علائم بیماری «سه گانه» کنونی را بشناسید

ترکیبی از کووید، آنفلوآنزا و ویروس سین‌سیشیال تنفسی (RSV) چیزی که به عنوان «سه‌گانه» امسال شناخته شده موجب افزایش موارد بستری در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی است.

علائم بیماری «سه گانه» کنونی را بشناسید

به نقل از هلث، ویروس سین‌سیشیال تنفسی مدت‌هاست که وجود دارد و در واقع هر ساله باعث حدود ۱۴هزار مرگ در سالمندان می‌شود و بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها  (CDC)، برآوردهای اولیه برای فصل ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ شامل ۵۰۰۰ مرگ مرتبط با آنفلوآنزا بود. این میزان کاهش قابل توجهی نسبت به سال‌های گذشته، قبل از کووید (۲۰۱۹ تا۲۰۲۰ به میزان ۲۵هزار مرگ) را ثبت کرده است.

با افزایش موارد عفونت در هر سه بیماری تنفسی، محافظت از خود مهمتر از همیشه است اما اگر احساس بیماری می‌کنید، چگونه می‌توانید دریابید که به کدام ویروس مبتلا شده‌اید تا بتوانید به دنبال درمان مناسب باشید؟ خوشبختانه، علائم در بین این سه بیماری تنفسی به اندازه کافی متفاوت است تا شما آن را شناسایی کنید.

یک نکته مهم که باید به خاطر داشته باشید این است که امکان ابتلا به بیش از یک ویروس به‌طور همزمان وجود دارد و عفونت‌های همزمان در کودکان رایج است. اگر ترکیبی از علائم را می‌بینید و نمی‌توانید بیماری را تشخیص دهید، مراجعه به پزشک ایده خوبی است.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص آنچه شما یا فرزندتان به آن مبتلا شدید این است که به علائم بسیار خاص توجه کنید. به عنوان مثال، طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا، کووید-۱۹ تنها یکی از سه عفونتی است که باعث از دست دادن ناگهانی بویایی و چشایی می‌شود.

کارشناسان بیمارستان متدیست نیویورک-پرسبیتریان بروکلین اظهار کردند: همه کسانی که به کووید مبتلا می‌شوند این مورد را تجربه نمی‌کنند اما در واقع حدود ۴۰ درصد از بیماران حس بویایی و تا ۵۵ درصد حس چشایی خود را از دست می‌دهند. با این حال، از دست دادن این حواس احتمالا ابتلا به کووید را تأیید می‌کند.

ویروس سین‌سیشیال تنفسی دارای یک علامت منحصر به فرد است و طبق گفته کلینیک کلیولند ایالات‌متحده، این تنها یکی از سه عفونتی است که باعث خس خس سینه می‌شود. از سوی دیگر، آنفلوآنزا یکی از سه عفونت با احتمال بیشتری است که باعث تب بسیار بالا (تا ۱۰۴ درجه فارنهایت) می‌شود.

برخی از علائم جدی در دو مورد از عفونت‌ها مشترک هستند به عنوان مثال، هم کووید و هم آنفلوآنزا باعث سردردهای بسیار بد، گلودرد و از دست دادن اشتها می‌شوند اما ویروس سین‌سیشیال تنفسی معمولا این علائم را ندارد و در حالی که شناخته شده است که کووید باعث استفراغ یا اسهال می‌شود اما ویروس سین‌سیشیال تنفسی و آنفلوآنزا کمتر این علامت را نشان می‌دهند.

هر سه بیماری تنفسی علائم مشترکی دارند، از جمله خستگی و تنگی نفس بنابراین تشخیص آنها بر این اساس دشوار است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها