگیجه و تب نیز از دیگر علائم حساسیت فصلی است که بسته به شدت آن در افراد متفاوت است، برای مثال یک فرد که دارای حساسیت شدید بهاری است علاوه بر عطسه‌های متوالی و آبریزش بینی سایر علائم را نیز دارد و در برخی از افراد حتی سرفه‌های شدید و تنگی نفس هم مشاهده می‌شود.

راه رها شدن از حساسیت بهاری چیست؟

اما راهکار خلاصی از این حساسیت بهاری چیست؟ اینکه هفته‌های متوالی با علائمی شبیه به سرما‌خوردگی زندگی کنیم بسیار خسته‌کننده است و اغلب افراد با مراجعه به پزشک و دریافت نسخه‌های «هسیتامینی» سعی می‌کنند آلرژی خود را برطرف کنند، اما خواب‌آور بودن اکثر دارو‌های ضدحساسیت باز هم کار را برای افراد دچار آلرژی سخت می‌کند.

در اینجا قصد داریم چند دمنوش ساده را برای کاهش علائم آلرژی به شما معرفی کنیم.

۱. دمنوش زنجبیل

۷ دمنوش موثر در رفع حساسیت‌های فصلی

زنجبیل حاوی آنتی‌هیستامین طبیعی است و به کاهش التهاب مخاط بینی کمک می‌کند. شما می‌توانید چند برش از زنجبیل تازه را در لیوان آب داغ بگذارید و اجازه دهید دقایقی دم بکشد. در صورت نداشتن زنجبیل تازه می‌توانید از پودر زنجبیل نیز استفاده کنید، فقط باید هنگام میل کردن اجازه دهید کاملاً ته‌نشین شود. اگر طعم تند زنجبیل را دوست ندارید، می‌توانید از تکه‌ای نبات یا مقداری عسل برای شیرین کردن دمنوش خود استفاده کنید. گفتنی است زنجبیل به کاهش علائمی نظیر سردرد و تهوع نیز کمک می‌کند.

۲. دمنوش نعناع فلفلی

۷ دمنوش موثر در رفع حساسیت‌های فصلی

دمنوش نعناع فلفلی ترشح آنزیم‌های ضدالتهابی مثل هیستامین‌ها را که دلیل اصلی بروز واکنش‌های آلرژیک هستند کاهش می‌دهد، بنابراین خوردن روزانه این دمنوش می‌تواند به رفع علائم آلرژی بهاری کمک کند. اگر نعناع تازه نداشتید می‌توانید برای تهیه این دمنوش از یک قاشق غذاخوری نعناع خشک استفاده کنید.

۳. دمنوش بادرنجبویه

۷ دمنوش موثر در رفع حساسیت‌های فصلی

دمنوش بادرنجبویه سردرد و علائم تنفسی مرتبط با آلرژی را تسکین می‌دهد. علاوه بر این، این گیاه خاصیت آرامش‌بخشی دارد.

گیاه بادرنجبویه از خانواده نعناع و بسیار معطر و خوش‌عطر است و رایحه‌ای شبیه به لیمو دارد.

۴. دمنوش ریشه شیرین‌بیان

۷ دمنوش موثر در رفع حساسیت‌های فصلی

شیرین‌بیان خواص زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به رفع سردرد و رفع خارش بینی اشاره کرد. کافی است کمی ریشه شیرین‌بیان را دم کرده و میل کنید تا از خواص آنتی‌هیستامینی و ضدالتهابی بسیار قدرتمند آن برخوردار شوید.

۵. دمنوش چای سبز

۷ دمنوش موثر در رفع حساسیت‌های فصلی

چای سبز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان بسیار بالا خواص زیادی دارد. برگ‌های چای سبز حاوی کوئرستین است، کوئرستین همان منشاء رنگدانه‌های چای سبز است و به جلوگیری از واکنش‌های ایمنی ناشی از مواجهه با گرده، گردوغبار و موی حیوانات کمک می‌کند. این گیاه با خاصیت ضدالتهابی خود سیستم ایمنی بدن را در برابر عوامل آلرژی‌زا تقویت می‌کند.

۶. دمنوش زردچوبه

۷ دمنوش موثر در رفع حساسیت‌های فصلی

زردچوبه دارای آنتی‌اکسیدان بسیار بالایی است که خاصیت ضدالتهابی زیادی نیز دارد، علاوه بر این زردچوبه یک آنتی‌هیستامین بسیار قوی است که به کاهش علائم آلرژی نیز کمک می‌کند. کافی است نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه را داخل یک فنجان آب داغ مخلوط کنید و بعد از ته‌نشین شدن آن را بنوشید.

۷. دمنوش گزنه

۷ دمنوش موثر در رفع حساسیت‌های فصلی

گزنه جزو گیاهان دارویی است که خواص بسیار زیادی دارد. این گیاه ضدالتهاب است و به تقویت ایمنی بدن کمک می‌کند. حتی غرغره کردن این دمنوش می‌تواند به رفع سوزش و خارش گلو نیز کمک کند و برای کاهش التهاب لثه نیز بسیار مفید است. خوردن یک لیوان دمنوش گیاه گزنه به صورت روزانه به کسانی که حساسیت فصلی دارند توصیه می‌شود.

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها