یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی:

مردم دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند/ هر فرد ۱۶ نفر را مبتلا می‌کند

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: واکسن‌هایی که براساس سایر زیرسویه‌ها ساخته شده می‌توانند از بروز عوارض شدید، بستری شدن در آی سی یو و مرگ و میر جلوگیری کند.

مردم دوز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند/ هر فرد ۱۶ نفر را مبتلا می‌کند

علی امیری با اشاره به این‌که در حال حاضر برخی کشورها مدام در حال هشدار دادن در رابطه با شیوع کرونا هستند، اظهار کرد: این هشدارها نشان می‌دهد که زیرسویه‌های XBB و BQ۱ در حال افزایش بوده و به دنبال این افزایش شیوع طبیعی است که تعداد موارد بستری و به دنبال آن مرگ و میر افزایش می‌یابد.

وی عنوان کرد: قبلاً که ابتلا به سایر سویه‌های کرونا وجود داشت، ادعا می‌شد هر فرد مبتلا می‌تواند تا سه نفر را مبتلا کند اما اکنون در مورد اُمیکرون و این زیرسویه‌های جدید ادعا شده که هر فرد مبتلا می تواند تا ۱۶ نفر را به کرونا مبتلا کند که این افزایش شیوع طبیعتاً تعداد موارد بستری و مرگ و میر را افزایش می‌دهد.

امیری با اشاره به این‌که با واکسیناسیونی که در کشور داشتیم موارد افزایش ابتلا مشابه آنچه با سویه دلتا تجربه کردیم را شاهد نخواهیم بود، ادامه داد: در حال حاضر با توجه به فعالیت مدارس، ایجاد احساس امنیت در مردم و کاهش سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ... شیوع بیماری افزایش یافته است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به افزایش شیوع بیماری کرونا در کشور با استناد به آمار ارائه شده، بیان کرد: تاکنون همه موج‌های این بیماری به شکل یکسان عمل نکردند به شکلی که سویه دلتا بیماری‌زایی، ابتلا و مرگ و میر شدیدی ایجاد کرد، شدت موج‌های این بیماری علاوه‌بر آنکه به ماهیت و قدرت آن سویه از ویروس مرتبط است به میزان رعایت افراد هم بستگی دارد.

وی با اشاره به افزایش قدرت سرایت بیماری به ویژه در کودکان، اظهار کرد: علت این افزایش کلی شیوع در کودکان شاید این باشد که در طول دو سال ابتدایی شیوع کرونا کودکان بیش‌از سایر افراد در خانه بودند و از کرونا و سایر ویروس‌های تنفسی دور بودند و این باعث شد ایمنی متقاطع را به دست نیاورند اما خوشبختانه شدت بیماری در کودکان کمتر است.

امیری ادامه داد: در حال حاضر ما علاوه‌بر دو زیرسویه جدید XBB و BQ۱ با آلودگی هوا هم مواجه شدیم و تعطیلی مدارس در شهرهای بزرگ به علت آلودگی هوا سبب شد که با کاهش موقت شیوع عفونت‌های تنفسی در کودکان مواجه شویم.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی بیان کرد: واکسن در پیشگیری از بیماری تأثیرگذار است ولی ادعایی مشابه آنچه که چین اعلام کرد که کرونای صفر خواهند داشت، در هیچ جایی محقق نخواهد شد، در کشور ما نیز همینگونه بود که افرادی هم داشتیم که حتی چهار دز واکسن زده بودند اما همچنان به اُمیکرون مبتلا می‌شدند ولی این به معنای عدم کارایی واکسن نیست.

وی عنوان کرد: ممکن است که ما واکسن اختصاصی برای XBB و BQ۱ نداشته باشیم اما واکسن‌هایی که براساس سایر زیرسویه‌ها ساخته شده بود می‌توانند از بروز عوارض شدید، بستری شدن در آی سی یو و مرگ و میر جلوگیری کند.

امیری بیان کرد: توصیه ما این است که افرادی که طبق اعلام وزارت بهداشت واجد شرایط دریافت دز یادآور واکسن کرونا هستند سریعاً برای تزریق واکسن اقدام کنند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با تأکید بر لزوم استفاده از ماسک، عدم حضور در مجامع شلوغ و حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی، ادامه داد: متأسفانه برخی از افراد حتی با وجود ابتلا به بیماری از منزل خارج می‌شوند اما باید بنا را بر این گذاشت که فرد مبتلا تا پنج روز در خانه استراحت کند و به شرط علامت نداشتن از خانه خارج شده تا این اقدامات به تدریج باعث قطع زنجیره انتقال بیماری شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها