از ویزای تحصیلی آمریکا چه می‌دانید؟

کشور آمریکا همچنان بهترین انتخاب برای دانشجویانی است که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند. اگر شما جزء معدود افرادی هستید که این قصد را دارید و از قبل در دانشگاه مورد نظر خود پذیرش گرفته‌اید، درخواست ویزای تحصیلی آمریکا گام مهم بعدی برای تحقق رویای شما است.

از ویزای تحصیلی آمریکا چه می‌دانید؟

ایالات متحده آمریکا به‌دلیل داشتن دانشگاه‌های استثنایی و سطوح بالای تحصیلاتش شناخته ‌شده است. به‌ همین دلیل، بسیاری از دانشجویان بین‌المللی هر ساله برای تحصیل در ایالات متحده درخواست می‌دهند. برای تبدیل‌ شدن به یک دانشجوی بین‌المللی تمام وقت، به ویزای تحصیلی F-1 یا M-1 نیاز دارید. هر یک از آن‌ها یک ویزای غیر مهاجرتی است که با داشتن شرایطی که بیان خواهد شد به شما امکان می‌دهد در کشور آمریکا تحصیل کنید. در اینجا شیوه اخذ ویزای تحصیلی آمریکا و پیش‌زمینه‌های آن را بیان خواهیم کرد.

موارد واجد شرایط بودن برای ویزای تحصیلی آمریکا

اگر می‌خواهید به‌عنوان یک دانشجوی تمام وقت در آمریکا تحصیل کنید، به ویزای تحصیلی نیاز دارید. دو دسته ویزای غیر مهاجرتی برای افرادی که مایل به تحصیل در آمریکا هستند، وجود دارد. این ویزاها معمولا با نام‌های F و M شناخته می‌شوند. موارد واجد شرایط ‌بودن برای ویزاهای F-1 و M-1 به شرح زیر است:

  • به‌عنوان یک دانشجوی تمام وقت در یک برنامه آموزشی آکادمیک، آموزش زبان یا یک برنامه فنی‌وحرفه‌ای ثبت‌نام کنید.
  • در موسسه‌ای پذیرفته شوید که توسط برنامه دانشجویی، تبادل بازدیدکنندگان، اداره مهاجرت و گمرک تایید شده است.
  • به زبان انگلیسی مسلط باشید یا در کلاس‌هایی ثبت‌نام کنید که منجر به تسلط به زبان انگلیسی شود.
  • بودجه کافی برای حمایت از خود در طول دوره آموزشی داشته باشید.
  • اقامت در خارج از کشور را حفظ کنید و قصد ترک آن را نداشته باشید.

انواع ویزای تحصیلی آمریکا

سه نوع ویزای تحصیلی برای کشور آمریکا وجود دارد:

ویزای تحصیلی F1 آمریکا

ویزای F1 برای افرادی در نظر گرفته ‌شده است که قصد دارند در یک موسسه آکادمیک شامل کالج‌های معتبر، دانشگاه‌ها، مدرسه‌های علوم دینی، هنرستان‌ها، دبیرستان‌ها یا برنامه‌های آموزش زبان تحصیل کنند. ویزای تحصیلی انواع مختلفی دارد و ویزای F1 محبوب‌ترین آن‌ها است. دانشجویان برای برنامه‌هایی با حداقل 18 ساعت مطالعه در هفته باید درخواست ویزای F1 بدهند. کسانی که قصد دارند لیسانس و فوق لیسانس خود را در آمریکا بگذرانند، نیاز به ویزای تحصیلی F1 خواهند داشت.

ویزای تحصیلی M1 آمریکا

نوعی ویزای تحصیلی است که مختص موسسات فنی‌وحرفه‌ای و موسسات غیر آکادمیک، به غیر از برنامه‌های آموزش زبان، در نظر گرفته‌ شده است. روند درخواست برای ویزای M1 مشابه ویزای F1 است با این تفاوت که ویزای M1 دارای برچسب زمان (Timestamp) است و محدودیت زمانی مشخصی دارد.

ویزای تبادل بازدیدکننده J1 آمریکا

ویزای J1 برای دانشجویان، دانش‌پژوهان بازدیدکننده یا اساتیدی است که یک برنامه تبادل تحصیلی (Student exchange program) را دنبال می‌کنند. به‌عنوان مثال، دانش‌پژوهان فولبرایت (Fulbright Program) و بسیاری از دانشجویان در برنامه‌های تحصیلی کوتاه مدت شامل یک دوره آموزشی حرفه‌ای 10 ماهه یا فلوشیپ تحقیقاتی و... باید این ویزا را اخذ کنند. دانشجویان نمی‌توانند با ویزای بازدیدکننده سفر کنند. ویزای تحصیلی (F یا M) برای تحصیل در آمریکا مورد نیاز است. ویزای بازدیدکننده اجازه ثبت‌نام در یک دوره تحصیلی تفریحی کوتاه مدت را می‌دهد که برای دریافت مدرک یا گواهی علمی نیست.

Picture2

اقدام برای ویزای تحصیلی آمریکا

برای درخواست ویزای تحصیلی، ابتدا باید در یکی از موسسات مورد تایید SEVP پذیرفته شوید و از طریق خود موسسه اقدام کنید. پس‌از پذیرش، تصمیم خواهید گرفت که به کدام ویزای دانشجویی نیاز دارید و بر اساس الزامات سفارت یا کنسول‌گری آمریکا برای آن درخواست خواهید داد. شما تمام فرم‌های درخواست آنلاین را پر می‌کنید و سپس برای مصاحبه برنامه‌ریزی می‌کنید. اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی زودتر از تاریخ شروع برنامه تحصیلی موسسه‌‌ای که در آن پذیرش گرفته‌اید، برای ویزای تحصیلی آمریکا درخواست دهید تا ویزای خود را به موقع دریافت کنید. چندین مرحله برای درخواست ویزای تحصیلی وجود دارد:

  1. فرآیند ویزای شما زمانی شروع می‌شود که فرم I-20 را از کالج خود دریافت کنید. اگرچه می‌توانید هزینه SEVIS را در هر زمان در طول درخواست پرداخت کنید، توصیه می‌شود قبل از شروع درخواست ویزای تحصیلی آمریکا، هزینه SEVIS I-901 را پرداخت کنید.
  2. پس‌از پرداخت هزینه SEVIS و دریافت رسید، می‌توانید برای فرم ویزای DS-160 اقدام کنید. این یک فرم درخواست آنلاین است.
  3. صفحه تایید فرم درخواست را چاپ کنید تا به مصاحبه خود بیاورید.
  4. هزینه ویزا را پرداخت کنید.
  5. قرار ملاقات بیومتریک و قرار مصاحبه را برنامه‌ریزی کنید.
  6. برای قرار ملاقات بیومتریک، باید شخصا برای دریافت ویزا روی عکس و اسکن اثر انگشت خود حاضر شوید.
  7. در مصاحبه شخصی، مصاحبه‌کننده در مورد دانشگاه، امور مالی و قصد بازگشت از شما سوالاتی می‌پرسد. اگر او متقاعد شد، پاسپورت شما را برای مهر ویزا نزد خود نگه می‌دارند.

درحالی‌که ویزای شما ممکن است تا 120 روز قبل از شروع سال تحصیلی صادر شود، به‌عنوان یک دانشجوی جدید اجازه ورود به ایالات متحده آمریکا را بیش‌ از 30 روز قبل از تاریخ شروع نخواهید داشت.

Picture3

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی آمریکا

برای ویزای تحصیلی آمریکا باید مدارک بسیار بیشتری نسبت به ویزای توریستی همراه داشته باشید. شما به مدارک اجباری به همراه مدارک پشتیبان سوابق مالی و تحصیلی نیاز دارید. قبل‌ از رفتن به کنسول‌گری برای مصاحبه ویزا، حتما به این چک لیست مراجعه کنید.

  • گذرنامه معتبر با تاریخ اعتبار حداقل شش ماه بیشتر از مدت اقامت شما
  • یک نسخه چاپی از DS-160 (فرم درخواست آنلاین)
  • رسید هزینه SEVIS
  • نامه قرار مصاحبه (اصل و کپی)
  • فرم I-20 ارسال‌شده توسط کالج (جایی که قرار است در آن تحصیل کنید.)
  • رسید تایید پرداخت هزینه ویزا
  • صورت‌حساب بانکی برای حداقل سه سال که نشان می‌دهد شما دارایی کافی برای پرداخت در سال اول را دارید (ممکن است از والدین یا قیم باشد.)
  • فیش‌های پرداخت و فیش حقوقی
  • تمامی مدارک تحصیلی
  • برگه نمره امتحانات زبان مانند تافل، GMAT، آیلتس و...

به‌طور کلی شما باید نشان دهید که می‌توانید بدون نیاز به کار از خود حمایت مالی کنید.

سخن پایانی

در این مطلب پیش‌زمینه‌ها و شرایط و موارد مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آمریکا بیان شد. شما اگر قصد تحصیل در کشور آمریکا را دارید علاوه‌بر دریافت مجوز باید درباره شرایط تحصیل در این کشور هم آگاهی کامل را کسب کنید. برای این منظور می‌توانید به سایت مای آرمان مراجعه کنید.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    یه شرط خوب و ساده و کامل داره فقط کافیه تحفه زاده باشید تابعیت هم بهتون میدن!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها