راهی برای کنترل قند خون در کودکان زیر ۶ سال

تحقیقات جدید نشان می‌دهد کودکان خردسال مبتلا به دیابت نوع ۱، مانند بزرگسالان، می‌توانند با استفاده از «لوزالمعده مصنوعی» قند خون خود را کنترل کنند. این امر در تنظیم قند خون کودکان کم سن و سالی که به دیابت مبتلا هستند، نقش بسزایی دارد.

راهی برای کنترل قند خون در کودکان زیر ۶ سال

مطالعات نشان می‌دهد کودکان خردسال مبتلا به دیابت نوع ۱، از این به بعد با خیال راحت می‌توانند از «لوزالمعده مصنوعی» که یک فناوری توسعه‌یافته در دانشگاه ویرجینیا (UVA) است، استفاده کنند. سیستم پانکراس مصنوعی Control-IQ در یک کارآزمایی بالینی در کودکان ۲ تا ۶ ساله مورد آزمایش قرار گرفت.

طبق آزمایشات انجام‌شده کودکانی که با نظارت پزشک، از این فناوری استفاده کردند (نسبت به گروه کنترل یا کودکان دیابتی که از سیستم پانکراس مصنوعی استفاده نمی‌کردند) قند خونشان بیشتر از ۳ ساعت از روز در محدوده طبیعی و نرمال قرار داشت. این آزمایش شامل ۱۰۲ کودک بود که ۶۸ نفر از آنها به مدت ۱۳ هفته از سیستم پانکراس مصنوعی استفاده کردند و ۳۴ کودک دیگر در گروه کنترل قرار گرفتند تا نتایج نهایی مقایسه شود.

علاوه بر این، این فناوری کار پزشکان محقق در این زمینه را، چه برای تکمیل مطالعات و چه برای ویزیت، راحت می‌کند و می‌توان این قبیل امور را به صورت مجازی انجام داد.

 راهی برای کنترل قند خون در کودکان زیر ۶ سال

مارک برتون، نویسنده این مطالعه، می‌گوید: «فناوری Control-IQ عملکرد موفقی در گروه سنی ۶ سال به بالا داشته است. با در نظر گرفتن این نتایج، می‌توان گفت ما اکنون داده‌های سال‌ها اعتبارسنجیِ این فناوری را در تمام گروه‌های سنی در دست داریم و مشتاقانه منتظریم که این فناوری به عرضه انبوه برسد و سلامت میلیون‌ها بیمار را به آنها برگرداند.»

عملکرد لوزالمعده مصنوعی به چه نحو است؟

سیستم Control-IQ به طور خودکار سطح قند خون را کنترل و تنظیم می‌کند. بر اساس این مطالعه، لوزالمعده مصنوعی دارای یک پمپ انسولین است که از الگوریتم‌های کنترلیِ پیشرفته بر اساس اطلاعات نظارت بر گلوکزِ فرد برای تنظیم دوز انسولین در صورت نیاز استفاده می‌کند.

این سیستم قبلاً توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده برای افراد دیابتیِ ۶ سال به بالا تأیید شده بود و طبق نتایج مثبت این مطالعات، مجوز استفاده از آن در کودکان زیر ۶ سال نیز صادر می‌شود.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها