هشدار جمعیتی دولت ژاپن: «ناپدید» خواهیم شد

مشاور ارشد نخست‌وزیر ژاپن هشدار داد با نرخ فعلی زاد و ولد در این کشور، ژاپن به سوی «ناپدید» شدن پیش می‌رود.

هشدار جمعیتی دولت ژاپن: «ناپدید» خواهیم شد

یکی از مشاوران ارشد نخست‌وزیر ژاپن هشدار داد اگر اقدامی برای مهار کُندی نرخ زاد و ولد در این کشور انجام نشود، ژاپن «ناپدید» خواهد شد. 

این اظهارات درست چند روز بعد از آن بیان شده که این کشور توسعه‌یافته آسیایی اعلام کرد شمار کودکان متولد شده در سال گذشته به پایین‌ترین حد خود رسید. 

بر اساس داده‌های وزارت بهداشت ژاپن، تعداد نوزادان در سال ۲۰۲۲ به ۷۹۹ هزار و ۷۲۸ تن رسید که ۵.۱ درصد کمتر نسبت به سال قبل از آن و پایین‌ترین میزان از زمانی بود که ژاپن شروع به ثبت سوابق در سال ۱۸۹۹ کرد. 

بر اساس همین داده‌ها، تعداد مرگ و میر با افزایش ۸.۹ درصدی به ۱.۵۸ میلیون نفر در همان دوره رسید. ماساکو موری مشاور نخست‌وزیر ژاپن در مصاحبه‌ای با بلومبرگ بعد از اعلام ۲۸ فوریه ژاپن درباره زاد و ولد پایین بی‌سابقه در این کشور، گفت: اگر به همین شکل ادامه دهیم، کشور ناپدید خواهد شد. 

او گفت که «این مردمی هستند که باید روند ناپدید شدن را تجربه کنند که با آسیب‌های بزرگی روبرو خواهند شد. این یک بیماری وحشتناک است که کودکان را مبتلا خواهد کرد». وی افزود نرخ زاد و ولد در ژاپن تدریجی در حال کاهش نیست بلکه مستقیماً رو به سقوط است. 

به گفته وی، «تنزل ناگهانی به این معناست که کودکانی که اکنون متولد می‌شوند، ناگهان وارد جامعه‌ای خواهند شد که از شکل طبیعی خارج می‌شود، کوچک می‌شود و توانایی عملکرد خود را از دست می‌دهد».

وی هشدار داد: سیستم تامین اجتماعی ژاپن فرو می‌پاشد، قدرت صنعتی و اقتصادی کاهش می‌یابد و نیروی کافی برای ارتش به منظور حفاظت از کشور وجود نخواهد داشت. 

این مقام ژاپنی در ادامه اذعان کرد که برای معکوس کردن کاهش سریع نرخ زاد و ولد به دلیل کاهش تعداد زنان در سنین باروری بسیار دیر شده اما تاکید کرد که دولت باید هر کاری که می‌تواند برای کمک به کاهش آسیب انجام دهد. 

به گزارش «نیکی ایژیا»، دولت ژاپن ۳۵.۲ میلیارد دلار ازبودجه مالی ۲۰۲۳ را برای آژانس جدیدی در نظر گرفته که به کودکان و خانواده‌های آن‌ها اختصاص داده شده است. 

پیش‌تر هم پیری جمعیت و بحران میزان پایین زاد و ولد در ژاپن هشدار نخست‌وزیر را به دنبال داشت و او در پارلمان این کشور حل این بحران را خواستار شد.

فومیو کیشیدا در جمع قانونگذاران ژاپنی با هشدار جدی درباره وضعیت کنونی جمعیتی این کشور گفت: «ملت ما در آستانه این است که آیا می‌تواند کارکردهای اجتماعی خود را حفظ کند یا خیر. وقتی موضوع سیاست‌های مربوط به زاد و ولد و پرورش کودک مطرح می‌شود، یا همین حالا نوبتش است یا هیچ وقت. این موضوعی است که دیگر نمی‌توان دست روی دست گذاشت».

نخست‌وزیر ژاپن افزود، دولت او طرح‌هایی برای دو برابر کردن بودجه سیاست‌های مرتبط با کودک تا ماه ژوئن دارد و همچنین در نظر دارد تا ماه آوریل یک سازمان جدید دولتی برای همین موضوع ایجاد کند.

به نوشته رویترز، ژاپن در حالی رکورد تازه‌ای از منظر کاهش میزان زاد و ولد را ثبت کرده که از آن به عنوان پیرترین کشور جهان نام برده می‌شود.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    0

    اگر ژاپن قانون ازدواج زنان ژاپنی با مردان خارجی از جمله ایران رو تسهیل کنه، من حاضرم زن ژاپنی بگیرم و حداقل 4 تا بچه بیارم.

    نظرات شما -
    • جعفر
      0

      من حاضرم 4 تا زن ژاپنی بگیرم از هر کدوم هم 4 تا بچه بیارم.
      علی برکت الله 😅

    • 😐
      0

      تسهیل کردن نمیخواد
      برو ژاپن یه دختر مخ کن،عقدش کن و همین که عقدش کنی گربن کارت ژاپن رو میگیری و از مزایای دولتش استفاده میکنی
      تموم کشورها همینه قانونش

  • ناشناس
    0

    خاک تو سر ژاپن بیان از مسیولای دروغگوی ایرانی سیاست جوانسازی جمعیت رو یاد بگیرن وام ک باید پس بدی و زمین ک هی وعده میدن و نیست ثبت نام برا قرعه کشی ماشین و ...البته باید یاد بگیرن ک اول مردمشونو انقد تحت گرونی و گرسنگی نگه دارن ک این چیزا بشه آرزو براشون

  • تقی
    0

    داداش ژاپنی ها دنبال مغزهای بزرگن
    ما اینقدر کوپنیم که اختیارمونو دادیم دست بعضیا
    تحفه میخوان از ما بچه بیارن که بخوایم فرداهم ژاپن رو حسینیه کنیم؟ :|

  • ناشناس
    0

    برای فرزند آوری درژاپن قرعه کشی خودرو بگذارند درست می شود

  • ناشناس
    1

    من عاشق زنهای ژاپنی ام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها