آزمایش DNA موهای بتهوون علل مرگ او را آشکار می‌کند

پژوهشگران تقریبا ۲۰۰ سال پس از مرگ لوودیک فون بتهوون، آهنگساز نابغه آلمانی با استخراج DNA از دسته‌ای از موهای او به دنبال شواهدی درباره بیماری‌های او و ناشنوایی که در اواخر عمر دچارش شد، گشته‌اند.

آزمایش DNA موهای بتهوون علل مرگ او را آشکار می‌کند

گرچه این دانشمندان نتوانستد از این طریق دلیل ناشنوایی یا بیماری شدید معده او را بیابند، اما دریافتند که او در معرض خطر ژنتیکی بیماری کبدی بود و به علاوه در ماه‌های آخر زندگیش دچار عفونت با ویروس هپاتیت B شده بود که به کبد آسیب می‌زند.

بر اساس یافته‌های این بررسی که در در ژورنال Current Biology منتشر شده است، این عوامل به علاوه به اعتیاد به او الکل احتمالا کافی بود تا باعث نارسایی کبد او شود که عموما تصور می‌رود عامل مرگ او بوده است.

این یکشنبه صدونود ششمین سالگرد مرگ بتهوون در ۲۶ مارس ۱۸۲۷ در ۵۶ سالگی است. این آهنگساز نوشته بود که می‌خواهد پزشکان پس از مرگش علت بیماری‌هایش را بررسی کنند.

آکسل اشمیت، متخصص ژنتیک در بیمارستان دانشگاهی شهر بن در آلمان و سرپرست این برسی گفت:‌« به خصوص در مورد بتهوون، بیماری‌ها گاهی کار خلاقه‌ او را بسیار محدود کرد. و برای پزشکان همیشه علت مرگ او اسرارآمیز مانده بود.»

دانشمندان از هنگام مرگ بتهوون مدت‌ها است که در تلاش بوده‌اند سابقه پزشکی بتهوون را گردآوری کنند و انواعی از توضیح‌های ممکن است برای بیماری‌های بسیار او بیابند.

اکنون پژوهشگران با وجود پیشرفت‌ها در فناوری DNA باستانی توانسته‌اند شواهد ژنتیکی را از مجموعه‌ای از موهای بتهوون بیرون بکشند که به عنوان یادگاری حفظ شده بود.  این دانشمندان می‌گویند بر پنج حلقه مو متمرکز شدند که تقریبا مطمئن هستند که اصالت دارند و باید از چنین مرد اروپایی به دست آمده باشند.

آنها همچنین سه حلقه موی قدیمی دیگر را هم بررسی کردند اما نتوانستند ثابت کنند که آنها واقعا موهای بتهوون بوده‌اند. آزمایش‌های قبلی روی یکی از این سه حلقه مو احتمال مسمومیت بتهوون با سرب را مطرح کرده بود، اما این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که این نمونه در واقع مربوط به یک زن است.

دانشمندان پس از پاک کردن تک به تک موهای بتهوون آنها را به صورت محلول در آورند و قطعات DNA را استخراج کردند.

به گفته یوهانس کراوس،متخصص پالئوژنتیک در انستیتو انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک آلمان یافتن ژن‌ها در این DNA کار مشکلی بود، زیرا DNA در موها به صورت قطعات کوچکی در آمده بود.

ما به گفته کراوس، آنها پس از مصرف درازایی در حد سه متر از موهای بتهوون توانستند ژنومی را بازسازی کنند که می‌توانستند نشانه‌های بیماری‌های ژنتیکی را در آن جستجو کنند.

با اینکه این پژوهشگران هیچ نشانه روشنی از علل مشکلات گوارشی بتهوون شده بود، پیدا نکردند، اما به این نتیجه رسیدند که بیماری سلیاک یا عدم تحمل لاکتوز (قند شیر) جزء علل احتمالی نیستند. البته به گفته این پژوهشگران این ژنوم در آینده در حالی که دانش ما درباره چگونگی تاثیر ژن‌ها بر سلامت‌ها افزایش می‌یابد، ممکن است شواهد بیشتری به دست دهد.

این پژوهش همچنین به یک کشف غافلگیرکننده انجامید. هنگامی که دانشمندان DNA اعضای زنده خانواده گسترده بتهوون را آزمایش کردند یک عدم تطابق در کروموزوم‌های Y یافتند. کرموزوم‌های جنسی Y از طرف پدری به ارث می‌رسند. کرموزوم‌های Y پنج نفر از مردان خانواده بتهوون با یکدیگر تطبیق داشتند- اما با کروموزوم Y آهنگساز تطبیق نمی‌کردند. این یافته نشان می‌دهد که در شجره خانوادگی آهنگساز در نسل‌های پیش از تولد او یک رابطه خارج ازدواجی رخ داده است که به تولد یک فرزند انجامیده است.

پرسش اصلی درباره علت ناشنوایی بتهوون همچنان بی‌پاسخ ماند. کارشناسان می‌گویند یافتن علت این ناشنوایی مشکل است، زیرا ژنتیک فقط نیمی از معادله «طبیعت و تربیت»  (nature and nurture) را تشکیل می‌دهد که سلامت ما را می‌سازند.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    بررسی را به پزشکان ایرانی بسپارید تا نتایج بهتری بدست آید

  • بتهوون
    0

    درد و بلای بتهوون و موتزارت و یانی بخوره تو سر اون‌وزیره که هلیکوپترش چپ کرد😐

  • ناشناس
    0

    دی ان ای مسئولان را آزمایش کنید تا متوجه شوید هر کدام چند پدر دارند

  • آنجلینا جولی
    0

    پس میتوان از طریق مو، زن های ایرانی را سرقت و برای آنان ویروس ساخت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها