چرا افراد از یک ایموجی بیشتر از بقیه استفاده می‌کنند؟

استفاده از ایموجی نشان دهنده مطلب مهمی در مورد وضعیت و حالات روحی افراد است که در سال‌های اخیر مورد توجه محققان قرار گرفته است.

چرا افراد از یک ایموجی بیشتر از بقیه استفاده می‌کنند؟

صد‌ها سال بعد، ایموجی می‌تواند به هنر غار دیجیتال زمان ما تبدیل شود. حداقل این چیزی است که مایانک کجریوال، استادیار دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، حدس می‌زند.

 آخرین تحقیق او در مورد استفاده از ایموجی در توئیتر بود مبنی براین که که آیا رفتار جمعی ما در زمان واقعی در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند چیزی را در مورد شرایط کنونی انسان به تصویر کشیده و آشکار کند.

او گفت: «جالب‌ترین بینشی که از مطالعه به دست آمد این بود که افراد در استفاده از ایموجی واقعا جهانی هستند. مهم نیست به چه زبانی نگاه می‌کنید، می‌بینید که روند بسیار واضحی در حال ظهور است.

او و تیمش بیش از ۱.۵ میلیارد توئیت عمومی را از اکتبر ۲۰۱۶ تجزیه و تحلیل کردند تا مشخص کنند که کاربران توئیتر از سراسر جهان چگونه از ایموجی‌ها در ارتباطات اجتماعی خود استفاده می‌کنند؛ سپس توئیت‌هایی را که دارای GPS بودند، جدا و ابرداده‌ها را برای یافتن اطلاعات زبان جست و جو کردند.

او توضیح می‌دهد: «ما دوره‌ای را در پیش از همه‌گیری به خوبی انتخاب کردیم، زیرا می‌خواستیم روند‌های بسیار کلی را مطالعه کنیم، نه رویداد‌های خاص مانند پس از انتخابات». این تیم قصد داشت قبل از ظهور TikTok، Snapchat و دیگر پلتفرم‌ها، زمانی را بررسی کند که در آن اکثر کاربران رسانه‌های اجتماعی روی توئیتر متمرکز بودند.

او افزود: ما سعی کردیم بفهمیم کدام شکلک‌ها محبوب هستند. آیا تفاوت زبانی یا کشوری وجود دارد یا جهانی هستند؟ و در واقع در چشم انداز شکلک‌ها چقدر جهانی شده‌ایم؟

محبوب‌ترین ایموجی‌ها

در واقع آن‌ها دریافتند افراد بدون توجه به ملیت یا زبان، از شکلک‌ها به روشی مشابه استفاده می‌کنند. محبوب‌ترین شکلک‌ها در همه جا آن‌هایی هستند که احساسات شادی، غم و خشم را به تصویر می‌کشند و چهره خنده‌دار به عنوان محبوب‌ترین شکلک در صدر جدول قرار دارد. چهره‌ها و قلب‌های خندان نیز بسیار محبوب هستند. این‌ها بیشتر احساساتی هستند. آن‌ها یا نظر خود را بیان می‌کنند یا یک حالت احساسی. به گفته کجریوال این نشان می‌دهد که ما موجوداتی احساسی هستیم.

به نظر می‌رسد کشور‌های غربی بیشتر از چهره‌های خندان استقبال می‌کنند و بیشتر کشور‌ها نسبت‌های مشابهی از قلب‌ها با چهره‌های خندان دارند، به‌جز خاورمیانه که «قلب آبی بسیار محبوب است». قلب قرمز معمولی در کشور‌های آمریکای جنوبی از جمله برزیل بسیار محبوب بود.

حتی اگر این بخشی از مطالعه نبود، طبق آنچه کجریوال مشاهده کرده است، بسیاری از پاسخ‌هایی که او به مم‌ها در اینترنت می‌بیند، حاوی ایموجی‌های بیشتری هستند.

او گفت: «مم‌های واقعا تاثیر احساسی خوبی دارند، بنابراین به نوعی به ادعای اصلی مربوط می‌شود که وقتی تاثیر احساسی وجود دارد، از شکلک‌ها بیشتر از کلمات استفاده می‌شود و ارسال یک ایموجی ساده‌تر است».

ایموجی برای انتقال حس مکان

ایموجی‌های تجربی در وسط رتبه بندی قرار می‌گیرند. آن‌ها به اندازه نماد‌هایی که یک احساس را نشان می‌دهند محبوب نیستند، اما هنوز به طور متوسط استفاده می‌شوند. این‌ها نماد‌های غذایی و نماد‌های فعالیت هستند مانند توپ فوتبال. گاهی اوقات این که کدام شکلک‌های تجربی خاص محبوب بودند، به مکان یا رویداد وابسته بودند.

کجریوال گفت: «ما متوجه شدیم در مکان‌های تفریحی، استفاده از شکلک بیشتر بود. در شهر‌های ساحلی افراد تمایل بیشتری به توئیت کردن داشتند، و این توئیت‌ها همچنین ایموجی بیشتری داشتند؛ به عنوان مثال، در شهر‌های ساحلی استرالیا، همه شکلک‌های مربوط به ساحل همیشه وجود داشتند و اگر آب و هوای خوبی در شهر‌های ساحلی داشتید، تنوع بسیار بیشتری از ایموجی‌ها را مشاهده می‌کردید. در کشور‌های اسکاندیناوی، ما تنوع زیادی در استفاده از ایموجی مشاهده نکردیم. آن‌ها تمایل داشتند از مجموعه کوچکی از ایموجی‌ها استفاده کنند».

در مقایسه، پرچم‌ها و نماد‌های ملی‌گرایانه به‌اندازه دیگر ایموجی‌ها استفاده نمی‌شد، مگر در نمایش‌هایی مانند رویداد‌های ورزشی.

او افزود: «آنچه داده‌ها به ما نشان داد این است که در زندگی روزمره، مردم بیشتر بر حالات عاطفی و تجربیات خود، حداقل قبل از همه‌گیری، تمرکز می‌کنند. توزیع بسیار مشابه بود، مهم نیست که کدام زبان را مطالعه کرده‌اید و حتی اگر همه زبان‌ها را با هم مطالعه کرده باشید».

حتی با وجود این که استفاده از ایموجی تا حد زیادی زبان گرا بود، کجریوال متوجه برخی ویژگی‌های عجیب و غریب شد که او به تاثیر زبانی نسبت داد. مناطق فرانسوی زبان، از جمله کانادا و فرانسه، الگو‌های مشابه‌تری از استفاده از شکلک نسبت به کشوری مانند آلمان داشتند. کانادا و هند نیز از نظر شیوه استفاده از ایموجی بسیار شبیه به هم بودند.

شکلک‌ها اولین بار در دهه ۱۹۹۰ وارد جریان اصلی شدند و برخی آن‌ها را اولین زبان دنیای دیجیتال نامیدند. برای بسیاری، شکلک‌ها وقتی در متن‌ها و دیگر اشکال ارتباطات دیجیتال اضافه می‌شوند، لایه‌ای از صمیمیت را اضافه می‌کنند.

کجریوال فکر می‌کند که رونق شبکه‌های اجتماعی همراه با محدودیت ۱۴۰ کاراکتر در توئیتر واقعا زمینه را برای استفاده از ایموجی‌ها فراهم کرده است.

او ادامه داد: «اگر فقط مجاز به داشتن ۱۴۰ کاراکتر هستید و ایموجی یک کاراکتر به حساب می‌آید، در بیان احساس از طریق ایموجی بسیار جلو می‌روید، به همین دلیل است که شاید برای مدت طولانی از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸، ایموجی‌ها واقعا موضوع گفت‌وگو نبودند، اما در پنج سال گذشته، افراد شروع به مطالعه آن‌ها کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۵، شکلک خنده و گریه که رسما به عنوان چهره با اشک شوق شناخته می‌شود، اولین تصویر نگاره‌ای شد که به عنوان کلمه سال فرهنگ لغت آکسفورد تحسین شد. بر اساس انتشارات دانشگاه آکسفورد، این «کاراکتری» بود که به بهترین وجه منعکس کننده اخلاق، خلق و خو و مشغله‌های سال ۲۰۱۵ بود.

به تازگی مایکروسافت مجموعه ایموجی‌های خود را گسترش داده است. این شرکت در توئیتی اعلام کرد که مجموعه جدیدی از نماد‌ها را معرفی می‌کند تا جهانی را که در آن زندگی می‌کنیم، بهتر منعکس کند. برای کجریوال، این واقعیت که مایکروسافت و سایر پلتفرم‌ها از ایموجی پشتیبانی می‌کنند و مجموعه‌های استاندارد در حال رشد هستند، نشانه‌ای دلگرم کننده است.

کجریوال گفت: «این نشان می‌دهد که آن‌ها بسیار قدرتمند هستند و این جا هستند تا بمانند. این یک چیز خوب است، زیرا به ما اجازه می‌دهد تا بیانگر باشیم، مخصوصا در جا‌هایی که با کلمات راحت نیستیم و فقط می‌خواهیم احساساتمان را بروز دهیم».

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    به خاطر اینکه به شما ربطی نداره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها