درمان موثر یک سرطان نادر اما کشنده

دانشمندان دانشگاه گوتنبرگ موفق شدند در تازه‌ترین مطالعات و آزمایش‌های خود راه درمانی موثرتری برای یک سرطان نادر و اما کشنده چشم بیابند.

درمان موثر یک سرطان نادر اما کشنده

نتایج مطالعه‌ای در دانشگاه گوتنبرگ حاکی از یک درمان پیشرفته به طور قابل توجهی موثرتر از درمان‌های معمولی برای بیماران مبتلا به ملانوم در چشم (uveal) است که به کبد گسترش یافته است. درمان شامل پرفیوژن کبد با دوز‌های بسیار بالای شیمی درمانی است.

ملانوما در چشم (uveal) شکل غیرمعمول ملانوم است که نه در سلول‌های رنگدانه پوست بلکه در چشم ایجاد می‌شود.

در سوئد سالانه حدود ۸۰ نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند. در نیمی از بیماران، این شکل از سرطان باعث متاستاز‌های کبدی می‌شود که پیش آگهی بسیار نامطلوبی دارد. پس از یافتن متاستاز در کبد، بسیاری از بیماران در عرض یک سال جان خود را از دست می‌دهند. متاسفانه، درمان‌های فعلی با ایمونوتراپی یا شیمی‌درمانی فقط اثرات بسیار محدودی دارند.

در مطالعه جدید، ۸۷ بیمار مبتلا به ملانوم یووئال متاستاز شده برای دریافت درمان تعیین شده توسط پزشک بیمار به عنوان بهترین گزینه یا درمان تجربی فعلی، به نام «پرفیوژن کبدی ایزوله» (IHP) تعیین شدند. نتایج این کارآزمایی در مجله Clinical Oncology منتشر شده است.

تومور‌ها در ۴۰ درصد بیماران کاهش یافت

در گروهی که تحت درمان IHP قرار گرفتند، بررسی بعدی اشعه ایکس نشان داد که تومور‌ها در ۳۹.۵ درصد از بیماران در مقایسه با تنها ۴.۵ درصد از بیماران در گروهی که درمان معمولی را دریافت کرده بودند، کوچک شده است.

پروفسور راجر اولوفسون باگ از دانشگاه گوتنبرگ می‌گوید: این اولین درمانی است که نشان داده که تومور‌ها را به طور موثر برای این گروه از بیماران کوچک می‌کند. هدف بلندمدت ما این است که بیماران را عاری از سرطان کنیم، اما تا به امروز، ما نتوانسته‌ایم اظهارنظر قاطعانه‌ای در این باره داشته باشیم که این روش می‌تواند بیماران را درمان کند.

مطالعه و روش درمان علاقه شدیدی را در سراسر جهان برانگیخته است. بحث در سطح بین المللی به طور بالقوه منجر به توصیه درمانی جدید برای این دسته از بیماران خواهد شد.

روش IHP یک مداخله جراحی در مقیاس بزرگ است که شامل جراحی باز است که در آن کبد از طریق جراحی جدا شده و به دستگاه قلب و ریه متصل می‌شودف سپس دوز‌های بسیار بالایی از یک عامل شیمی درمانی به مدت یک ساعت از طریق اهرم پمپ می‌شود، پس از آن تمام شیمی درمانی‌ها تخلیه شده و کبد دوباره به گردش خون خود بیمار متصل می‌شود. با استفاده از این روش، می‌توان دوز بسیار بالایی از شیمی‌درمانی را متمرکز بر قسمتی از بدن که سلول‌های سرطانی را در خود جای داده است، انجام داد، در حالی که سایر قسمت‌های بدن هیچ عارضه نامطلوبی را دریافت نمی‌کند.

اولوفسون باگ می‌گوید: «این یک عمل جراحی بزرگ است که شامل جراحی باز است، اما سال آینده ما شروع به استفاده از یک روش کم تهاجمی خواهیم کرد که در آن کبد با بالون‌هایی که در رگ‌های خونی کشاله ران قرار داده می‌شود، جدا می‌شود».

از آنجایی که این شکل از سرطان بسیار غیرمعمول است، تقریبا ده سال طول کشید تا مرحله سوم مطالعه بالینی تکمیل شود. تقریبا تمام بیمارستان‌های دانشگاهی سوئد بیماران را در این مطالعه مشارکت داده‌اند، اما درمان واقعی IHP در بیمارستان دانشگاه Sahlgrenska اجرا شده است.

این درمان در دهه ۱۹۶۰ در آمریکا توسعه یافت. این روش برای تعدادی از بیماری‌های تومور آزمایش شده است، اما تنها اکنون یک مطالعه موفق شده است که نشان دهد این درمان به طور خاص برای بیماران مبتلا به ملانوم uveal که به کبد متاستاز گسترش یافته چقدر موثر است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها